bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

DD2377, Maskinnära programmering och datorarkitektur 7,5 hp 2010 (maskin10)

Här kommer kursanalysen att finnas efter kursens slut.

Kursdata

Tid: period 3 läsåret 2009-2010

Poängantal: 7,5 hp

Examination: labbar, tenta

Föreläsningar: 28 timmar

Kursledare och föreläsare: Stefan Nilsson

Antal registrerade: 45

Antal elever som gjort något synligt på kursen: 38

Godkända: 30 (2010-05-24)

Prestations- och examinationsgrad: 79%

Kurslitteratur

  • Computer Systems: A Programmer's Perspective (CS:APP), International Edition, Randal E. Bryant and David R. O'Hallaron, Prentice-Hall, 2003. ISBN 0-13-178456-0.
  • The C Programming Language, Second Edition, Brian W. Kernighan and Dennis M. Ritchie, Prentice-Hall, 1988. ISBN 0-13-110362-8.

Mål

Efter fullgjord kurs ska kursdeltagare kunna

  • beskriva hur datorprogram och data lagras i datorn,
  • beskriva hur datorprogram exekveras på olika nivåer,
  • beskriva hur datorer tolkar och exekverar maskinkod
  • beskriva hur datorer är uppbyggda läsa, förstå samt skriva C- och assemblerprogram för x86 arkitekturen i Unix-miljö,
  • använda dina kunskaper för att skriva effektiva datorprogram som utnyttjar datorns uppbyggnad.

Förändringar denna kursomgång

Jag höll kursen för första gången och har därför gjort endast mindre förändringar.

Planerade förändringar inför nästa kursomgång

Minska antalet labbar till två. Den sista labben var svår att hinna med på utsatt tid och den var också onödigt detaljinriktad för två av de största målgrupperna på kursen: industriell ekonomi och civilingenjör/lärare. Jag bedömer att en tillräcklig del av kursens innehåll täcks av de två första labbarna.

Byta till ny version av kursboken. Kursboken fungerade tämligen väl och jag planerar därför att byta till nästa upplaga när den blir tillgänglig.

Kursenkät

Kursenkäten utfördes vid sista föreläsningen och bestod av frisvar på ämnena "innehåll", "labbar" och "examination/schema". Här är en sammanfattning av svaren.

Innehåll

Här fanns två tydliga, och ungefär lika stora, grupper av svar: de som var nöjda eller mycket nöjda med kursens innehåll och de som inte alls kommenterade innehållet. Något enstaka svar påpekade att kursinnehållet var oväntat detaljerat i förhållande till utbildningens huvudmål.

Labbar

Labbarna ansågs allmänt vara lärorika och tidskrävande. Många tyckte att labb 2 var extra rolig.

Många hade inte hunnit slutföra labb 3 när kursenkäten genomfördes.

Examination/Schema

Här finns inga tydliga trender i svaren. Huvudsakligen positiva kommentarer. De flesta uppskattar att det var mycket labbar. Schemaläggningen för lärarna och I-arna verkar ha fungerat, men mekatronik hade många schemakrockar.

Copyright © Sidansvarig: Stefan Nilsson <snilsson@nada.kth.se>
Uppdaterad 2010-05-24