DD1320 Tillämpad datalogi

Resultat av kursutvärdering


    Om dig

  1. Vilket program går du?

    1. 58% (14 st) CMETE
    2. 0% (0 st) CLGYM
    3. 21% (5 st) CTFYS
    4. 4% (1 st) CSAMH
    5. 0% (0 st) CMEDT
    6. 4% (1 st) CINEK
    7. 4% (1 st) CDATE
    8. 8% (2 st) Annat

  2. Är du helt klar med Programmeringsteknikkursen?

    1. 67% (16 st) Ja
    2. 21% (5 st) Nej
    3. 13% (3 st) Har tillgodoräknat en annan kurs istället

  3. Hurdan har din arbetsbelastning vad gäller studierna varit under period 1?

    1. 8% (2 st) Mycket låg
    2. 0% (0 st) Låg
    3. 29% (7 st) Lagom
    4. 38% (9 st) Hög
    5. 25% (6 st) Mycket hög
    6. 0% (0 st) Vet inte

  4. Hurdan har din arbetsbelastning vad gäller studierna varit under period 2?

    1. 4% (1 st) Mycket låg
    2. 8% (2 st) Låg
    3. 38% (9 st) Lagom
    4. 17% (4 st) Hög
    5. 33% (8 st) Mycket hög
    6. 0% (0 st) Vet inte


    Kursmaterial

  5. Vilken kursbok har du i huvudsak använt?

    1. 46% (11 st) Den rekommenderade kursboken Problem Solving with Algorithms and Data Structures av Miller och Ranum i tryckt version
    2. 13% (3 st) Den interaktiva webbversionen av boken
    3. 17% (4 st) Pythonkramaren del 2
    4. 0% (0 st) Har använt annan bok, (ange vilken nedan)
    5. 25% (6 st) Har inte använt någon bok

    Ev annan bok:

    Pythonkramaren del 2
    ---
    Och webversionen av boken :)
    ---
    Google!

  6. Hur tycker du att din kursbok har fungerat?

    1. 29% (7 st) Mycket bra
    2. 33% (8 st) Bra
    3. 8% (2 st) Acceptabelt
    4. 0% (0 st) Dåligt
    5. 25% (6 st) Har inte använt någon bok

    Kommentarer om boken:

    Skönt med en onlinebok lätt att söka i efter det man letar efter.
    ---
    Märkte inför tentapluggandet att boken inte helt kompletterade föreläsningarna, så jag är glad att jag gick på nästan alla frl-tillfällen!
    ---
    Vissa områden i boken stämde inte helt överens med kursen men generellt tyckte jag boken var mkt bra!
    ---
    Det fanns en del avsnitt i webbversionen som var lite korta och inte så utförliga som jag hade velat.

  7. Hur tycker du att kurswebbsidan på KTH Social har fungerat?

    1. 50% (12 st) Mycket bra
    2. 38% (9 st) Bra
    3. 8% (2 st) Acceptabelt
    4. 0% (0 st) Dåligt
    5. 4% (1 st) Har mest använt kurswebbsidan på www.csc.kth.se
    6. 0% (0 st) Har inte använt kurswebbsidan

    Kommentarer om webbsidan:

    Jag har främst använt social för kursinfo och läsa kommentarer ang labbar, frl, hemtal etc. Kurshemsidan på csc har vi mest använt för att läsa labbinstruktioner.
    ---
    Som vanligt är det inte själva sidan det är fel på utan att det finns för många olika sidor
    ---
    Jag har dock mest använt csc-hemsidan, som jag måste säga är bland de bästa kurshemsidor jag stött på! Social har jag mest använt för att ställa frågor.

  8. Vad tycker du om extramaterialet på Digitus (föreläsningsanteckningar, videolänkar, animationer mm)?

    1. 25% (6 st) Mycket bra
    2. 21% (5 st) Bra
    3. 4% (1 st) Acceptabelt
    4. 4% (1 st) Dåligt
    5. 33% (8 st) Har inte tittat på extramaterialet via Digitus
    6. 13% (3 st) Har inte tittat på extramaterialet alls

    Kommentarer om extramaterialet:

    Har inte använt så mycket men det jag sett var bra!
    ---
    Digitus slutade få föreläsningar efter typ halva kursen. så då fick jag upptäcka att dom fanns på csc.kth.se istället.
    ---
    Det fanns bara strömaterial och inte komplett
    ---
    Det är bra att föreläsningsanteckningarna finns, jag tittade dock bara på dem genom csc-hemsidan och där var formateringen lite konstig ibland.


    Föreläsningar

  9. Vad tycker du om föreläsningarnas upplägg?

    1. 67% (16 st) Mycket bra
    2. 21% (5 st) Bra
    3. 0% (0 st) Mindre bra
    4. 0% (0 st) Dåligt
    5. 13% (3 st) Har inte deltagit.

    Ev kommentar om föreläsningarna:

    Bra nivå rakt igenom.
    ---
    Linda, du är så sjukt bra lärare så finns inget att klaga på!
    ---
    Föreläsningarna har varit några av de bästa som jag har upplevt. Jag tyckte att allt förklarades på ett pedagogisk sätt och det väckte mitt intresse för programmering.


    Om övningarna

  10. Vilken övningsassistent har du haft i huvudsak?

    1. 33% (8 st) Grupp Päron: Per Sedholm
    2. 38% (9 st) Grupp Mullbär: Mikael Lindahl
    3. 0% (0 st) Grupp Jordgubbe: Joel Gunnarsson Sjöstrand
    4. 29% (7 st) Ingen

  11. Vad tycker du om övningarnas upplägg?

    1. 13% (3 st) Mycket bra
    2. 54% (13 st) Bra
    3. 17% (4 st) Mindre bra
    4. 0% (0 st) Dåligt
    5. 17% (4 st) Har inte deltagit.

    Vad vill du ha mer av på övningarna:

    De första var lite sega men sen blev det bra.
    ---
    tycker övningarna har gått igenom bra saker. Man skulle ev kunna klämma in lite mer extentauppgifter.
    ---
    Skulle kunna vara mer pedagogiska och ändå hålla en hög nivå. Nu blev det lite för abstrakt. Men vill ändå säga att Per har varit väldigt duktig och att bedömma övningarna som "mindre bra" vill jag iställer bedömma som "okej".
    ---
    man har redan ganska mycket jobb under terminens gång med hemtal och labbar. Man hinner inte alls kolla på övningarsfrågorna.
    ---
    De kunde bli lite långdragna och inte så mycket substans tycker jag, testade olika övn.assar men upplevde samma sak. Mer konkreta exempel och uppgifter (utan att halka in på sidospår och så) skulle vara önskvärt.


    Om hemtalen

  12. Var hemtalen lagom omfattande?

    1. 4% (1 st) Nej, det var för lite att göra
    2. 83% (20 st) Ja, precis lagom
    3. 0% (0 st) Nej, dom var alltför omfattande
    4. 0% (0 st) Vet inte
    5. 13% (3 st) Har inte deltagit.

    Konstruktiva kommentarer om hemtalen:

    Bra för att fatta vad det har sagt på föreläsningar som extra repetition.
    ---
    Hemtal är jättebra! För oss som har lite svårt att komma igång med pluggandet i tid så är hemtal en jättebra grej för att ta till sig det som sägs på föreläsningar. Någon gång har det dock kommit ut uppgifter lite för nära inpå övningstillfället, så lite mer förbehållning där kan vara bra.
    ---
    den sista var lite katastrofvarning på, annars var de bra!
    ---
    MYCKET BRA! De gör så vi pluggar kontinuerligt! Fiffigt Linda!
    ---
    Det gjorde att man pluggade kontinuerligt, jag gjorde hemtalen väldigt noga men märkte många som bara skrev av och ändå klarade sig. Kraven var ju inte så höga för att få godkänt, vilket var både skönt men samtidigt lite tråkigt. Men jag antar att man gör dem för sin egen skull!
    ---
    Det var lite skillnad från vecka till vecka hur mycket tid man behövde lägga ner.


    Om laborationer

  13. Hur svåra tycker du att labbarna var?

    1. 17% (4 st) Mycket svåra
    2. 71% (17 st) Lagom
    3. 13% (3 st) Mycket enkla
    4. 0% (0 st) Har inte gjort labbarna.

  14. Hur har handledningen på schemalagd tid fungerat ?

    1. 17% (4 st) Mycket bra
    2. 38% (9 st) Bra
    3. 25% (6 st) Acceptabelt
    4. 0% (0 st) Dåligt
    5. 21% (5 st) Har inte deltagit

  15. Allmänhandledare (vardagar 11-12 och 17-20) under hösten har varit Erik, Ingemar, Marcus och Marko. Hur tycker du att allmänhandledningen har fungerat?

    1. 8% (2 st) Mycket bra
    2. 21% (5 st) Bra
    3. 25% (6 st) Acceptabelt
    4. 0% (0 st) Dåligt
    5. 0% (0 st) Visste inte om det
    6. 46% (11 st) Har inte utnyttjat den

  16. Har du följt kursens hederskodex?

    1. 88% (21 st) Ja.
    2. 4% (1 st) I stort sett.
    3. 0% (0 st) Nej.
    4. 8% (2 st) Har inte läst hederskodexen.

    Konstruktiva kommentarer om labbarna:

    Ofantlig nivåskillnad på det första och de sista men det är väl som det är antar jag.
    ---
    Tycker att steget från lab 5 -> lab 6,7 var alldeles för stort och
    omfattande så var lab 6,7 mycket svårare än femman. vore bra att kanske göra labbarna 3 -> 5 svårare så steget inte blir lika långt.

    Assarna som man redovisar för, är väldigt olika i sin bedömning. vissa är väldigt genomgående vissa tycker bara att sålänge man fattat är det bra. vissa tycker att saker är "självklara" som inte står i labbpeket, så dom godkänner inte labben även om detta "självklara" inte står i peket. T.ex att man ska kunna ha 3 bokstäver på lab5, även om det inte står under kraven på själva peket.

    ---
    Labbarna har varit svåra, men på ett bra sätt då jag har lärt mig väldigt mycket om python! Jag tycker dock att kursens högskolepoäng är lite ojämnt fördelade. Labbarna har tagit väldigt mycket tid jämfört med övriga delar i kursen. Det känns snarare som att det borde vara 4 hp för labbar respektive 2 hp för tentamen, alternativt att labbarna ger fler bonuspoäng inför tentan än vad hemtalen ger. Kanske att en löst labb ger dubbla värdet bonuspoäng som ett löst hemtal motsvarar. Dock tycker jag att antal bonuspoäng i relation till gränsen för godkänt (10p av 50p) är lagom.
    ---
    de flesta labbarna var bra, men den 6:e blev lite för mycket.
    sen kanske det skulle vara bra med flera assar på labbtillfällena, även vid allmänhandledningen

    ---
    Det blev en lärdom i sig att labba så "svåra" labbar men jag tycker såhär i efterhand att det varit en väldigt nyttig lärdom med avseende på både python men framförallt på att disponera sin tid, programmera generellt och arbeta under tidspress.
    ---
    hade lite svårt med en assistent som kan tyckas vara nedlåtande. kände mig verkligen dum när jag fick svar på mina frågor. gick inte dit därefter.
    ---
    Väldigt snabbt accelererande svårighetsgrad på labbarna tycker jag, från lätt till mycket svårt.
    ---
    Några fler schemalagda laborationstillfällen hade behövts, speciellt då det fanns tillfällen när man inte hann få hjälp eller inte fick någon plats i de salarna. Jag kände att vi hade behövt mer hjälp till de två sista labbarna.


    Examination

  17. Hur tycker du att examinationen (tentamen och labbar) speglade kursmålen?

    1. 42% (10 st) Mycket bra
    2. 50% (12 st) Bra
    3. 0% (0 st) Acceptabelt
    4. 0% (0 st) Dåligt
    5. 8% (2 st) Vet inte

    Kommentarer om examinationen

    Bra med en teoretisk del (tentamen) som speglar tänket bakom snarare än programmeringen bakom (labbarna).
    ---
    Bra kombinering av teori och praktisk kunskap som vi har fått visa.
    ---
    Har inte skrivit tentamen än. Skriver tentamen i omtentaperioden.
    ---
    De var bra, men däremot för mycket för bara 6hp
    ---
    bra nivå
    ---
    Tentan var mkt lättare än labbarna vilket man inte var beredd på men jag vet inte om jag ska kommentera det som ngt negativt. Det var väldigt takcsamt och visar ju på att vi lärt oss väldigt mycket (KMP-automater) *host* :)


    Likabehandling

  18. Upplever du att du särbehandlats i denna kurs på grund av genus, sexualitet, etnisk tillhörighet eller funktionshinder?

    1. 0% (0 st) Ja.
    2. 8% (2 st) Tveksam.
    3. 92% (22 st) Nej.

    Om ja, på vilket sätt?

    Jag känner att jag som tjej får en annorlunda behandling av några av de manliga handledarna. Detta är förstås både en fördel och nackdel men jag tycker att det är värt att nämna.

  19. Hur bedömer du kursen ur ett genusperspektiv (till exempel med avseende på kursmaterial, kursinnehåll, lärare etc)?

    Neutralt
    ---
    Ingen riktig kommentar, inte riktigt märkt ngt.
    ---
    Det har jag inte tänkt så mkt på. Tycker det är kul att vi har haft en kvinnlig kursledare som dessutom är otroligt duktig och pedagogisk.
    ---
    Bra! Inga specifika åsikter..
    ---
    inga kommentarer
    ---
    Av det lilla jag såg verkade det väldigt bra.
    ---
    Mycket bra! Linda äger!
    ---
    Bra?
    ---
    Det har varit uppfriskande med en kvinnlig lärare - inte för att kvinnor skulle vara bättre lärare utan för att mångfald alltid är eftersträvansvärt och kvinnor är i minoritet på teknis.
    ---
    Bra att övningsassarna var både tjejer och killar, annars känns det alltid väldigt mansdominerat på hjälpsidan i just datasalar...
    ---
    Bra, ingen särbehandlas
    ---
    Med vår eminenta Linda Kann vid rodret på skutan känns det för mig som tjej som en positivt övervägande kurs i genusperspektiv. Det är roligt att få ha en kvinna som akademisk förebild för en gångs skull!
    ---
    Det var bra.


    Ytterligare kommentarer

  20. Kommentarer om kursen:

    Bra kurs med tuffa labbar.
    ---
    Väldigt bra kurs som jag tyckt om.
    ---
    Wiee, det har varit en rolig kurs! Och jag tycker det är kul med programmering nu när jag har fått mer förståelse för det! :D
    ---
    mycket bra kurs
    ---
    Får få poäng för arbetsinsatsen känner jag iallafall.
    Trodde det var en 7,5p-kurs först och då hade det känts mer rimligt är min åsikt iaf.

    ---
    Väldigt bra kurs. Den bästa jag läst på KTH. Bra lärare. Bra labbar med otroligt välformulerade och tydliga labbanvisningar. Alla lärare på KTH borde se och lära av denna kurs. Enda nackdelen var att föreläsningarna och övningarna inte fanns på nätet. Du är en riktigt bra föreläsare som fler borde få ta del av. YouTube klass.
    ---
    Jag har lärt mig otroligt mycket! Tack för en väldigt lärorik, svinjobbig och cool kurs!
    ---
    bra kurs. svåra labbar. tyckte labbarna var lite svåra att tolka. mer tydliga instruktioner skulle kunna vara bra. annars uppskatta lindas engagemang och passion.
    ---
    Linda du är grym! =)
    ---
    Mycket bra, rolig och givande
    ---
    En favoritkurs från mitt håll, mycket tack vare vår engagerade och kompetenta föreläsare. Tack! (Tycker dock det har varit synd att två av labbarna ligger i period 2, då jag har haft väldigt mkt att göra och inte hunnit redovisa båda.)
    ---
    Tycker det har varit en väldigt bra och givande kurs!
    ---
    Min favoritkurs under åk 2 :)
    ---
    En innehållsrik och intressant kurs med ett bra upplägg. Jag tycker jag har lärt mig en massa och jag har blivit mycket bättre att programmera. Tack!


linda@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.