Ev. kommentar om boken:
Har inte använt den så mycket, men det jag har läst var bra.
Ev. kommentar om kompendiet:
Kanske lite väl formell text, men bra innehåll och noggranna bevis.
---
Tråkigt att många figurer fattas!
---
Jag anser att kompendiet är bra skrivet och innehåller mycket av vad man behöver, men det är litet synd att bilderna saknas.
Ev. kommentar (gärna konstruktiv):
Jag tror att det vore bra om Johan inledde och avslutade varje resonemang lite mer formellt. Skriv tydligt på tavlan var vi börjar och vilka slutsatser vi drar. Det händer att resonemang flyger en över huvudet då man inte riktigt förstått utgångspunkten.
---
Johan är en bra och avslappnad föreläsare. Positivt både att han har så bra koll på ämnet, samt att han inte skäms att erkänna när det är något han inte vet.
---
MÅnga gånger var det för litet formalia, vilket gjorde det svårt att förstå. Någon gång emellanåt skulle satserna ges fulständigt med alla kvantifikatorer. Ibland saknade jag en förklaring till att det var just detta vi borde bevisa.
---
Väldigt bra att repetera vad man gick igenom senast. Det fanns saker som jag förstod tack vare detta.
Gäller även uppgift 2 och 3: jag ägnar inte hemuppgifterna så mycket aktiv tid, vilket gör den här frågan svår att besvara. Jag går och tänker på dem lite då och då när jag får tid, och har dem hela tiden i bakhuvudet. Därför är förmodligen både "mindre än 9 tim" och "mer än 20 tim" i någon mening rätt svar. Därför blir svaret något mittemellan (ganska godtyckligt).
Gemensamt för alla hemuppgifter är även att jag tyckte de var väldigt roliga. Jag har aldrig varit med om hemtentor som jag har löst för skojs skull förut.
Ev. synpunkter på hemuppgift 2:
Ev. synpunkter på hemuppgift 3:
Jag klarade mig relativt bra på att min styrka är reduktionsbevis. Ibland upplevde jag att jag kunde plocka många poäng utan att lära mig så mycket mer.
Modellen med hemupgifter är den bästa jag kan tänka mig. Jag har nog aldrig känt att jag lärt mig så mycket i någon kurs som jag gjort i denna och krypto-kursen. Lysande examinationsform.
---
Hemuppgifter av det här slaget är en överlägsen examinationsform om man verkligen vill lära sig. Det enda jag inte är säker på är så bra att tillåta diskussioner om talen med upp till 3 elever. Personligen hade jag inget utbyte alls av dessa diskussioner, medan mina egna lösningar däremot lämnades in av andra. Jag skulle föredra om alla var tvungna att arbeta helt på egen hand. (Ett annat problem är att det är väldigt diffust vad "diskussioner" innebär.)
---
Två hemuppgifter skulle göra det så mycket mer stressigt. Nu känner man ändå att man har råd att misslyckas litet på en av inlämningarna. Kursen är såpass bred att det förmodligen är svårt att fånga hur mycket studenterna har lärt sig med en tenta.
Detaljer om NP-fullständighet, vanliga reduktioner, TMer, osv. bör visserligen ingå, men det vore bättre om man fick läsa in det på egen hand -- de flesta har ändå lite koll på detta sedan innan -- så att fler föreläsningar kunde ägnas åt mer avancerade ämnen. För egen del var jag mest intresserad av interaktiva bevis och relativiseringar, någonting det blev ganska lite tid åt nu.
Bästa kurs jag har läst!
---
Jag visste inte att jag skulle beräkna nedlagd tid för hemuppgifterna. Nu gissade jag, och försökte att jämföra tidsåtgång på uppgifterna med varandra.
Denna sammanställning har genererats med ACE.