Kursanalys: Introduktion till datalogi, inda08
Kursdata
Tid: period 1-4 läsåret 2008-2009
Poängantal: 18hp
Examination: inlämningsuppgifter, lappskrivning
Föreläsningar: 48 timmar
Kursledare och föreläsare: Stefan Nilsson, Johan Gustafsson, Elin Palm
Övningsassistenter:Adam Renberg, Andreas Pålsson, Bengt Sennblad,
Cecilia Roes, Ingemar Markström, Jonas Carlsson, Jonas Sundberg,
Marcus Dicander, Martin Frost, Martin Hwasser, Stefan Nilsson, Tobias Widén.
Antal elever som gjort något synligt på kursen: 163
Godkända: 114 (2009-07-02)
Prestations- och examinationsgrad: 70%
Kurslitteratur
-
David J. Barnes and Michael Kölling: Objects First with Java, third
edition, Pearson Education, 2006.
-
Jon Kleinberg and Éva Tardos: Algorithm Design.
Mål
Efter fullgjord kurs ska kursdeltagare kunna
- använda vanligt förekommande datorverktyg och då speciellt
datormiljöerna på D,
- designa och implementera enkla program,
- lösa problem med hjälp av
programmering,
- analysera, välja, använda och implementera grundläggande algoritmer och
datastrukturer,
- delta i professionell programmeringsverksamhet och känna till
programmerarens olika roller och uppgifter,
- analysera och ta ställning till samhälleliga och etiska konsekvenser av
datatekniska tillämpningar
i syfte att
- effektivt utnyttja datorer i sina fortsatta studier och i
arbetslivet,
- hitta och använda rätt teknik för ett givet problem,
- gå fortsättningskurser inom datalogi och numerisk analys.
Förändringar denna kursomgång
Ny kursbok för algoritmdelen. Omarbetade hemuppgifter. Ny etikdel.
Nytt webbmaterial om algoritmer och datastrukturer som inte täcks
av den nya kursboken. Eclipse valfritt under andra halvan av kursen.
Planerade förändringar inför nästa kursomgång
Uppdatera introdelen: tre labbar i stället för fem, betygsättning
som premierar att man klar i tid. Inga gästföreläsare på introkursen.
Behålla kursboken om programmering men utveckla ny
kurslitteratur för algoritmdelen på webben.
Använda Eclipse under kursens andra halva.
Eventuellt använda versionshanteringssystem för
uppgiftsinlämning under kursens andra halva.