course join grudat09
. Det
aktualiserar din course-home-page.html.
Pröva också course help
. Om du ska labba ihop med mihed kan
course labdir grudat09 mihed
vara lämpligt.
Se till att din labbkompis på sitt konto gör motsvarande kommando
med ditt användarnamn, så kommer ni att få en gemensam katalog
grudat09
där ni kan spara alla program ni skriver i kursen.
Skriv nu i terminalfönstret res checkin grudat09
och svara på
frågorna om personnummer och studiestatus. Frågan om numret på övningsgruppen
besvarar du med det labbpass du just nu deltar i.
res show grudat09
kolla att dina labbar har blivit rapporterade
sm
startar hjälpkön, kommandot python
startar pythontolken. Vill du ha nya python gör du först
module add python/3.0
. Annars får du nog python/2.5
.
Pythontolken fungerar som Matlab men måste importera alla mattefunktioner.
>>> 17*17 >>> a=17 >>> a*a >>> sqrt(a) #Går inte så bra. >>> from math import sqrt #eller from math import * >>> sqrt(a) #Nu går det. >>> for x in 17,666,4711: #Glöm inte kolon på slutet! >>> print "Roten ur",x,"är",sqrt(x) #Gör indrag med tab-tangent >>> #Extra returtryckning avslutar >>> while a>1: #Glöm fortfarande inte kolon! >>> a-=1 #Betyder som i Java a=a-1 >>> print a, #Kommat ger samma rad >>> >>> def dubbla(x): #Glöm inte kolon! >>> return x+x >>> >>> dubbla(17) >>> dubbla("oj") >>> dubbla(dubbla("oj")) >>> ctrl-D #ctrl-D avslutar pythonFör programskrivning är pythontolken mindre användbar och man skriver hellre pythonprogram i Emacs eller pythonmiljön Idle.
grudat09
en underkatalog lab1
och kopiera en fil från kurskatalogen /info/grudat09
,
nämligen gissa.py.
Kör programmet med python gissa.py
. Om du inte vinner
kan du köra flera gånger.
Ta in filen i Emacs. Som du ser går Emacs över i Python-tillstånd och det betyder bland annat att den sköter indrag själv (så gott det går).
Nu ska du ändra lite på koden
så att vinstföremålet väljs slumpmässigt. Enklast är det
att använda random.choice(vinstlista)
om du
importerat modulen random
och tilldelat
vinstlista
en lista av saker, till exempel
("pengar","berömmelse","en levande python")
.
Hellre än ett självständigt program vill du ha något som kan anropas
med gissa()
och då kör en spelomgång. Kopiera koden till filen
spel.py
och sätt in en rad def gissa():
överst.
Alla rader nedanför måste nu ha ett extra indrag, men försök inte
göra det för hand - man gör lätt bort sej!
Markera alla rader som ska flyttas till höger och välj i menyn
Shift region right
.
Längst ner kan du skriva ditt enradiga huvudprogram som gör anropet. Provkör!
Ta bort den understa raden igen och gör en egen fil för huvudprogrammet
som får heta lab1.py
. Det måste nu importera din spelfil
innan det gör anropet. Provkör!
Det fulländade programmet ska ge användaren följande meny.
Välj spel: 1 Gissa tal 2 Först till 21 3 SlutaDu får från kurskatalogen kopiera filen tjugoett.py och lägga in även den i spel-filen, så att den kan anropas
tjugoett()
. Överst i spel-filen ska du definiera
def spela(nr):
som beroende på nr
anropar
ett av spelen.
Nu kan ditt huvudprogram i lab1.py
klara sej med att
importera en enda sak:
from spel import spelaDet här datalogiska greppet kallas abstraktion. Förklara kort vad det innebär och varför det är bra!
Redovisa ditt program för någon handledare och passa på att fråga om det du undrar över!