Kursanalys för 2D1320 Tillämpad datalogi, hösten 2007KursdataTid: period 1,(2) dvs september-november 2007.Poängantal: 4 (varav labb 2 poäng, tenta 2 poäng). Föreläsningar: 28 timmar. Övningar: 14 timmar. Labbar: sju laborationer, 20 timmar schemalagd tid. Hemtal: sex frivilliga hemtal. Kursledare och föreläsare: Linda Kann Övningsassistenter: Mika Cohen, Linda Kann och Öjvind Johansson Labbassistenter: Alla ovan, samt Gleb Zevkov, Clyde Robson och Åsa Hansson. Antal elever: 154 anmälde sig, och 148 följde kursen, fördelade på 57 från MEDIA, 45 från I, 19 från CL, 6 från S, 7 från D, 2 från M, 2 från E, 1 från B, 2 från K, 2 från F, 1 från P, 3 från T, 1 extern Kurslitteratur var "Problem Solving with Algorithms and Data Structures Using Python" av Bradley N. Miller & David L. Ranum. SammanfattningStudenternas resultat är bra (nästan identiska med tidigare kursomgångar). De flesta är nöjda med kursen. Schemat var knepigt - tid och plats för föreläsningar och övningar varierade från vecka till vecka. Ett par gånger hade en övningsgrupp över hundra deltagare (eftersom den passade bäst i schemat för alla). Vissa på I-programmet hade många schemakrockar. Avklarade moment 2007-12-05Antal, andel per moment (året innan i parentes)Antal registrerade = 154 (152 ) Antal godkända elever LAB1 = 138 90% (136, 90%) Antal godkända elever TEN1 = 133 86% (135, 89%) Antal examinerade elever = 133 86% (133, 86%) Prestationsgrad = 88% ( 88%) Studieresultaten skiljer sig inte nämnvärt åt mellan kvinnor och män, men männen hade något fler höga betyg på ordinarietentan. MålEfter genomförd kurs ska man kunna följande:
Faktiskt innehåll i kursenDokumentation av kursen finns tillgänglig på kursomgångens hemsida.EnkätEn enkät gjordes med ACE. Det är 63 kursdeltagare som har svarat på enkäten: 24 från Media, 18 från I, 12 från CL och 9 från andra program. Studienämnden på I har dessutom gjort en egen utvärdering. Nedan är kursiverade delar tagna direkt ur enkätsvar. Här är två av dom positiva kommentarerna:
Det vanligaste förslaget till förbättring är:
Många kommentarer visar på nivåskillnader hos studenterna.
WebbsidanNästan alla tycker att webbsidan är bra.Föreläsningsanteckningarna var extensiva och utförliga vilket underlättade inlärning. Lätt att hitta information om kurskriterier, labbarna och inlämningsuppgifter, bonuspoäng osv. Jättebra! Hade varit bra med direkta länkar till föreläsningmaterialen. Många önskade att föreläsningsanteckningarna skulle finnas åtkomliga direkt från webbsidan. Det önskemålet kan vi tillgodose i år! KurslitteraturKursbok har varit "Problem Solving with Algorithms and Data Structures using Python" av Bradley N. Miller och David L.Ranum. 43% säger sig ha använt kursboken vilket är för få. En kommentar är: Den är ju inte nödvändig och väldigt dyr. Här behövs bättre anknytning och mer detaljerade läsanvisningar på föreläsningarna. Kårbokhandeln har också sänkt priset på boken i år. FöreläsningarMajoriteten (87%) tyckte att föreläsningarna var bra. De 11% som inte deltagit klarar sig bra ändå, av kommentarerna att döma.Linda är en av de bästa föreläsarna jag haft på KTH. Pedagogisk och genuint intresserad av ämnet. Ibland tog det lite väl lång tid att förklara saker men så blir det ju om verkligen alla ska förstå. Utmärkt. Gick väldigt långsamt så kändes mer effektivt att läsa f-anteckningar. ÖvningarDe som deltagit på övningarna tycker att dom är bra, men 43% har inte deltagit på annat än hemtalsredovisningarna.
Har inte kännt att jag haft ett behov att deltaga i övningarna.
Hemtal93% tyckte hemtalen var bra. Här finns det möjlighet att få med mer teoretiska delar av kursen som inte finns med på labbarna.
Bra att kontinuerligt få prova på och diskutera materialet. Lagom många.
Laborationer91% tycker att labbarna var bra. Men många kommenterar bristen på handledare, och ibland fungerade inte personkemin.
Under vissa perioder var det väldigt hög belastning på labbarna
vilket gjorde att man fick hjälp en gång under ett tvåtimmarspass.
Det kändes väldigt jobbigt när man hade en specifik kodningsfråga
och fastnade på den i 1,5timme och så löstes problemet på 1min
så fort man fick hjälp.
Vi har inte råd att öka handledningstiden, men följande åtgärder skulle kunna förbättra situationen:
Tentan100% anser att tentans innehåll var tydligt kopplat till kursen. Kommentarerna var blandade:
86% av kursdeltagarna blev godkända på ordinarietentan (några efter komplettering). Betygsstatistik finns på tentaåterlämningsföreläsningen . Genus51% tycker kursens genusperspektiv är Bra,1% att det är Dåligt och 48% Vet inte. Kommentarerna handlar mest om frågeställningen: Jag förstår inte frågan alls. Mig veterligen har datalogi inget med genusfrågor att göra. Här är det nog en förändring av kursenkätens frågor som behövs. Det vore för övrigt intressant med fler frågor om studentens beteende och inställning. Genomförda förändringar till detta år
Jag kontaktade alla som inte redovisade vid första redovisningstillfället, för att försöka puffa på. Den insatsen hade ingen större effekt på resultaten (nån hade bytt utbildning, några hade redovisat labbarna under en tidigare kursomgång osv). Vi hade en snabb, en normal och en lite långsammare övningsgrupp. Den snabba gruppen fungerade bra, men skillnaden mellan den normala och långsamma jämnades ut eftersom övningsledarna nödgades byta grupp titt som tätt av schemaskäl. Planerade förändringar inför hösten 2008
Linda Kann |