DD1320 Tilda: lösningsskiss (med kommerntarer) till tenta den 24 oktober 2007

Uppgift 1: KMP-automat

Denna uppgift hade de flesta lyckats mycket bra med. Vanligaste felet var att man gjorde en ny automat i b-uppgiften istället för att visa hur den första fungerade.

Uppgift 2: Hashning

Många har missat att rita en bild, vilket alltså ger två poängs avdrag. Det råder oenighet om vad som ska ligga i hashtabellen, vissa föreslår två olika typer av noder, en för titlar och en för författare (pekare till en manga-nod med all information är bäst).

Uppgift 3: Teori

Varje teorifråga kan ge 4p. Att man visar hur fenomenet fungerar kan ge 2p även om man kommit till fel slutsats. Genomgående bra resultat på denna uppgift.

Uppgift 4: Binärträd

Rekursion brukar vara knepigt, men den här uppgiften har de flesta lyckats bra med. I d-uppgiften syns att man fattat hur rekursionen fungerar.

Uppgift 5: Algoritm

Den här uppgiften borde varit lätt - algoritmen liknar ju den i labb 2! Om man har föreslagit Quicksort, urvalssortering, prioritetskö eller liknande får inga poäng (det är inte fråga om sortering - talen visar bara i vilken ordning tecknen ska läsas). Inte heller den som läser in kolumnvis eller fixar alltihop med en matris får poäng - här gällde det att visa att man kunde göra en algoritm med den givna datastrukturen.

Uppgift 6: Syntax

Den här uppgiften testade inte bara syntax utan även abstraktion. Många hade svårt att generalisera och reducerade problemet till just specialfallet i exemplet.