Solving Wordfeud with Artificial Intelligence
(Att lösa Wordfeud med artificiell intelligens)
Niklas Arnell and Johan Wadenholt
Sammanfattning
Bakgrund: Med introduktionen av Wordfeud som spel till smartphones så har det allmänna intresset
för ordpusselspel ökat och således så har även intresset för program designade att lösa Wordfeud
ökat. De flesta Wordfeud-lösande program som utvecklas idag är på många sätt begränsade eftersom
att de inte analyserar längre i förväg än att se vilka kombinationer av bokstäver som ger högst poäng.
Detta kan vara en enorm begränsning eftersom att dessa program inte tar hänsyn till vilka lägen man
eventuellt öppnar upp för sin motståndare.
Resultat: Wordfaid har ett positivt vinst/förlust-förhållande när det spelar mot orginalprogrammet,
Scrabaid, som det är baserad på. Det vinner inte alltid med stora mängder men alla drag som
Wordfaid gör har lika mycket som syfte att skydda sig mot vedergällning som att lägga ord med hög
poäng och därför så väljs inte de mest riskabla ord som eventuellt kunde ha resulterat i enorma
vinster.
Slutsatser: Att göra en uppskattning av din motståndares möjliga drag genom att slumpa dennes
bokstäver från de bokstäver som finns kvar i påsen flera gånger och att testa dem på brädet för varje
ord du själv eventuellt kunde lägga visar sig vara en värdefull tillgång i jakten på vinst i Wordfeud
eftersom att det hjälper dig att inte öppna upp lägen för din motståndare efter att ditt drag är över.