Nada

Kursanalys för kursanalys, Komplexitetsteori, våren 2008

Kursdata

Tid: period 4 läsåret 2007/08 dvs mars-maj 2008.
Poängantal: 6 hp.
Examination: 3 inlämningsuppgifter där sista uppgiften kunde ersättas med en presentation.
Föreläsningar: 30 timmar.

Kursledare och föreläsare: Johan Håstad.
Assistenter: Ingen.

Antal elever som gjort res checkin eller något aktivt på kursen: 19 varav 16 lämnade in någon inlämningsuppgift.

Kurslitteratur:
"Arora och Barak: Computational Complexity a Modern approach", preliminär kopia.
"Håstad: Complexity theory, lecture notes",

Avklarade moment 2008-06-17:
På KTH: 12 godkända varav 6 betyg A, 3 betyg B, 1 betyg C och 2 betyg E.
På SU: 2 godkända varav 1 VG och 1 G.

Examinationsgrad av dom elever som lämnat in någon uppgift i kursen: 87%.

Mål

Kursens mål är att för att eleverna ska

Förändringar inför denna kursomgång

Nytt var att den gamla kursboken av Papadimitriou var utbytt mot en preliminärversion av boken av Arora och Barak kompletterat av kompendiet av Håstad. Boken fick ett blandat mottagande och jag är inte heller väldigt entusiastisk.

Sammanfattning

Kursen flöt bra i mina ögon bra. Eleverna har varit engagerade. Föreläsningarna har givits i traditionell form med krittavla. Tämligen ofta har bra diskussioner uppkommit under föreläsningarna vilket alltid är givande.

Hemtalen har redovisats skriftligt och sedan diskuterats med Johan under 20 minuter. Jag tycker det är en trevlig examinationsform som passar bra på kursen. Tre elever använde möjligheten att göra en presentation som komplettering till sista inlämningsuppgiften.

Det framgår av kursenkäten uppfattes kursens svårighetsgrad bara obetydlig över medelsvår. Det är ganska rimligt i mina ögon.

Endast 16 elever gjorde något på kursen vilket var något mindre än förhoppningen. Det är dock en teoretisk kurs och man får acceptera att inte teknologer finner detta matnyttigt.

Faktiskt innehåll i kursen

Det faktiska innehåller överenstämde väl med det planerade. Examinationen som utgjordes av hemuppgifter (uppgift1 uppgift2 uppgift3) finns att tillgå. För KTH gällde följande totalpoäng för betygen A,B,C,D,E: 210,185,160,130,100. För SU översätts B eller bättre med VG.för SU samma för G och 160 totalt för VG.

Elevernas synpunkter

Enkät (6 svar) gjordes med ACE med följande resultat. Låg svarsfrekvens trots att enkäten publicerades direkt vid kursslut.

Jag har svårt att sammanfatta kommentarerna på annat sätt än att eleverna är i stort sett nöjda.

Undervisningen

Föreläsningarna har varit, givet deltagarna i kursen, välbesökta och i stort sett uppskattade (67% mycket bra och 33% bra).

Hemtalen

Hemtalen har upplevts som intressanta och utgör uppenbarligen en omtyckt examinationsform.

Kursboken

Den nya kursboken av Arora och Barak är inte idealisk och nya grepp måste övervägas.

Anpassning till andra kurser

Verkar ha fungerat rimligt.

Planerade förändringar

En stor förändring till nästa gång kursen ges om två år är att antalet föreläsningar kommer, av besparingsskäl, att halveras. Detta kommer innebära att mängden självstudier måste ökas vilket ställer ytterligare krav på litteraturen. Det finns en ny bok av Goldreich som är en möjlighet. Boken av Arora och Barak kommer också föreligga i slutlig form. Min gissning på kursupplägg blir att jag väljer ut 8 viktiga föreläsningar och publicerar läsanvisningar i övrigt. Det är dock en pedagogisk utmaning att få en heltäckande kurs under dessa omständigheter. Material som varken förekommer på föreläsning eller inlämningsuppgift riskerar starkt att försvinna ur kursen. Troligen bör det förekomma några problem-uppgifter ersättas med inlämningsuppgifter av mer berättande natur.

Sidansvarig: <johanh@nada.kth.se>
Senast ändrad 17 juni 2008
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>