Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap
Programutvecklingsteknik
Användbara länkar
Java
Dokumentation av Javas standarklasser:
Java Platform, Standard Edition 6 API
Java Platform, Standard Edition 7 API
Java Platform, Standard Edition 8 API
Trådar i Java
Trådar
beskrivs här trevligt och någorlunda lättillgängligt.
Designmönster
De 23 ursprungliga designmönstren ur GoF
korfattat och lättförståeligt beskrivna med kodexempel i C#.
People Projects And Patterns
är en annan källa till information om designmönster.
UML
UML
-sammanfattning av Allen Holub.
En bit ned i dokumentet finns "Static-Model (Class) Diagram". Den typen av digram använder vi
mycket
i kursen.
UML-tutorial
välj t.ex. "UML for Java"
Scrum
En kort
Scrum-tutorial
Agile och XP - Extreme Programming
Manifesto for Agile Softeware Development
XP - a gentle introduction
XPMagazine
XPractices
SCRUM
Scrum – XP
Här beskrivs kort
skillnaderna mellan Scrum och XP
Java direkt med Swing
Webbsida för boken
Java Direkt med Swing
av Jan Skansholm.
Nätverkskommunikation
Java-sockets
Java RMI
gör det möjligt för Java-objekt på olika datorer att kommunicera med varandra.
CORBA
objekt kan kommunicera över Internet fast de är skapade i olika programspråk.
Komponenter
En introduktion
till Java-beans and
en till
.
Ytterligare en tutorial
till Java beans.
Testning
JUnit
är ett ramverk för att skriva testprogram.
Utvecklingsmiljöer
IntelliJ IDEA
JEclipse
JBuilder
XML, XHTML
w3schools HTML-tutorial
w3schools XHTML-tutorial
Copyright ©
Sidansvarig:
Ann Bengtsson
<ann@nada.kth.se>
Uppdaterad 2014-04-29