Kursledare och föreläsare: Johan Håstad, samt
gästföreläsningar av Mats Näslund, Ericsson och Lennart Brynielsson, TSA.
Assistent: Per Austrin som hjälpte
till vid redovisningen av hemtal.
Antal elever som gjort res checkin på kursen: 42 varav 37 lämnade in någon inlämningsuppgift.
Kurslitteratur:
"Stinson: Cryptography: Theory and practice, Chapman & Hall",
Avklarade moment 2007-05-08:
På KTH: 26 godkända varav 12 betyg 5, 5 betyg 4, 9 betyg 3.
På SU: en VG.
Examinationsgrad av elever som lämnat in någon uppgift i kursen: 73%. Dessutom har två studenter fortfarande möjlighet att komplettera.
Hemtalen har redovisats skriftligt och sedan diskuterats med Johan eller Per under 20 minuter. Jag tycker det är en trevlig examinationsform som passar bra på kursen.
Det framgår av kursenkäten och dessutom befästs av informella diskussioner har kursen, precis som året innan, uppfattats som ganska svår och krävt en hel del arbete. Detta är dock avsikten och min uppfattning är att nivån i båda dessa avseenden blev rimlig.
Det var lite fler elever i år än förra året vilket var trevligt.
Jag uppfattar att eleverna är tämligen nöjda även om det finns en del mindre positiva synpukter. Vissa av dessa diskuteras nedan.
En stor fråga här är undervisningsspråket. På grund av ett antal internationella studenter var föreläsningarna i år på engelska. När jag föreläser på engelska blir medelbetyget lägre än när jag föreläser på svenska. Det är naturligt att det blir så. Engelska är inte mitt modersmål och de svenska studenterna är inte lika vana att lyssna på engelska.
Det är KTHs ambition att kurser i högre årskurs ska vara tillgängliga för internationella studenter. Jag hoppas att min engelska står sig relativt väl i sammanhanget, min doktorandutbildning skedde trots allt i en engelskspråkig miljö och jag har en stor vana av att skriva teknisk engelska. Jag hoppas att även om studenterna upplever motvilja så utvecklas deras engelskakunskaper. Mitt beslut är att fortsätta föreläsa på engelska när det finns internationella studenter.
Gästföreläsningarna fick liknande medelbetyg som föreläsningarna bland de studenter som var närvarande. Av de svarande gick 35% inte på Mats Näslunds föreläsning och 65% inte på Lennart Brynielssons föreläsning. Jag tycker det är synd då jag tycker gästföreläsningarna ger ett viktigt perspektiv. Dock är det kanske en slutsats att två gästföreläsningar är för mycket.
I år hade vi vissa problem med kopiering av kod som upptäcktes via verktyget Kattis. Kod med liknande körtider kunde specialstuderas och två fall av misstänkt otillåtet samarbete har anmälts till KTHs disciplinnämnd, vilket är en tråkig erfarenhet.
I och med att en så stor del av kursen kan klaras med ett par implementationsuppgifter är kopiering av kod ett väsentligt problem. Att hitta detta genom läsning av kod är dock mycket tidsödande och man kunde fundera på ett utökat användande av Kattis för att stävja detta missbruk.
En kritisk åsikt som framfördes med var att riktlinjerna för vad som krävdes var oklara. Jag håller med om detta och årets kurs har gjort det mer klart för mig att klara krav på presentationerna måste beskrivas och upprätthållas. Detta kommer att ske nästa år.
Åsikten att det vore bra med en lista av papper att välja bland har framförts. Jag förstår att studenterna känner sig rådvilla och har problem att hitta ett lämpligt arbete att presentera. Att komma över detta är som jag ser det en viktig del av uppgiften och därmed lutar jag åt att ha kvar den lösa specifikationen som användes i år.
Kvalitén på presentationerna varierade starkt. I och med att instruktionerna var oklara tyckte jag det var svårt att underkänna presentationer som egentligen inte höll måttet. Med bättre instruktioner nästa år kommer detta förändras.
Eventuellt någon lätt uppgift till på inlämningsuppgifterna och höjd minimigräns.
Begränsning till högst en gästföreläsning.
Sidansvarig: <johanh@nada.kth.se>
Senast ändrad 12 maj 2007
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>