Kursanalys för DD1320 Tillämpad datalogi, hösten 2010KursdataTid: period 1,(2) dvs september-november 2010.Poängantal: 6hp (varav labb 3 poäng, tenta 3 poäng). Föreläsningar: 28 timmar. Övningar: 14 timmar. Labbar: sju laborationer, 20 timmar schemalagd tid. Hemtal: sex frivilliga hemtal. Kursledare och föreläsare: Linda Kann Övningsassistenter: Joel Gunnarsson Sjöstrand, Emma Enström, Siavash Soleimanifard, Daniel Bosk Labbassistenter: Utöver övningsassistenterna: Rakiv Ahmed, Mikael Eriksson, Pärham Fazelzadeh Hashemi, Andreas Gustafsson, Marko Petrovic, Julia Shcheslavskaya Eriksson, Björn Terelius, Joel Westberg Kursnämnden bestod av Jakob Florell och Linnéa Björklund (från CMETE), Sara Pettersson (från CMEDT), Anna Johansson (från CL) och Åsa Björndahl (från CINEK).
Antal elever: 237 kursregistrerade, varav 37% kvinnor.
Fördelningen på olika program var följande: SammanfattningDet var 81 fler på kursen än förra året, vilket ledde till trängsel på övningar och labbar (trots extrainlagda tider). Examinationsgraden är lite lägre än förra året och prestationsgraden är något högre. Som vanligt är det de två sista laborationerna som många inte redovisat. Avklarade moment 2011-04-27Resultaten ärAntal, andel per moment (året innan i parentes)Antal registrerade = 237 (156 ) Antal examinerade elever = 121 75% (121, 81%) Prestationsgrad = 85% ( 82%) Enligt statistiken är det över 90% som redovisat labbarna 1-5, men endast 77% som redovisat labb 7. Prestationsgraden är aningen högre för kvinnorna: 87% jämfört med 85% för kursen i stort. MålEfter genomförd kurs ska man kunna följande:
Faktiskt innehåll i kursenDokumentation av kursen finns tillgänglig på kursomgångens hemsida.Genomförda förändringar till detta år
Enkäter och mötesprotokoll
Kursen får bra kritik, övningar och föreläsningar är uppskattade. Men det finns en hel del som skulle kunna förbättras. Nedan är kursiverade delar tagna direkt ur enkätsvar.
Om övningar och hemtalDet uppstod viss diskussion om hur stor andel av övningstiden hemtalsgenomgången fick ta - många tyckte att det tog för lång tid.Tråkigt att hemtalen tog upp en del tid men jättebra upplägg annars på övningarna, bra att man fick övning inför tentan också och inte bara inför labbar. --- I början kändes det dumt att man spenderade så mkt tid åt att rätta hemtalen, men det var ju så man lärde sig. --- Hemtalsdelen fungerade utmärkt, övningstalen däremot kändes ofta mycket svårare och hade behövt mer utrymme. Jag tror att det skulle vara en idé att ha en övning för hemtal och en för andra övningsuppgifter varje vecka. --- Själv tror jag att arbetet med hemtalen bidrar starkt till det goda tentaresultatet och att det kan vara värt att använda en hel del övningstid till det. Den administrativa delen av hemtalshanteringen kommer också att ta kortare tid när vi får rimligare storlek på övningsgrupperna.
Hemtalen har varit lite större i år, men i enkäten
svarar 93% (något fler än förra året) att hemtalen var lagom omfattande.
Svårighetsnivån är inte så hög - fokus ligger på färdigheter
i att förstå, kunna beskriva och använda algoritmerna och datastrukturerna.
Det skulle vara bra med några
extra kluriga uppgifter för de som behöver en utmaning.
ExaminationKursen examineras med tentamen (betygsgivande, 3 hp) och laborationer (3 hp).
Många av kursdeltagarna hade tentakrock vid ordinarietillfället,
så vi la in ett extra tentatillfällen. Tyvärr var vi tvungna att använda
föreläsningssalar eftersom alla övningssalar var bokade.
Labblydelserna är något förbättrade från förra året, men det är
fortfarande många som anser att de senare labbarna är för svåra.
Till nästa år provar jag att fördela om arbetet på labbarna för att minska arbetsbelastningen i slutet av kursen. Jag funderar också på att byta ut tentagenomgången på sista föreläsningen mot en labbgenomgång. Kurslitteratur och webbsidan
Kursbok har varit "Problem Solving with Algorithms and Data Structures using Python" av Bradley N. Miller och David L.Ranum. Boken får blandad kritik,
20% tycker den har fungerat bra, 35% acceptabelt.
36% anger att dom inte använt någon bok utan nöjt sig med pythonkramaren,
föreläsningsanteckningar och webbresurser. Det finns en hel del
webbsidor om just algoritmer och datastrukturer - men kanske behövs
lite värderingshjälp för att hitta de bättre sidorna.
Genus och likabehandlingKursens genusperspektiv får många positiva kommentarer. Men ett par stycken känner sig särbehandlade i samband med labbarna:Tjejer behandlas på ett snällare sätt av labb-assistenter och får mer förklarande hjälp tålamod jämfört med fula killar. Fula killar blir behandlade som om de är irriterande och att de är puckade att de inte fattar något. Snygga tjejer får hjälp med allt och ofta koden i stort sätt skriven åt sig. Samt en grundlig förklaring i hur de sak fortsätta jobba. Tjejer får hjälp längre och oftare. --- Jag labbar ihop med en kille och det känns som om om labbassarna antar att han kan mer och "vänder" sig till honom istället till oss som grupp. --- Dessa kommentarer måste vi ta upp på assistentintroduktionen för att förebygga oavsiktlig särbehandling. Studenterna måste också känna att dom kan säga till direkt om dom känner sig illa behandlade - jag tar upp det på första föreläsningen. Planerade förändringar inför hösten 2011Till nästa kursomgång:
En av de roligare kurserna jag gjort på KTH. Jag känner mig faktist lite smartare nu Linda Kann |