bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

Kursanalys VT2007 för följande tre samläsande kurser:

2D1377, Maskinnära programmering och datorarkitektur, 5 poäng

2D4121, Maskinnära programmering och datorarkitektur, 5 poäng

SUDARK, Datorarkitektur, 5 poäng

Kursdata

  • Kursbeteckning:
    • Maskinnära programmering och datorarkitektur, 2D1377, 5 poäng
    • Maskinnära programmering och datorarkitektur, 2D4121, 5 poäng
    • SUDARK, Datorarkitektur, 5 poäng
  • Termin: VT2007, period 3
  • Lärare:
    Kursledare och föreläsare: Inge Frick
  • Schemalagd tid:
    Föreläsningar: 28 timmar
    Laborationer: 24 timmar
  • Antal registrerade elever: 37
  • Kurslitteratur:
    Bryant, O'Hallaran: Computer Systems, a Programmers Perspective, Prentice Hall 2003.
    Brevidläsning för dem som inte kan C:
    Kernighan, Ritchie: The C programming language, andra uppl, Prentice Hall 1988,1990.
    Föreläsningsanteckningar
    Laborationsanvisningar
  • Examination: Kursen examineras genom tre olika moment, en tentamen och två laborationsmoment. Samtliga moment är betygsatta och vägs samman till kursens slutbetyg.
    LAB1, 2p : 2 delmoment: Bitmanipulering samt Binär bomb
    LAB2, 1p : Datorarkitektur
    TEN1, 2p : Tentamen
  • Resultat: 37 registrerade på kursen.
    27 har klarat kursen.
    +8 har klarat något helt kursmoment och förväntas klara kursen.
    +2 har deltagit men ej klarat laborationerna.
    LAB1 : 33 st
    LAB2 : 32 st
    TEN1 : 31 st
  • Prestationsgrad: (33*2+32*1+31*2)/(37*5) = 86%
  • Examinationsgrad: 73%

Mål

    Efter fullgjord kurs skall eleven kunna
  • beskriva hur datorprogam och data lagras i datorn
  • beskriva hur datorprogram exekveras på olika nivåer
  • beskriva hur datorer tolkar och exekverar maskinkod
  • beskriva hur datorer är uppbyggda
  • läsa, förstå samt skriva C- och assemblerprogram för x86 arkitekturen i Unix-miljö
  • använda sina kunskaper för att skriva effektiva datorprogram som utnyttjar datorns uppbyggnad.

Sammanfattning

Detta är en krävande kurs med ett omfattande kursmaterial.

Examination

Tentamen sker med valfri litteratur tillgänglig. Laborationerna består av ett stort antal smådelar där betyg ges efter hur många delar som klarats. Varje laboration som redovisades i tid gav en bonuspoäng till tentamen viket resulterade i att de flesta elever redovisade i tid. Resultatet på tentamen var något sämre än tidigare år eventuellt beroende på att eleverna helt koncentrerade sig på laborationerna.

Kurslitteratur

Kursboken har ett intressant perspektiv på datorarkitektur och operativsystem: Boken väljer konsekvent att ta upp de momement som har stor betydelse vid programmering. Boken passar kursen väl och används även i en följande kurs i systemprogrammering.

Elevsynpunkter

En elevenkät har genomförts, resultat finns här. Som synes tycker många elever att kursen är krävande men rolig. Speciellt laborationerna är populära. Synen på föreläsningarna är mer varierande.

Kursens belastning för eleverna

Belastningen för "normalstudenten" är relativt hög.

Förkunskaper

Förkunskaperna är mycket olika, det är stor spridning på studenternas förmåga att tillgodogöra sig kursen.

Planerade förändringar

Föreläsningsmaterialet är fortfarande något för stort. Antalet stordia bör beskäras en hel del. Laboration 3 behöver förbättras.

Copyright © Sidansvarig: Stefan Nilsson <snilsson@nada.kth.se>
Uppdaterad 2007-06-19