Nada

Kursanalys för Kryptografins grunder, DD2449, våren 2008

Kursdata

Tid: period 3 läsåret 2007/08 dvs jan-april 2008.
Poängantal: 6 hp
Examination: 2 inlämningsuppgifter och en presentation.
Föreläsningar: 30 timmar.

Kursledare och föreläsare: Johan Håstad, samt en gästföreläsningar av Mats Näslund, Ericsson.
Assistent: Douglas Wikström som hjälpte till vid redovisningen av hemtal.

Antal elever som gjort res checkin på kursen: 38 varav 32 lämnade in någon inlämningsuppgift.

Kurslitteratur:
"Stinson: Cryptography: Theory and practice, Chapman & Hall",


På KTH: 26 godkända varav 3 betyg A, 2 betyg B, 2 betyg C, 12 betyg D samt 8 betyg E.
På SU: en VG.

Examinationsgrad av elever som lämnat in någon uppgift i kursen: 84%.

Mål

Kursens mål är att för att eleverna ska

Förändringar inför denna kursomgång

Innehållet i kursen diskuteras på första föreläsningen men inga väsentliga förändringar genomfördes. Precis som förra året hade tredje inlämningsuppgiften ersatts av en presentation och det var även i år fallet att föreläsningarna gavs på engelska.

En nyhet i examinationen var att istället för att kräva ett visst antal poäng på varje inlämningsuppgift hade uppgifterna delats in i T(eori) och P(raktik) och det krävdes poäng av båda sorterna för att klara kursen. Nytt var dessutom att presentationen poängsattes på en skala från 30-80.

Sammanfattning

Kursen flöt hyggligt bra i mina ögon bra. Eleverna har varit engagerade. Föreläsningarna har givits i traditionell form med krittavla och någon enstaka overhead-bild. Ibland har bra diskussioner uppkommit under föreläsningarna vilket alltid är givande.

Dock finner jag resultatet på kursen lite nedslående. Av 27 godkända hade 20 betyg E eller D.

Hemtalen har redovisats skriftligt och sedan diskuterats med Johan eller Douglas under 20 minuter. Jag tycker det är en trevlig examinationsform som passar bra på kursen.

Det framgår av kursenkäten och dessutom befästs av informella diskussioner har kursen, precis som året innan, uppfattats som ganska svår och krävt en hel del arbete.

Faktiskt innehåll i kursen

Det faktiska innehåller överenstämde väl med det planerade. Examinationen som utgjordes av hemuppgifter (uppgift1 uppgift2) samt att en presentation av en forskningsartikel skule hållas.

Elevernas synpunkter

Enkät (13 svar) gjordes med ACE med följande resultat.

Jag uppfattar att eleverna är tämligen nöjda även om det finns en del mindre positiva synpukter. Vissa av dessa diskuteras nedan.

Undervisningen

Föreläsningarna har varit välbesökta och ganska uppskattade (31% mycket bra och 38% bra).

Gästföreläsningen fick gott betyg och verkar vara ett uppskattat inslag på kursen

Hemtalen

Nytt för i år var att poängen delades upp i T(eori) och P(roblem). Detta för att motverka att väldigt få personer för om åren gjort uppgifterna av teoretisk natur. Några kommentarer på kursenkäten tyder på att flera tyckte det var jobbigt att tvingas göra teoritalen.

Uppdelningen fick, i mina ögon, inte avsedd effekt. Det blev många dåliga lösningar på teorital för att samla ihop några T-poäng för att få godkänt. Detta ledde till att färre elever löste P-talen.

Det är nog trots allt bättre att ha gamla uppdelningen och acceptera att eleverna med låga betyg har dåligt grepp om teorin och att lösa teori-uppgifterna blir huvudsakligen ett medel att skaffa sig högre betyg.

Presentationerna

Elevernas åsikter om bytet av tredje uppgiften mot en presentation är numera positivt (6 "bra", 1 "dåligt", 5 "neutrala".) Jag tror också att det är ett bra tillskott. Det tvingar studenterna att studera lite vad som händer i världen och notera att det finns internationella konferenser i kryptografi.

I år igen framfördes åsikten att det var oklart vad som krävdes av prsentationerna. nästa år.

Åsikten att det vore bra med en lista av papper att välja bland har framförts. Jag förstår att studenterna känner sig rådvilla och har problem att hitta ett lämpligt arbete att presentera. Att komma över detta är som jag ser det en viktig del av uppgiften och därmed lutar jag åt att ha kvar samma formulering nästa år.

Kvalitén på presentationerna varierade starkt. Jag anser att förvånansvärt många höll svaga presentationer. Jag ser det som en kombination av det är för lite övning av detta på D-linjen och att många elever inte inser att en bra presentation kräver rejäla förberedelser. Den senare åsikten stärks av observationen att eleverna, enligt kursenkäten, ägnade betydligt mindre tid i genomsnitt åt denna uppgift än vardera av de två hemuppgifterna.

Betygsättingen

Betygen sattes med hjälp av P-, T- och O-poäng, de sista som poäng på presentationen. För godkänt krävdes 30 poäng av varje typ och för högre betyg krävdes en kombination av summa och minimi-vilkor. För betyg A krävdes tex P och T båda åtminstone 55, T+P minst 140 samt O åtminstone 70.

Högre betyg kräver således inte explicit djupare förståelse men det är näst intill omöjligt att nå höga betyg utan riktig förståelse. Detta följer av blandningen av svåra och enkla tal på hemuppgifterna. Jag tycker systemet har fungerat rimligt.

Kursens nivå

Eleverna anser att kursen är svår och att den kräver en del arbete. Nivån stämmer relativt väl med min målsättning för kursen.

En elev tyckte att eleverna fick för lite handfast handledning. Föreläsningarna gav inte riktigt vad som behövdes för att lösa inlämningsuppgifterna.

Jag håller med om det faktum att föreläsningarna inte ger denna handfasta handledningen. Vid, i mina ögon, idealiskt genomförande av kursen ger föreläsningarna vägledning till området som gör att eleverna kan lösa inlämningsuppgiften genom sin allmänna förståelse för området.

Nu kan detta vara för mycket att hoppas på. Jag tänker dock fortsätta att vara optimist och att driva kursen för att uppnå ovanstående mål. Det får inte bli så att KTHs föreläsningar blir beskrivningar av recept att lösa hemuppgifter som eleverna sedan genomför utan djupare förståelse. KTHs utbildning måste ha högre mål än så.

Kursboken

Stinsons bok verkar ha fungerat bra av de som använde den. Jag tror att den kursen bra och tänker behålla den.

Anpassning till andra kurser

Verkar ha fungerat rimligt.

Planerade förändringar

Troligen att ta bort uppdelningen i P och T poäng på inlämningsuppgifterna.

Sidansvarig: Johan <Håstad>
Senast ändrad 21 maj 2008
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>