DD1320 Tillämpad Datalogi 2007

Resultat av kursutvärdering


    18 frågor väntar på svar och en eller annan kommentar.


  1. Vilket program går du?

    1. 38% (24 st) MEDIA
    2. 29% (18 st) I
    3. 19% (12 st) CL
    4. 0% (0 st) B
    5. 6% (4 st) D
    6. 0% (0 st) E
    7. 0% (0 st) F
    8. 0% (0 st) M
    9. 0% (0 st) P
    10. 5% (3 st) S
    11. 0% (0 st) T
    12. 3% (2 st) Annat

  2. Vilket är ditt helhetsbetyg på kursen?

    1. 57% (36 st) Mycket bra kurs.
    2. 40% (25 st) Hyfsad kurs.
    3. 3% (2 st) Ganska dålig kurs.
    4. 0% (0 st) Usel kurs.

  3. Fick du information om syftet med kursen, dess mål och koppling till andra kurser?

    1. 87% (55 st) Ja.
    2. 13% (8 st) Nej.

  4. Nämn två önskvärda förändringar för att förbättra kursen:

    Snabbare hjälp vid laborationerna. Det går inte att en övningsassistent sitter och hjälper en och samma i 70 minuter! Kan bara komma på en!
    ---
    Vore bra med en labb där man fick implementera olika sorteringar och automater.
    ---
    1. Lite snabbare föreläsningar.
    2. Hemtalen var väldigt oseriösa, alldeles för enkelt att fixa 5p till tentan genom dem.

    ---
    bättre lab-pek till laborationerna
    ---
    Jag tyckte att kursen var mycket bra. Det enda jag kan se förbättringsmöjligheter i är övningarna som jag tror skulle fungera bättre med tydligare struktur, de kändes ofta mindre viktigare är övriga delar.
    ---
    Möjlighet till fler bonuspoäng genom helt frivilliga extralabbar. Bättre schemaläggning, gillar inte att föreläsningarna var utspridda över hela campus.
    ---
    1)
    2)

    ---
    Bra grundläggande föreläsningar, men eftersom man får föreläsningsanteckningar till varje föreläsning kanske man kan öka tempot lite, och hinna gå igenom mer, eller ge mer tid till diskussion/frågor eller sådant som inte redan står i anteckningarna.
    ---
    1)
    2)

    ---
    tydligare lab-pek
    ---
    Inte så stor tenta och mer laborationer.
    ---
    Fler implementering av de olika datastrukturer och algoritmer på verkliga händelser (real-life situations).
    ---
    Ge inte falska tips på tentan
    ---
    Sista labben före tentan.
    Bättre och mer enhetliga övningar.

    ---
    bättre ass hjälp
    ---
    Kanske fler labbtillfällen när man ska redovisa flera labbar.
    ---
    Fler labbar!
    ---
    Högre hjälpfrekvens på laborationerna
    ---
    Inget
    ---
    För lite hjälp med kod, för abstrakta tankar.
    ---
    1. Mer handledarledda labbtillfällen
    2. Ännumer handledarledda labbtillfällen

    ---
    Labbhandledare som kommer med mer konstruktiva svar när man ber om hjälp. Fler frågor på tentan.
    ---
    Jag tycker att det har varit en väldigt rolig, intressant och användbar kurs, men föreläsningarna har gått för långsamt. Jag tror att man skulle kunna halvera föreläsningstiden och få med samma saker utan att majoriteten skulle ha några problem att följa med. Då hade man istället kunna ha labbövningar, vilket hade givit mer.

    Om antalet föreläsningstimmar behålls tycker jag att man ska ta chansen att lära ut mer och ha svårare labbar; kursen var jätterolig och intressant, men också ganska lätt om man programmerat lite innan.

    I övrigt har jag inget att säga - kursen är bra!

    ---
    Mindre väntetid när man ska redovisa labbarna. Labassarna låg ofta efter i schemat. 15min redovisningstid är kanske bättre pga tröga elever och dylikt. :D
    ---
    Bra beskrivning av syfte och mål men vad har kursen för koppling till andra för mig relevanta kurser??
    ---
    Bättre skärmar till datasalarna, eller flytta labbarna till nångonstans med bättre skärmar.
    Lösningar till gamla tentor.

    ---
    Lättare labbar och bättre instruktioner om själva labben.
    Fler hjälptillfällen

    ---
    Ny/mer pedagogisk övningsladare för "normal"-övningarna...!
    ---
    Bättre tider för föreläsningarna.
    Bättre grupper för redovisning av hemtal (överfyllda klassrum)

    ---
    behövs inga
    ---
    Mindre programmerings uppgifter.
    Mer datalogi problem.

    ---
    mindre programmeringsuppgifter och mer teori
    ---
    bättre bok eller mer återkopling till boken men mestadels det första.
    ---
    kan seriöst inte komma på något. jag är mycket nöjd med denna kurs
    ---
    Ingen labb efter tenta
    Föreläsningsanteckningar lätt åtkomliga på kurshemsidan

    ---
    Ej labb efter tenta.
    P-uppg istället för tenta

    ---
    Den är bra som den är!
    ---
    Tydliggör exakt vad kursen innebär innan man börjar. Trodde att det var mycket programmering, men i slutändan var den delen av arbetsbördan väldigt låg och man kom långt med enbart strukturerat och analytiskt tänkande.
    ---
    *Gå igenom syntaxer mer ingående, hade ingen aning om att man kunde använda if-satser.
    *Bättre bok till nästa år, kollade knappt i den men kostade ändå 400 kr. Fantastiska föreläsningsanteckningar dock!

    ---
    -


    Kurslitteratur

  5. Vad tycker du om webbsidans utformning?

    1. 37% (23 st) Mycket bra.
    2. 59% (37 st) Bra.
    3. 2% (1 st) Mindre bra.
    4. 2% (1 st) Dåligt.
    5. 2% (1 st) Har inte använt den.

    Kommentar om webbmaterialet:

    Bra att föreläsningarna lades ut samt att alla laborationer fanns tillgängliga tidigt.
    ---
    Bra att ha tillgång till labbanvisningar.
    ---
    Hade gärna fått ut lösning på tentan i samband med att man skrivit klart den!
    ---
    Bra webbsida!
    ---
    Föreläsningsanteckningar var extensiva och utförliga vilket underlättade inlärning. Lätt att hitta information om kurskriterier, labbarna och inlämningsuppgifter, bonuspoäng osv. Jättebra!
    ---
    Den fungerade bra för sitt syfte.
    ---
    föreläsningspapprena vi fick vid varje föreläsning räcker gott och väl
    ---
    Ibland svårhittat på sidan. Bra med allt föreläsningsmaterial upplagt
    ---
    tydligt och bra, dock svårt att finna föreläsn.anteck
    ---
    Har innehållit det nödvändigaste.
    ---
    Utmärkt. Allt man behöver finns där.
    ---
    Jättebra att allt finns lättillgängligt och strukturerat på hemsidan! Nada är en bra institution! =)
    ---
    Tveksamt om boken varit till någon hjälp. Kanon med tryckta föreläsningsanteckningar.
    ---
    Hade varit bra med direkta länkar till föreläsningsmaterialen.
    ---
    Den fyller sin funktion.
    ---
    lätt att hitta på
    ---
    Mycket bra att föreläsningsanteckningarna fanns!
    ---
    Överskådlig hemsida
    ---
    alla nada sidor är väl gjorda, kanske för att det är datafolk som gör dem :P
    ---
    Borde finnas föreläsningsanteckningar lätt åtkomliga på kurshemsidan
    ---
    Borde finnas föreläsningsanteckningar lätt åtkomliga på kurshemsidan
    ---
    Bra att föreläsningsanteckningarna fanns där!
    ---
    Webbmaterialet är lätt att förstå och utförligt.
    ---
    Lägg ut föreläsningsmaterialet direkt på sidan.
    ---
    Svåråtkomliga föreläsningsanteckingar och keffa bokningslistor.
    ---
    -
    ---
    Tillräcklig och lättöverskådlig

  6. Har du använt kursboken?

    1. 43% (27 st) Ja.
    2. 3% (2 st) Har använt annan bok.
    3. 54% (34 st) Har inte använt någon bok.

    Kommentarer om kursboken:

    Har mest läst föreläsningsanteckningarna men boken är ett bra komplement.
    ---
    Inget behov.
    ---
    Värdelös, varför köpte jag den?
    ---
    Köpte den till tentan (i onödan...)
    ---
    Endast använt kursboken på tentamen, för en enstaka delfråga. Tycker i allmänhet att föreläsningsanteckningarna var bättre än kursboken.
    ---
    I och med att föreläsningar samt föreläsningsanteckningarna var så fullspäckade med information så blev kursboken tämligen överflödig.
    ---
    jag har tittat i den lite då och då...
    ---
    En väldigt utförlig bok som känns proffsig. Har dock inte behövts speciellt mycket för kursen.
    ---
    Mycket bra kursbok, bra komplement till föreläsningsanteckningarna.
    ---
    Den var okey.. hade vissa bilder som jag tyckte var bra vid förståelsen av sortering.
    ---
    Bra, men avvek mycket från föreläsningarna
    ---
    En gång på tentan, sparsamt före tentan.
    ---
    Bra men inte nödvändig
    ---
    Den är ju inte nödvändig och väldigt dyr
    ---
    Köpte kursboken, men den kändes onödig. Jag fick tillräcklig kunskap ur föreläsningar och övningar.
    ---
    Min labbpartner hade en bok, men den använde vi oss bara av två gånger. Föreläsningsanteckningarna var jättebra och allt man behövde.
    ---
    Grrym
    ---
    Se tidigare
    ---
    Onödig.
    ---
    köpte den, men använde den inte i stor utsträckning.
    ---
    köpte aldrig boken
    ---
    DÅLIG,DÅLIG,DÅLIG,DÅLIG,DÅLIG,DÅLIG,DÅLIG BOK >:(
    Svårt att förstå de material som de försöker gå igenom.

    ---
    Jobbigt index. Svårt att hitta i den.
    ---
    har inte skaffat den då jag ansåg att jag inte behövde den, ty föreläsningarna var mycket bra
    ---
    Var bra att ha på tentan, men föreläsningsanteckningarna hade gett lika mycket.
    ---
    Använde den lite på tentan, annars riktigt dålig bok som inte matchade innehållet i kursen.
    ---
    -
    ---
    Helt okej


    Föreläsningar

  7. Vilket helhetsbetyg skulle du vilja ge föreläsningarna?

    1. 54% (34 st) Mycket bra.
    2. 33% (21 st) Bra.
    3. 2% (1 st) Mindre bra.
    4. 0% (0 st) Dåliga.
    5. 11% (7 st) Har inte deltagit.

    Kommentar om föreläsningarna:

    Nivån på föreläsningarna var alldeles för låg -- det kändes som om föreläsaren föreläste för en dagisklass. Prata inte med oss som om vi var barn, tack.
    ---
    Mycket bra med alla lådor och kort!
    ---
    Linda illustrerar och förklarar bra men det går aningen för långsamt :)
    ---
    Mycket bra föreläsningsanteckningar! De gjorde nästan föreläsningarna överflödiga.
    ---
    vissa saker hade man kunnat gå igenom lite snabbare och gett lite mer tid åt andra delar. Syntax hade behövt lite mer föreläsningstid.
    ---
    Jättebra föreläsningsanteckningar!
    ---
    Mycket givande föreläsningar samt föreläsningsanteckningar
    ---
    väldigt mycket bra beskrivande förklaringar!
    ---
    Bra grundläggande föreläsningar, men eftersom man får föreläsningsanteckningar till varje föreläsning kanske man kan öka tempot lite, och hinna gå igenom mer, eller ge mer tid till diskussion/frågor eller sådant som inte redan står i anteckningarna.
    ---
    Bra och tydliga föreläsningar. Ibland lite väl utbroderande exempel som tar väldigt mycket tid.
    ---
    lågt tempo
    ---
    Pedagogiskt!
    ---
    Man håller sig vaken i allafall vilket är ett mkt bra betyg
    ---
    Man somnade inte, tummen upp!
    ---
    Jättepedagogiska föreläsningar
    ---
    Linda har varit väldigt pedagogisk med sina exempel.
    ---
    Lätta att förstå, pedagogiska och det känndes verklgien som man lärde sig nått på att gå på föreläsningarna
    ---
    Linda är en av de bästa föreläsare jag haft på KTH. Pedagogisk och genuint intresserad av ämnet. Ibland tog det lite väl lång tid att förklara saker men så blir det ju om verkligen alla ska förstå. Utmärkt.
    ---
    Gick väldigt långsamt så kändes mer effektivt att läsa f-anteckingar
    ---
    Bra föreläsningar, men som nämnt ovan lite för långa i förhållande till innehållet. Om allt hade tagits dubbelt så fort hade det inte funnits något att anmärka på.
    ---
    Bra pedagogik som är ovanligt för programmerare :)
    ---
    Jättebra, lyckas få något totalt obegribligt att verka roligt och lätt.
    ---
    Pedagogiska och tydliga
    ---
    Mycket pedagogiska! från grunden-> ->
    ---
    MYCKET bra föreläsningsanteckningar!
    ---
    väldigt pedagogiska
    ---
    Väldigt pedagogiskt
    ---
    Bra praktiska exempel men svårt att hänga med ibland.
    ---
    de gav oss all info vi behövde för kursen
    ---
    Ambitiösa, med lådor och allt. Bra gästföreläsare också.
    ---
    Lite övertydliga när det gäller exemplen.
    ---
    Bästa föreläsaren jag haft! Fantastisk pedagogik.
    ---
    -

    Övningar

  8. Vilken övningsassistent har du varit hos mest?

    1. 11% (7 st) Mika.
    2. 35% (22 st) Linda.
    3. 13% (8 st) Öjvind (snabba gruppen).
    4. 40% (25 st) Har inte deltagit.

  9. Vilket helhetsbetyg skulle du vilja ge övningarna?

    1. 6% (4 st) Mycket bra.
    2. 32% (20 st) Bra.
    3. 8% (5 st) Mindre bra.
    4. 11% (7 st) Dåligt.
    5. 43% (27 st) Har inte deltagit.

    Kommentar om övningarna:

    Efter första övningen stod det klart för mig att de var ganska överflödiga -- handledarna läste ju mer eller mindre innantill från papprena som fanns utlagda på nätet.
    ---
    Lite för stora grupper.
    ---
    Inget behov.
    ---
    Hemtalen var den enda anledningen till att jag gick på 3 minuter av respektive övning.
    ---
    Har inte kännt att jag har haft ett behov att deltaga i övningarna.
    ---
    De övningar jag gick på var något långsamma där man väntade in hela gruppen innan man gick vidare. Hade kanske varit bättre om jag kunde gått på Öjvinds dock, så jag ska inte klaga.
    ---
    Rörigt. Lärde sig inte så mycket.
    ---
    Men har inte varit där så mycket, skulle uppskattat fler labbtillfällen mer
    ---
    Hellre fler labbar.
    ---
    Det tog alldeles för lång tid att gå igenom få tal. tror vi han igenom tre ej svåra tal på två timmar..
    ---
    Jag valde att inte delta på alla övningar eftersom jag kände att föreläsningarna, hemtalen och labbarna gav mig tillräckligt med kunskap. Däremot var de jag var på bra. (Öjvind och Linda)
    ---
    På den enda övningen jag gick så fick man sitta och räkna själv vilket inte kändes som anledningen till att jag gick på övningen, det kan jag lika gärna göra hemma.
    ---
    Har närvarat på för få övningar för att kunan uttala mig.
    ---
    Dom håller inte mitt tempo
    ---
    se kommentaren uppe...!
    ---
    Redovisade endast hemtalen.
    ---
    tror att jag har varit på Mika=Linda övn så kan inte säga mer än så.
    ---
    Har ej deltagit
    ---
    Jag kände inte att jag fick ut så mycket av dem men jag var ju bara på några stycken.
    ---
    Inte mycket nytta av dem.
    ---
    -
    ---
    Bra för oss som hade vårt stora problem med programmeringen med själva problemlösningen var enklare.


    Hemtal

  10. Vad ger du hemtalen för helhetsbetyg?

    1. 33% (21 st) Mycket bra.
    2. 60% (38 st) Bra.
    3. 3% (2 st) Mindre bra.
    4. 0% (0 st) Dåligt.
    5. 3% (2 st) Har inte gjort hemtalen.

    Konstruktiva kommentarer om hemtalen:

    Lagom svårighetsgrad, men jag skulle hellre se ett annat system för redovisning/inlämning. Webbaserat, kanske?
    ---
    Funkade bra för inlärning men det var synd att många gjorde dem på övningarna så vi inte hann göra en hel övning.
    ---
    Bra att kontinuerligt få prova på och diskutera materialet. Lagom många.
    ---
    Lite för lätta.
    ---
    Några av hemtalen skulle kunna bli lite mer utmanande. Svårighetsgraden på bilspelet, som var ungefär som ett tentatal, var mer lagom.
    ---
    Ett bra sätt att kontrollera om man har koll på läget. Mycket bra att de är bonusgivande.
    ---
    Bra med inte så svåra men som trots det tvingade en att hänga med i kursen.
    ---
    bra!
    ---
    Bra med hemtal över huvud taget, då man blir "tvungen" att tänka själv.
    ---
    Det hade varit bra med en genomgång av vissa hemtal.
    ---
    ibland lite svåra
    ---
    Ett mycket svårare än övriga.
    ---
    Bra ur pedagogisk synpunkt och bra med bonus!
    ---
    Man lärde sig på hemtalen även om de inte alltid var lätta
    ---
    Enkla korta uppgifter som gjorde att man hela tiden såg till att ligga i fas med föreläsningarna. Bör absolut vara kvar till nästa år.
    ---
    Bra upplägg med hemtalen. De hade dock kunnat vara lite svårare eller "större" ibland. KPM-automaten tog till exempel inte många minuter att göra.
    ---
    Bra med kunskapscheck!
    ---
    Bra återkoppling till föreläsningarna
    ---
    Några va jobbiga.
    ---
    inte för svåra, väldigt basic.
    ---
    Lagom nivå
    ---
    Ganska lätta
    ---
    ett bra sätt att plugga in ett nytt område
    ---
    Lite lätta ibland.
    ---
    bra upplägg på dem
    ---
    Man fick tänka till och de förtydligade föreläsningsstoffen dock tror jag att det förekom mycket "samarbete".
    ---
    Var faktiskt givande för förståelsen. Lite för lätta för att vara värda 5 bonuspoäng.
    ---
    -


    Laborationer

  11. Vad ger du labbarna för helhetsbetyg?

    1. 24% (15 st) Mycket bra.
    2. 67% (42 st) Bra.
    3. 5% (3 st) Mindre bra.
    4. 5% (3 st) Dåligt.
    5. 0% (0 st) Har inte gjort labbarna.

  12. Har du följt kursens hederskodex?

    1. 83% (52 st) Ja.
    2. 3% (2 st) I stort sett.
    3. 0% (0 st) Nej.
    4. 13% (8 st) Har inte läst hederskodexen.

  13. Förutom övingsassarna (Mika, Linda och Öjvind) så har Gleb hjälpt till på labbarna, och Clyde och Åsa på redovisningarna. Hur fungerade labbhandledarnas?

    1. 16% (10 st) Mycket bra.
    2. 49% (31 st) Bra.
    3. 13% (8 st) Mindre bra.
    4. 6% (4 st) Dålig.
    5. 16% (10 st) Har inte deltagit.

    Konstruktiva kommentarer om labbarna:

    Filen molgrafik.py var väldigt, väldigt dålig. I en datalogikurs bör man inte distribuera ett exempel på sådan dålig kod -- inga kommentarer, intetsägande variabelnamn och koden var alldeles för kompakt. Med dagens uppkopplingar finns det ingen anledning att inte vara generös med kommentarer och whitespace i de kodfiler man distribuerar.
    ---
    Clyde har i alla fall sedan 2002 alltid varit väldigt otrevlig. Genomgående alla kurser jag har läst. Jättesynd, vet inte om det gäller bara kvinnor mest eller...
    ---
    Lagom utmaning i och med extrauppgifterna. Ha kvar dom!
    ---
    Tekniskfysik-killen var bra, resten vet jag inte. Linda var väl bra den gången vi fick hjälp och redovisade för henne.
    ---
    Det finns en tydlig spridning på vad assistenterna kräver av de redovisande. Med vissa känns det som att de går in med inställningen att studenten inte har skrivit programmet själv och dömer därefter, andra kräver detaljerade beskrivningar av det allmäna problemet som labben behandlade (utöver programmet i sig). Linda är överlägset den bästa, då hon tydligt visar att hon ger studenten en chans att visa att denne har förstått.
    ---
    Har inte behövt hjälp vid labbarna.
    ---
    det var tråkigt att mycket av koden var given till tillfällena, man får bättre förståelse om man får skriva de själva (det är ju trots allt inte så mycket jobb)
    ---
    Nämner inga namn, men ibland tenderade en handledare att skriva om delar av koden för att förkorta/försnygga den, fastän det inte var något fel på den. Det känns inte riktigt rätt fokus, utan det är bättre att studenten har skrivit koden själv, än att en handledare har gjort det, även om den då blir 'snyggare'
    ---
    En del kod som erhållits från kursen har varit rätt kass. Borde gå snabbt att ordna den lite snyggare och effektivare.
    ---
    Vill ge Glev tummen upp för hans motiverande påverkan. Man såg tydligt att han brann för programmering och att han gladeligen hjälpte till, oavsett labbtillfälle eller inte.
    ---
    En aning svåra...
    ---
    Man känner sig lite nedvärderad av vissa.
    ---
    Vissa kunde få en att känna sig dum.
    ---
    Svårt att få hjälp tidsmässigt
    ---
    Den labbtiden som fanns var hur bra som hellst, synd bara att det inte fanns så mycket tid. Men verkligen bra labbhandledare :)
    ---
    Det enda jag inte var riktigt nöjd med i den här kursen var laborationerna. Själva labbarna i sig var bra men handledarna var ganska ojämna. Om man har kört fast vill man ha konstruktiv hjälp. Bäst på det var Linda som genom att rita upp problemet för oss istället för att bara ge oss en bit kod, eller ännu värre säga "tänk lite själva". De andra handledarna borde snegla lite på hur Linda gör. När de gäller redovisningarna tycker jag att det var rättvist och bra. Speciellt Gleb var bra som kom med konstruktiv kritik och förklarade metoder som andra använt för att lösa samma problem. Clyde kanske hade en dålig dag men att vara hyperaggressiv när man ställer frågor bara för att studenten ska bli nervös är otrevligt. Hård: helt ok, otrevlig: nej tack.
    ---
    Under vissa perioder var det väldigt hög belastning på labbarna vilket gjorde att man fick hjälp en gång under ett tvåtimmarspass. Det kändes väldigt jobbigt när man hade en specifik kodningsfråga och fastnade på den i 1,5timme och så löstes problemet på 1min så fort man fick hjälp.
    ---
    Jag tycker att labbassarna har varit av blandad "kvalite". Den lite yngre killen har haft en förmåga att vilja göra allt åt en alternativt ändra om ens kod till kortare och bättre, trots att det kanske inte är det viktigaste i kursen. Att ge förslag på hur man kan skriva något kortare är självklart jättebra och konstruktivt, men ska kanske göras först vid redovisningen eller då någon frågar. Att sätta sig vid datorn och ändra en massa utan att man hinner se vad som händer lär man sig inget av. Dessutom har sättet att påpeka att vissa metoder var onödigt långa inte alltid varit det mest pedagogiska ("Men oj, vilken låmng och ful/dålig kod. Ska jag göra om den åt er"). Jag inser att han menar väl, men det blir fel när det är personer som går kursen för tat lära sig, inet bara för att klara av labbarna. Jag hade hellre sätt att han diskuterat med oss hur vi kunde korta ner koden än att själv gått in och ändrat i den.
    ---
    se uttalande på fråga 4
    ---
    Rörig hjälp och skiftande nivå.
    ---
    Lite prakrisk hjälp inte bara teori
    ---
    oväntat sätt att redovisa på (med gleb...) men man vänjer sig :)
    ---
    Endast redovisat.
    ---
    roliga labbar. lite underlig redovisningsform med gleb, men man vänjer sig och den funkar bra.
    ---
    okej men vem är vem av gleb och clyde?
    ---
    Svårt att hinna få hjälp. För få assar ibland.
    ---
    Har inte full koll på namn men allt har varit bra för mig
    ---
    Åsa år för hård, klagar på sånt som ingen annan klagar på! Orättvist när man får henne att redovisa för.
    ---
    Kändes lite irrelevanta
    ---
    Färre unga oerfarna övningsledare på labbarna tycker jag. De har inte alltid så bra koll.
    ---
    -
    ---
    Clyde är otrevlig och antar redan från början att man har fuskat.


    Tentan

  14. Var tentans innehåll tydligt kopplat till kursen?

    1. 100% (63 st) Ja.
    2. 0% (0 st) Nej.
    3. 0% (0 st) Tentade inte.

    Synpunkter på tentan:

    Bloomfilter togs knappt upp i föreläsningsanteckningarna, vilket gjorde att man var tvungen att söka upp informationen från andra, möjligtvis mindre pålitliga källor.
    ---
    Lagom klurig tenta.
    ---
    Seriöst, det fanns en bredden/djupet/bästa-förstsöknings-fråga på 31 av 40 av 40 extentor men hör och häpna: Den 41:a tentan i tilda har ingen sådana uppgift! Ok..
    ---
    Tentan var bra och täckte kursinnehållet. Rättningen kändes även rättvis med tydliga riktlinjer.
    ---
    Mycket intressant tema.
    ---
    kul med "tematentor" som int har med datorer att göra:)
    ---
    Intressanta uppgifter, som krävde tankekraft, roligt och utmanande att skriva :)
    ---
    rsa var en överraskning!
    ---
    Hyfsat svår
    ---
    ganska svår
    ---
    En läskig tenta att skriva
    ---
    Jag hade hellre sett att det var lite fler frågor. Det är tråkigt att sumpa nästan 20p på en fråga om man missuppfattat frågan eller använt en annan lösning än den tänkta.
    ---
    Ganska lätt tenta. Ett tal (det med japanska tecken och en kö/stack) kändes dock inte så kopplat till kursen utan var mer en logisk övning.
    ---
    bra utformad tenta.
    ---
    Bra tal
    Bra luring med formelbladet, man lärde sig mycket genom att skriva ner det :)

    ---
    Uppgiftera kändes ibland lite löst formulerade. T ex sista uppgiften där den korrekta lösningen på datastrukturen var ett syntaxträd, men som man kunde ha löst på många andra sätt.
    ---
    med en gnutta modifikation.
    ---
    Svår tenta.
    ---
    mycket rolig tenta men det har jag sagt på ett A4 oxå :P
    ---
    mycket frlsnantn
    ---
    -


    Genus

  15. Hur tycker du att kursens genusperspektiv har varit?

    1. 51% (32 st) Bra.
    2. 2% (1 st) Dåligt.
    3. 48% (30 st) Vet inte.

    Synpunkter på genusperspektivet:

    Fullständigt irrelevant och det är synd att det ens finns en tanke på genusperspektiv i en datalogikurs. Sådant politiskt korrekt dravel kan de få hållas med på SU:s flumlinjer, men när man ska studera datalogi är kön en helt irrelevant faktor -- varje sekund som kursansvariga har lagt på att fundera på "genusperspektiv" är tid som borde ha gått till riktig, konkret undervisning.
    ---
    Lite "gulligt" perspektiv på vissa av exemplen. Kul inslag.
    ---
    ?
    ---
    Vad har programmering med genus att göra?
    ---
    Har inte märkt av något speciellt genusperspektiv i kursen.
    ---
    Inte märkt av något genusperspektiv
    ---
    Om genus är 3D så har kursen varit 2D
    ---
    Inget som man tänkt på
    ---
    har inte reflekterat över det, och då får man väl säga att det varit bra
    ---
    Jag förstår inte frågan alls. Mig veterligen har datalogi ingenting med genusfrågor att göra.
    ---
    Hmm, har inte funderat nämnvärt över det. Innehållsmässigt har jag inte haft en tanke på det. Det var dock kul att ha en kvinnlig föreläsare, efetrsom det inte är så vanligt och jag tycker att kvinnliga föreläsare ofta har en anna approach mot eleverna - behandlar dem mer som jämställda än elever, vilket är väldigt trevligt.
    ---
    Ska det vara genusperspektiv på programmering? Någon har blivit tossig!
    ---
    Genusperspektiv?
    ---
    Helt irrellevant!!!!!!!!
    Genus har absolut inget med kursinnehållet att göra, irrelevant för den undervisningen/materialet som lärs ut...!

    ---
    Antagligen bra eftersom jag inte har tänkt på det.
    ---
    Genusperspektiv (feministperspektiv) är ytterst irrelevant. Men gramatiskt har kursen varit bra.
    ---
    dålig på att se sånt men familjen var roligt att få känna =)
    ---
    genusperspektiv? bra antagligen, det är en kurs inom data viu har lärt oss kodning inte ngt om vare sig män och kvinnor har olika roller framför datorer
    ---
    -
    ---
    Finns inget?!


  16. Föreslå två förbättringar av kursen:

    Låt ej Clyde vara handledare, högre hjälpfrekvens vid laborationerna.
    ---
    Skulle uppskatta gladare labbassistenter.
    ---
    Till viss del snabbare tempo
    Mer allmänbildningsdelar

    ---
    Mer trkniskt inriktade motiveringar varför vissa algoritmer är att föredra.
    ---
    har inga, det är bra som det är.
    ---
    lättare hemtal och labbar,
    se första kommentaren högst upp i enkäten...

    ---
    tio!!!!!!
    ---
    nej
    ---
    Se fråga 4
    ---
    Mer labbtider
    och
    Mer labbtider

    ---
    Labbhandledare som kommer med mer konstruktiva svar när man ber om hjälp. Fler frågor på tentan.
    ---
    Snabbare föreläsningar och färre antal föreläsningstimmar alternativt mer innehåll. I övrigt bra.
    ---
    Mer stöd till labbarna, de har tagit alldeles för lång tid att göra! Ca 20timmar per uppgift.
    ---
    Se andra förslag
    ---
    -fixa mika-övningarna.
    -(ev) ta bort kursboken (kan ha den i lista med valbar litteratur)
    - ta bort genusfrågan i kursutvärderingen kanske.

    ---
    -ingen kurslitteratur (valfri)
    ---
    Mindre labbar som kräver höga programmeringskunskaper.
    ---
    SKIPPa unixdatorerna i labbsalarna
    ---
    bättre bok och bättre bok
    ---
    1-10: fortsätt på samma sätt
    ---
    Den är bra!
    ---
    Se ovan
    ---
    -


  17. Ge ett helhetsbetyg på kursen mellan 0 och 100, där 100 är en perfekt kurs:

    60
    ---
    95
    ---
    70
    ---
    80
    ---
    90
    ---
    80
    ---
    97
    ---
    95
    ---
    85
    ---
    91
    ---
    75
    ---
    83
    ---
    85
    ---
    85
    ---
    90
    ---
    85
    ---
    75
    ---
    85
    ---
    85
    ---
    85
    ---
    95
    ---
    68
    ---
    78,3
    ---
    86,5
    ---
    80
    ---
    90
    ---
    86
    ---
    79
    ---
    76
    ---
    95
    ---
    87
    ---
    70
    ---
    75
    ---
    40
    ---
    90
    90

    ---
    90
    ---
    80
    ---
    50
    ---
    75
    ---
    88
    ---
    75
    ---
    85
    ---
    71
    ---
    85
    ---
    80
    ---
    100
    ---
    65
    ---
    92
    ---
    85
    ---
    B
    ---
    75
    ---
    80
    ---
    100
    ---
    80
    ---
    65
    ---
    85
    ---
    92
    ---
    80
    ---
    95
    ---
    95
    ---
    85
    ---
    75
    ---
    90


  18. Ytterligare kommentarer om kursen:

    Jättekul kurs!
    ---
    Lösningarna till ex-tentorna är det sämsta jag sett. Seriöst, saker och ting skrivs osammanhängande och påstående motiveras inte alls. Detta gäller speciellt de äldsta ex-tentorna.
    ---
    Jag hade gärna läst den i årskurs 2, men nu fick vi inte läsa den förrän i årskurs 3. Inte mycket för kursledaren att göra åt, dock!

    Det har varit en rolig kurs där man sett fram emot föreläsningar och labbar. Tack så mycket och lycka till nästa år!

    ---
    Linda är en jättebra lärare och gjorde kursen mycket mer angenäm!
    ---
    En intressant och givande kurs.
    ---
    allmänhandledningen har vart mycket hjälpsam
    ---
    Kändes som en rätt lätt kurs ifall man medverkat vid alla föreläsningar. Laborationerna var roliga. Tack!
    ---
    linda var toppen. pedagogisk och tydlig med vad tonvikten på innehållet. handledarna var mindre bra.
    ---
    Svår nivå när det kom till laborerandet. Teorimässigt bra.
    ---
    Snälla, det måste komma finnas mer labbtider..!
    ---
    Jag trodde inte alls att jag skulle tycka att kursen var rolig. Men med Linda som föreläsare blev tillochmed datalogi roligt. Man kan inte låta bli att undra hur det skulle vara att gå på KTH om alla föreläsare var lika bra.
    ---
    Bra betyg för föreläsningar men i stort känns kursen irrellevant för mina studier.
    ---
    lite synd att vi hade fler än en/två föreläsare...
    ---
    väldigt rolig
    ---
    Nu börjar det bli lite mycket att kommentera
    ---
    Mera familjen Kann =D
    ---
    Bra jobbat
    ---
    jag har aldrig varit så nöjd med en kurs hittills
    ---
    Linda e snäll :)
    ---
    Som sagt en mycket bra föreläsare och föreläsningsanteckningar. Lätt att förstå!
    ---
    -


lk@csc.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.