Titel: Rendering a 3D-city

Författare: Otto Nordgren and Yuri Stange

Sammanfattning

Målet med denna rapport är att titta på möjligheterna att skapa en renderad värld i tre dimensioner utifrån koordinater tagna från LIDAR data. Med hjälp av x, y och z koordinater vill vi ta reda på om den renderade världen går att använda som referens i verkligenheten. Vi ska titta på möjligheterna att hämta intressesanta platser från OpenStreetMap och inkludera dessa. Vi ska avgöra om denna metod är användar över stadsområden, till exemplem KTHs campus. Vi ska även testa hur bra denna metod skalar när det kommer till större områden samt vilken upplösning som behövs på LIDAR datan. Med hjälp av programmet Blender så kunde vi importera LIDAR datan och rendera en tredimensionell värld. Vi var tvungna att lägga ned mycket arbete på att redigera datan då den innehöll dubletter och fel information. Vi kom fram till att denna metod beror mycket på hur bra LIDAR datan. Metoden passar inte särskilt bra till stadsområden utan gör sig bättre för områden med mindre detaljer, så som öppna fält. Vi kom även fram till att det finns problem med skalbarheten hos Blender. Vi var tvugna att använda mindre kartor då Blender inte klarade av att hantera antalet koordinater som ursprungskartorna innehöll. Problemet med skalbarhet kan dock lösas om man hämtar ny information dynamiskt.