bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

Programutvecklingsteknik

Användbara länkar

Java

Dokumentation av Javas standarklasser:
Java Platform, Standard Edition 6 API
Java Platform, Standard Edition 7 API
Java Platform, Standard Edition 8 API

Trådar i Java

Trådar beskrivs här trevligt och någorlunda lättillgängligt.

Designmönster

De 23 ursprungliga designmönstren ur GoF  korfattat och lättförståeligt beskrivna med kodexempel i C#.
People Projects And Patterns är en annan källa till information om designmönster.

UML

UML-sammanfattning av Allen Holub.
 En bit ned i dokumentet finns "Static-Model (Class) Diagram". Den typen av digram använder vi mycket i kursen.

UML-tutorial  välj t.ex. "UML for Java"

Scrum

En kort Scrum-tutorial

Agile och XP - Extreme Programming

Manifesto for Agile Softeware Development
XP - a gentle introduction
XPMagazine
XPractices
SCRUM

Scrum – XP

Här beskrivs kort skillnaderna mellan Scrum och XP

Java direkt med Swing

Webbsida för boken Java Direkt med Swing av Jan Skansholm.

Nätverkskommunikation

Java-sockets
Java RMI gör det möjligt för Java-objekt på olika datorer att kommunicera med varandra.
CORBA objekt kan kommunicera över Internet fast de är skapade i olika programspråk.

Komponenter

En introduktion till Java-beans and en till.
Ytterligare en tutorial till Java beans.

Testning

JUnit är ett ramverk för att skriva testprogram.

Utvecklingsmiljöer

IntelliJ IDEA
JEclipse
JBuilder

XML, XHTML

w3schools HTML-tutorial
w3schools XHTML-tutorial
Copyright © Sidansvarig: Ann Bengtsson <ann@nada.kth.se>
Uppdaterad 2014-04-29