bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap
Maskinnära programmering och datorarkitektur

Maskinnära programmering och datorarkitektur

Resultat av kursutvärdering


    22 frågor väntar på svar och en eller annan kommentar.


  1. Detta är 3 kurser som samläser. Vilken kurs läser du?

    1. 10% (1 st) Universitetskursen DARK.
    2. 80% (8 st) KTH-kursen 2D1377.
    3. 10% (1 st) Fort- och vidarutbildningskursen 2D4121.


  2. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 0% (0 st) Mycket lätt.
    2. 20% (2 st) Lätt.
    3. 40% (4 st) Medel.
    4. 30% (3 st) Ganska svår.
    5. 10% (1 st) Mycket svår.


  3. Fick du i början av kursen klart för dig vad kursens mål var?

    1. 60% (6 st) Ja.
    2. 40% (4 st) Tveksam.
    3. 0% (0 st) Nej.


  4. Tycker du att kursen är intressant och meningsfull?

    1. 50% (5 st) Ja, mycket.
    2. 50% (5 st) Ja.
    3. 0% (0 st) Neutral.
    4. 0% (0 st) Inte särskilt.
    5. 0% (0 st) Nej.


  5. Förkunskapskraven för kursen är programmeringsvana i C eller Java. Tycker du att dina förkunskaper var tillräckliga när kursen startade?

    1. 70% (7 st) Ja.
    2. 0% (0 st) Tveksam.
    3. 30% (3 st) Nej.


  6. Vad tycker du om kursboken "Computer Systems, a programmers perspektive" (CS:APP)?

    1. 20% (2 st) Mycket bra.
    2. 60% (6 st) Bra.
    3. 20% (2 st) Hyfsad.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dålig.
    6. 0% (0 st) Har inte använt den.

    Ev. kommentar om boken:

    Det är ett svårt ämne att göra lättläst men boken gör ett bra jobb!
    ---
    Lite dumt att bara en liten del av boken används, men den återkommer ju å andra sidan i fortsättningskursen.
    ---
    Ganska höga krav på att man läst hyfsat avancerade datakurser innan.


  7. Hur stor del av föreläsningarna har du varit på?

    1. 0% (0 st) Ingen.
    2. 10% (1 st) 1-3.
    3. 20% (2 st) 4-7.
    4. 30% (3 st) 8-10.
    5. 30% (3 st) 11-13.
    6. 10% (1 st) Alla 14.


  8. Vad tycker du om föreläsningarna pedagogiskt sett? (Förklaras stoffet bra? Talar och skriver läraren tydligt? Används stordia i lagom omfattning?)

    1. 10% (1 st) Mycket bra.
    2. 30% (3 st) Bra.
    3. 40% (4 st) Acceptabelt.
    4. 20% (2 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Har inte deltagit.

    Ev. kommentar (gärna konstruktiv):

    fastnar i förklaringar ibland, kunde rita upp mer på tavlan för bättre förståelse
    ---
    OH-bilderna som används är ganska bra, men det kanske vore bra om det gick att ändra lite på föreläsningarnas upplägg. Med mer inbankande av teorin bakom, skriva på tavlan, och annat för att se till att man håller sig vaken. Det är ett ämne som blir ganska tungt när man bara lyssnar och ser på OH-bilder. Men tycker du gjorde ett bra jobb, det är som sagt ett ganska krångligt ämne.
    ---
    Lite långtradigt med endast overhead tyvärr
    ---
    Blir lite trist med massa overheader bara. Du har ju hur mycket kunskap som helst så de skulle nog kunna finka minst lika bra med lite tavel undervisningen. Fördelen med det skulle vara att eleverna blir lite mer aktiva och inte sommnar till..
    ---
    Inges genomgångar kan ibland vara lite förvirrade och osammanhängande, men i övrigt är föreläsningarna bra.
    ---
    Läraren är mycket engagerad och vill verkligen lära ut ämnet och jag som elev upplevde verkligen att läraren ville att eleverna skulle lära sig. Dock är det pedagogiska inte alltid helt bra eftersom man behövde få en sak förklarad ett par tre gånger för att till fullo kunna förstå.
    ---
    Ofta förklarade föreläsaren bättre utan de utdelade anteckningarna. Blir stundtals förvirrande när föreläsaren själv inte skrivit föreläsningsanteckningarna.


  9. Förbereder du dig till föreläsningarna (läser igenom relevanta avsnitt i boken etc)?

    1. 0% (0 st) Ja, alltid.
    2. 10% (1 st) Ofta.
    3. 10% (1 st) Ibland.
    4. 30% (3 st) Sällan.
    5. 40% (4 st) Aldrig.


  10. Får du den hjälp du behöver på laborationerna (är handledarna kunniga, lättillgängliga, vänliga)?

    1. 60% (6 st) Javisst.
    2. 30% (3 st) Javars.
    3. 0% (0 st) Acceptabelt.
    4. 0% (0 st) Sällan.
    5. 0% (0 st) Aldrig.

    Ev. kommentar:

    Labbarna lärde man sig otroligt mycket på, bra förklaringar och bra laborationer!
    ---
    Mycket bra!!!
    ---
    Har inte varit på särskilt många labpass.


  11. Hur mycket tid ägnade du åt laboration 1?

    1. 20% (2 st) Mindre än 9 tim.
    2. 30% (3 st) 9-14 tim.
    3. 50% (5 st) 15-20 tim.
    4. 0% (0 st) Mer än 20 tim.

    Ev. synpunkter på laboration 1:

    skoj men bättre förklaring om vad operatorerna exakt gör, var lite för abstrakt i början
    ---
    Tvingades tänka efter väldigt mycket, frustrerande och lärorik.
    ---
    Kul!
    ---
    Väldigt rolig lab. Svår och klurig, men kul.
    ---
    Rolig lab.
    ---
    Rolig labb.


  12. Hur mycket tid ägnade du åt laboration 2?

    1. 20% (2 st) Mindre än 9 tim.
    2. 30% (3 st) 9-14 tim.
    3. 50% (5 st) 15-20 tim.
    4. 0% (0 st) Mer än 20 tim.

    Ev. synpunkter på laboration 2:

    Jävligt skoj, men man förstod inte tillvägagångssättet fullt ut förrän efter fas 3
    ---
    Den var väldigt bra, frustrerande i början när man inte förstått riktigt hur man skulle gå tillväga, men sedan bara rolig och intressant labb.
    ---
    kul!
    ---
    Svår men rolig, precis som lab 1.
    ---
    Klurig lab.
    ---
    Ganska svår labb.


  13. Bedöm hur lång tid du lägger ner på laboration 3:

    1. 20% (2 st) Mindre än 10 tim.
    2. 50% (5 st) 10-17 tim.
    3. 30% (3 st) 18-25 tim.
    4. 0% (0 st) Mer än 25 tim.

    Ev. synpunkter på laboration 3:

    dålig förklaring till hur man skulle implementera iaddl och leave i HCL koden, var tvungen att chansa lite
    ---
    Kanske inte så svår så att den motsvarar 2p, men en bra laboration för att verkligen se hur prestanda påverkar. HCL var fullständigt obegripligt innan laborationen fick oss att behöva förstå det, och då greppade man direkt.
    ---
    Kul!
    ---
    Labinstruktionen för lab 3 är en aning oklar med vad man faktiskt ska göra på en del ställen.
    ---
    Lärorik labb men ganska klurig.


  14. Var någon/några av laborationerna mer givande än de övriga? (Du kan kryssa för flera alternativ.)

    1. 40% (4 st) Laboration 1
    2. 50% (5 st) Laboration 2
    3. 30% (3 st) Laboration 3


  15. Hur tycker du att tentan speglade kursinnehållet?

    1. 10% (1 st) Mycket bra.
    2. 20% (2 st) Bra.
    3. 50% (5 st) Hyfsat.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 10% (1 st) Tentade inte.


  16. Hur många andra kurser har du läst parallellt med den här kursen (i period 3)?

    1. 0% (0 st) Ingen.
    2. 20% (2 st) En.
    3. 40% (4 st) Två.
    4. 20% (2 st) Tre.
    5. 20% (2 st) Fyra eller fler.


  17. Hur stor del av din totala arbetstid under period 3 har du ägnat åt studier?

    1. 0% (0 st) Mindre än 15%.
    2. 10% (1 st) 15-30%.
    3. 20% (2 st) 30-50%.
    4. 20% (2 st) 50-70%.
    5. 20% (2 st) 70-90%.
    6. 30% (3 st) Mer än 90%.


  18. Hur stor del av din totala studietid under period 3 har du ägnat åt den här kursen?

    1. 10% (1 st) Mindre än 15%.
    2. 0% (0 st) 15-30%.
    3. 60% (6 st) 30-50%.
    4. 20% (2 st) 50-70%.
    5. 10% (1 st) Mer än 70%.


  19. Kursen är på 5p (1p för tentan, 2p för laboration 1 + 2 samt 2p för laboration 3). Vad tycker du om det jämfört med andra kursers poängantal?

    1. 80% (8 st) Lagom med 5p.
    2. 10% (1 st) Borde vara 6p.
    3. 10% (1 st) Borde vara 7p.
    4. 0% (0 st) 5p är för mycket.


  20. I höst kommer kursen "Systemprogrammering och operativsystem", som använder den andra halvan av kursboken. Tänker du läsa den kursen?

    1. 50% (5 st) Ja.
    2. 10% (1 st) Kanske.
    3. 20% (2 st) Nej.
    4. 20% (2 st) Vet ej.


  21. Förslag till förbättringar av kursen:

    Inte så mycket som bör förändras tycker jag, möjligen om upplägget på föreläsningarna kan förändras lite till att kräva mer av de som lyssnar, och se till att man verkligen förstår teorin bakom. HCL var till exempel mycket svårt att förstå under föreläsningar, men lossnade direkt på laborationen. Labbarna var mycket bra!
    ---
    Lite mer information inför laborationer vore bra. Det absolut svåraste med labbarna har vart att komma igång så bara lite småknep för att komma igång med te x gdb.
    Hade också vart guld med en extra föreläsning med genomgång av extenta!

    ---
    En lab om cache kanske kunde vara något eftersom det trots allt var en hyfsat viktig bit på tentan.
    ---
    Eventuellt en liten extralab om cacheminnen, det var en rätt stor del av tentan. Det man tog till sig i den här kursen var framför allt det man lärde sig under labbarna, därför borde tentan och labbarna kanske i högre grad vara korrelerade.


  22. Ytterligare kommentarer om kursen:

    Roliga labbar! Givande!
    ---
    En av de roligaste kurser jag läst.
    ---
    Rolig kurs, bra handledning.
    ---
    Jättebra kurs, en av de mest intressanta jag har läst. Dock också en av de svåraste. Väldigt mastig för att bara vara en fempoängare.


inge@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.

Copyright © Sidansvarig: Stefan Nilsson <snilsson@nada.kth.se>
Uppdaterad 2007-06-18