Dag | Tid | Sal | F | Preliminärt innehåll |
Må 24/3 | 13-15 | B1 | |
F1 |
Översikt av kursinnehållet.
Snabbgenomgång av examinationen (laborationer och tentamen).
Introduktion till/repetition av Java.
Genom programexempel tar vi upp bl.a. följande begrepp:
Klass, typ, instansvariabel, instansmetod, konstruktor, objekt,
klassvariabel, klassmetod, arv.
Introduktion till UML-diagram, UML för första Java-exemplen.
|
Må 31/3 | 13-15 | B2 | |
F2 |
RESTER från F1.
Introduktion till grafik i Java.
Begreppet interface (generellt) och lyssnarinterface (i Java).
Introduktion till händelser och lyssnare i Java.
Tillämpning av interface vid grafisk interaktion
Hur får man något att hända när man trycker på en knapp?
Interface används mycket i Java-biblioteken, t.ex.
i hjälpmedlen för grafisk interaktion.
Interface eller det nära besläktade abstrakt klass
är centralt i många designmönster.
Därför är interfacebegreppet mycket viktigt i kursen.
|
To 3/4 | 8-10 |
L1 | |
F3 |
Lite rest från F2 (max 15 minuter).
Introduktion av Swing-grafiken med små demo-exempel.
Layoutmanagers i grafiken.
Vi skriver och provkör exempel under föreläsningen
Grafik-exemplen och layoutmanagers finns inte på föreläsningsbilderna
men sammanfattning och några exempel kommer att läggas på F3-sidan.
Javas lyssnarinterface igen: olika principer för att göra lyssnarklasser,
Javas adapterklasser, Javas inre klasser.
|
Må 7/4 | 13-15 | B1 | |
F4
|
Rest från F3 (max 10 minuter).
Abstrakta klasser (jämför med interface).
Klasshierarki och typhierarki.
Polymorfism och dynamisk bindning.
UML-klassdiagram: Översikt över symbolerna.
Exempel på association, komposition, aggregat, multiplicitet.
Klassen Object , programexempel med equals() .
Jämförelser mellan referenser och jämförelser mellan objekt.
|
To 10/4 | 8-10 | B3 | |
F5 |
Vi hoppade över UML-delen på F4 så vi får starta med det:
UML-klassdiagram: Översikt över symbolerna.
Exempel på association, komposition, aggregat, multiplicitet.
Introduktion till designmönster
Mönstret MVC (Model-View-Control) med programexempel
Programexempel finns på F5-sidan, inte i föreläsningsbilderna.
|
Ti 22/4 | 15-17 | B1 | |
F6 |
Mönstren Singleton och Mock Object.
Begreppet ramverk
Javas ramverk för objektsamlingar: Collections
Mönstret Iterator
Omslagsklasser
Kanske hinner vi börja titta på mönstret Observer.
|
On 23/4 | 8-10 | B1 | |
F7 |
Mönstret Observer, vi jämför Observer med MVC.
Observer i Javabiblioteket
Observerexempel: Rösträkning
Inför labb 3:
Det mest grundläggande om Exceptions, Strömmar och Filer
Trådar (Thread, Runnable, sleep)
Producent-konsument-tillämpning
Klassen Timer för animering och simulering
Det mest grundläggande om Sockets och Internetprogram.
|
Må 28/4 | 13-15 | B1 | |
F8 |
En hel del rest från F7: Trådar, Timer, sockets m.m.
Mål för programutveckling
|
Må 5/5 | 13-15 | B1 | |
F9
|
Designkriterier del I
Mönstret Template Method
Mönstret Composite
Begreppet Factory ingår i flera mönster. Vad är det?
Composite och Factory ingår i labb 4.
Mönstren Strategy, Relation och Proxy.
|
Ti 6/5 | 8-10 | B1 | |
F10 |
Funktion som funktionsparameter i Java, förbättring i Java 8
Mönstren Mediator, Facade, State och Decorator
Tillämpningsexempel i Java på Decorator
Eventuellt: Något om syntax och XML
|
Må 12/5 | 13-15 | B1 | |
F11 |
Enum-typer, Singleton som enum
Orientering om OOA (ObjektOrienterad Analys)
Orientering om vanliga utvecklingsmetodiker
|
On 14/5 | 8-10 | B1 | |
F12 |
Lite rest från F11
Kort-kort om testning
Refactoring
Komposition
Ytterligare några designkriterier
Kanske: Lite mer om Java 8
Kanske: Kort kurssammanfattning och tentatips
|