CSC-KTH, DD1344, Grundläggande datalogi, Henrik Eriksson
Rapp
för att
aktivera din kursregistrering. Logga in
med ditt kth-konto (som för Mina Sidor). Det här måste
ni göra bägge två! Under kursen kan ni kolla att era
labbar är godkända i Rapp.
whoami
i terminalfönstret
för att se vilken av er som är inloggad just nu.
Skriv följande i terminalfönstret:
course labdir grudat10
kompisens_användarnamn
course labdir grudat10
ditt_användarnamn
grudat10
där ni kan spara
alla program ni skriver i kursen. Kolla i menyn Places att
katalogen finns.
>>> 17*17 >>> a=17 >>> a*a >>> sqrt(a) #Går inte så bra. >>> from math import sqrt #eller from math import * >>> sqrt(a) #Nu går det. >>> for x in 17,666,4711: #Glöm inte kolon på slutet! >>> print "Roten ur",x,"är",sqrt(x) #Gör indrag med tab-tangent >>> #Extra returtryckning avslutar >>> while a>1: #Glöm fortfarande inte kolon! >>> a-=1 #Betyder som i Java a=a-1 >>> print a, #Kommat ger samma rad >>> >>> def dubbla(x): #Glöm inte kolon! >>> return x+x >>> >>> dubbla(17) >>> dubbla("oj") >>> dubbla(dubbla("oj")) >>> ctrl-D #ctrl-D avslutar pythonFör programskrivning öppnar man i IDLE ett nytt fönster där man redigerar sitt program och kör det med Run module. Men det går också bra att skriva pythonprogram i Emacs och köra dom i terminalen. Gamla unixstofiler litar mer på det sättet att jobba.
grudat10
en underkatalog lab1
och kopiera en fil från kurskatalogen /info/grudat10
,
nämligen gissa.py.
Kör programmet med python gissa.py
. Om du inte vinner
kan du köra flera gånger.
Ta in filen i Emacs. Som du ser går Emacs över i Python-tillstånd och det betyder bland annat att den sköter indrag själv (så gott det går).
Nu ska du ändra lite på koden
så att vinstföremålet väljs slumpmässigt. Enklast är det
att använda random.choice(vinstlista)
om du
importerat modulen random
och tilldelat
vinstlista
en lista av saker, till exempel
("pengar","berömmelse","en levande python")
.
Hellre än ett självständigt program vill du ha något som kan anropas
med gissa()
och då kör en spelomgång. Kopiera koden till filen
spel.py
och sätt in en rad def gissa():
överst.
Alla rader nedanför måste nu ha ett extra indrag, men försök inte
göra det för hand - man gör lätt bort sej!
Markera alla rader som ska flyttas till höger och välj i menyn
Shift region right
.
Längst ner kan du skriva ditt enradiga huvudprogram som gör anropet. Provkör!
Ta bort den understa raden igen och gör en egen fil för huvudprogrammet
som får heta lab1.py
. Det måste nu importera din spelfil
innan det gör anropet. Provkör!
Det fulländade programmet ska ge användaren följande meny.
Välj spel: 1 Gissa tal 2 Först till 21 3 SlutaDu får från kurskatalogen kopiera filen tjugoett.py och lägga in även den i spel-filen, så att den kan anropas
tjugoett()
. Överst i spel-filen ska du definiera
def spela(nr):
som beroende på nr
anropar
ett av spelen.
Nu kan ditt huvudprogram i lab1.py
klara sej med att
importera en enda sak:
from spel import spelaDet här datalogiska greppet kallas abstraktion. Förklara kort vad det innebär och varför det är bra!
Redovisa ditt program för någon handledare och passa på att fråga om det du undrar över!