bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

Programutvecklingsteknik

Föreläsningar

Ska försöka presentera föreläsningsmaterial före föreläsningen men kan inte lova ...

DagTidSalFPreliminärt innehåll
Må 24/313-15B1 F1 Översikt av kursinnehållet.
Snabbgenomgång av examinationen (laborationer och tentamen).
Introduktion till/repetition av Java.
Genom programexempel tar vi upp bl.a. följande begrepp:
Klass, typ, instansvariabel, instansmetod, konstruktor, objekt, klassvariabel, klassmetod, arv.
Introduktion till UML-diagram, UML för första Java-exemplen.
Må 31/313-15B2 F2 RESTER från F1.
Introduktion till grafik i Java.
Begreppet interface (generellt) och lyssnarinterface (i Java).
Introduktion till händelser och lyssnare i Java.
Tillämpning av interface vid grafisk interaktion
Hur får man något att hända när man trycker på en knapp?

Interface används mycket i Java-biblioteken, t.ex. i hjälpmedlen för grafisk interaktion.
Interface eller det nära besläktade abstrakt klass är centralt i många designmönster.
Därför är interfacebegreppet mycket viktigt i kursen.
To 3/48-10 L1 F3 Lite rest från F2 (max 15 minuter).
Introduktion av Swing-grafiken med små demo-exempel.
Layoutmanagers i grafiken.
Vi skriver och provkör exempel under föreläsningen
Grafik-exemplen och layoutmanagers finns inte på föreläsningsbilderna men sammanfattning och några exempel kommer att läggas på F3-sidan.

Javas lyssnarinterface igen: olika principer för att göra lyssnarklasser,
Javas adapterklasser, Javas inre klasser.

Må 7/413-15B1 F4 Rest från F3 (max 10 minuter).
Abstrakta klasser (jämför med interface).
Klasshierarki och typhierarki.
Polymorfism och dynamisk bindning.
UML-klassdiagram: Översikt över symbolerna.
Exempel på association, komposition, aggregat, multiplicitet.
Klassen Object, programexempel med equals().
Jämförelser mellan referenser och jämförelser mellan objekt.
To 10/48-10B3 F5 Vi hoppade över UML-delen på F4 så vi får starta med det:
UML-klassdiagram: Översikt över symbolerna.
Exempel på association, komposition, aggregat, multiplicitet.

Introduktion till designmönster
Mönstret MVC (Model-View-Control) med programexempel
Programexempel finns på F5-sidan, inte i föreläsningsbilderna.

Ti 22/415-17B1 F6 Mönstren Singleton och Mock Object.
Begreppet ramverk
Javas ramverk för objektsamlingar: Collections
Mönstret Iterator
Omslagsklasser
Kanske hinner vi börja titta på mönstret Observer.
On 23/48-10B1 F7 Mönstret Observer, vi jämför Observer med MVC.
Observer i Javabiblioteket
Observerexempel: Rösträkning

Inför labb 3:
Det mest grundläggande om Exceptions, Strömmar och Filer
Trådar (Thread, Runnable, sleep)
Producent-konsument-tillämpning
Klassen Timer för animering och simulering
Det mest grundläggande om Sockets och Internetprogram.
Må 28/413-15B1 F8 En hel del rest från F7: Trådar, Timer, sockets m.m.

Mål för programutveckling

Må 5/513-15B1 F9 Designkriterier del I
Mönstret Template Method
Mönstret Composite
Begreppet Factory ingår i flera mönster. Vad är det?
Composite och Factory ingår i labb 4.
Mönstren Strategy, Relation och Proxy.
Ti 6/58-10B1 F10 Funktion som funktionsparameter i Java, förbättring i Java 8
Mönstren Mediator, Facade, State och Decorator
Tillämpningsexempel i Java på Decorator
Eventuellt: Något om syntax och XML
Må 12/513-15B1 F11 Enum-typer, Singleton som enum
Orientering om OOA (ObjektOrienterad Analys)
Orientering om vanliga utvecklingsmetodiker
On 14/58-10B1 F12 Lite rest från F11
Kort-kort om testning
Refactoring
Komposition
Ytterligare några designkriterier
Kanske: Lite mer om Java 8
Kanske: Kort kurssammanfattning och tentatips
Copyright © Sidansvarig: Ann Bengtsson <ann@nada.kth.se>
Uppdaterad 2014-05-13