Storskalig agentbaserad simulering av fotgängare och folkmassor i realtid

eller

Large-Scale Agent-based Pedestrian and Crowd Simulation in Real-Time

Henrik Boström och Lukas Wensby
20 maj 2012


Denna rapport beskriver implementationen och resultatet av simuleringen av en stad befolkad med ett stort antal fotgängare. Syftet är att så realistiskt som möjligt simulera hur stora antal människor i vardagssammanhang går omkring i staden, hur de interagerar med andra människor och stadsmiljön. Simuleringen körs i realtid. Vi har även simulerat täta folkmassor och realistiska tekniker för att undvika kollisioner mellan individer i ett försök att replikera observationer från tidigare studier. En risk med att simulera mänskligt beteende är att det blir för komplicerat, därför hade vi som mål att abstrahera beteenden till olika moduler (interfaces) så att beteenden skulle kunna ändras och utökas i "isolation", utan att behöva göra ändringar i tidigare skriven kod. Prestandakrav var en annan oro eftersom simulationen skulle klara av tusentals interagerande individer i realtid.

Den slutgiltiga simulatorn visade sig vara en bra och effektiv representation av fotgängare i en innerstadsmiljö, och var även ofta duglig i att hantera problem med täta folkmassor. Detta arbete kan potentiellt utökas för att användas i stads- och kollektivtrafiksplanering, producera stora mängden data för “data mining” eller som en grund för framtida forskning inom stadslivssimulering och artificiell intelligens av populationer av individer.