Sammanfattning - Multiplayer-spel i realtid på smarttelefoner

Jesper Annebäck
Carl Henrik Klåvus

Följande rapport är skriven av Jesper Annebäck och Carl Henrik Klåvus som studerar Datatekniksprogrammet på Kungliga Tekniska högskolan. Denna uppsats är skriven för att erhålla kandidatexamen inom datateknik. Dagens fem populäraste mobilspel på marknaden är antingen turbaserade eller singelplayer-spel, vilket inte alls är fallet då man ser till PC-spel - där de mest föredragna spelen är realtidsbaserade multiplayer-spel. Av denna anledning så torde det finnas en stor marknad för realtidsmultiplayer-spel på mobiltelefonsmarknaden om kraven på dessa spel uppfylls. Rapporten berör frågan huruvida realtidsmultiplayerspel får smarttelfoner står sig idag, med avseende på smarttelefoners hårdvaru-prestanda och 3G-latenstider. Denna rapport kommer gå genom de grundstenar och standarder av 3G i Europa samt vad som kan göras åt latenstider på en applikationsnivå för att förminska känslan av fördröjning i multiplayerspel. Mätningarna av latenstider över olika nätverkstekniker utfördes 10:e April 2012. Resultaten visade att laggkompensationsteknik är betydelsefullt när man ska utveckla spel som är ämnade för 3G-näten och att hårdvaran i dagens smarttelefoner kan rendera enkel 3D-grafik.