Kursanalys, DD2397 Tillämpad Bioinformatik, HT07
Kurs | DD2397 Tillämpad Bioinformatik, 7,5hp, period 1, ht 2007.
| Kursledare | Lars Arvestad
|
---|
Undervisningstimmar | 10 föreläsningar om 2 h, samt 10
laborationstillfällen med 2 timmars handledning.
|
---|
Jag satte aldrig ihop en enkät, men har pratat mycket med de flesta kursdeltagare.
Prestationer
22 studenter anmälde sig till kursen, varav sju kom från
mastersprogrammet i bioteknik och 13 var doktorander från
Bioteknik. De sju mastersstudenterna förblev aktiva och är nu
godkända. Nio doktorander förblev aktiva, men endast fyra har
redovisat alla uppgifter.
Eftersom det är grundutbildningen som räknas finner jag att
prestationsgraden var 100 %, så här vid period 4 räknat.
Kursmål
Kursen ska introducera scriptprogrammering för Bioinformatik,
tillsammans med en introduktion av relationsdatabaser och
webbprogrammering.
Det var första gången som kursen gavs.
Kursen lider av kraftiga barnsjukdomar kräver omfattande åtgärder!
Kunskaperna hos deltagarna låg inte alls på den nivå som jag hade
väntat mig, inte heller bland doktoranderna som mestadels hade KTH-bakgrund.
Det krävdes mycket arbete, både från mig och deltagarna för att kursen
skulle kunna avslutas.
Kursinnehållet bör minskas och särskilt webbpubliceringsdelen bör tas
bort.
Laborationer och projektuppgifter måste ses över.
En ordentlig kursbok krävs.
Föreläsningar
Föreläsningarna hölls i traditionellt snitt med diskussion och exempel
på svarta tavlan. Studenterna engagerades i diskussionen. Inga
datorpresentationer användes, både av tidsskäl och för att jag skulle
kunna arbeta flexibelt och känna mig fram efter studenternas behov.
Det var ett bra beslut eftersom jag snart upptäckte att de flesta,
inklusive flera doktorander, inte hade ens elementära programmeringskunskaper.
Kurslitteratur
Ingen kursbok användes. De flesta har gått DD2396 och i de två
kursböcker som har använts där på senare år finns det kapitel om
programmering i Perl (som användes som programmeringsspråk i år).
Dessutom använder vi material om BioPerl, SQL, HTML och CGI som jag letade
fram på Internet.
Det var problematiskt att det inte fanns nån riktig kursbok och detta
bör åtgärdas till nästa år.
Laborationerna
Eftersom förkunskaperna var så svaga i klassen blev det svårt för mig
att hinna med att stödja alla. Vi la in ett flertal extratillfällen
och det kom många frågor via mejl.
De första uppgifterna var på en lagom, kanske något svår, nivå. Från
och med laboration 2, där jag höjde svårigheten, blev det dock mycket
värre.
Det var bara ett par personer som fullföljde så pass att de gjorde
laboration 4. Jag beslutade att den fick utgå. Andra delen av
laboration 3 fick ersätta projektuppgiften.
En viktig lärdom var också att nogrant definiera indata och utdata och
ge ordentligt med exempel. Det var många diskussioner fram och
tillbaka om hur ett program bör fungera. Min ambition var att de
skulle ta till sig standarder för hur program ska skrivas generellt,
och till exempel inte bara läsa från ett enda givet filnamn, men det
var få som förstod vilka underförstådda krav som fanns.
Relationsdatabasuppgifterna fungerade relativt bra och behöver bara
mindre justeringar.
Det fanns inte mycket tid att gå igenom webprogrammering. Jag tänkte
mig att de skulle sätta ihop en enkel HTML-sida och dessutom skriva
ett mycket enkelt CGI-program i laborationen, och sedan använda CGI
som gränssnitt till ett program som använder en databas i bakgrunden i
det avslutande projektet. Tyvärr var det nästan inte någon som var
mogen att skriva ett CGI-program och det står nu klart för mig att man
inte kan ge en "enkel introduktion" till webprogrammering på två
föreläsningar.
Kursen hade inte någon tentamen, utan det var laborationer och en
projektuppgift som krävdes. Den senare fick alltså utgå eftersom mina
labuppgifter tydligen var mer än tillräckligt för att hålla dem
sysselsatta.
Kursens belastning
Jag vet att studenterna jobbade mycket och hårt långt in i period 2, men jag har inga
siffror på hur mycket tid de lade ner. De flesta redovisningar gjordes
i januari.
Nödvändiga åtgärder
Följande åtgärder är nödvändiga inför nästa kursomgång.
- Skaffa en kursbok och låt den, kanske tillsammans med ett
kompendium om relationsdatabaser, definiera kursen.
- Laborationsuppgifterna ska vara mindre, mer väldefinierade med
tydliga specifikationer för indata, utdata och användande.
- Det avslutande projektet får bli deras första "större" program
(mer än en skärmsida) och representera steget till "riktig"
programmering.
- Webpublicering bör utgå från kursen. Relationsdatabasavsnittet får
ligga kvar.
-
Övriga utmaningar
Då kursen kommer att vara en del av det nya mastersprogrammet i
beräknings- och system-biologi kommer blandningen av studenter att
vara intressant! Jag måste se till att det finns intressanta
bioinformatik-relaterade uppgifter
och utmaningar för studenter som redan har programmerat, samtidigt som
jag håller kursen på en nivå som passar studenter med
bioteknikbakgrund och ingen programmering alls.
Lars Arvestad
Last modified: Fri May 30 15:27:44 CEST 2008