DD2458 Problemlösning och programmering under press

Resultat av kursutvärdering


    Några frågor väntar på svar och kommentarer.


  1. Vad var bra med kursen -- och varför?

    Har lärt mig otroligt mkt.
    ---
    Kursen var väldigt givande eftersom den innehöll så mycket praktisk problemlösande (skriva korrekta implementationer av olika algoritmer, felsöka/debugga, komma på klurig testdata, osv) - något jag kommer ha stor nytta av i arbetslivet.

    Samtidigt blev jag mycket bättre på det programspråk jag valde att lösa problemen i.

    Labbpassen då hemuppgifterna översiktligt gicks igenom var väldigt bra.

    ---
    Att det var så mycket uppgifter som man var tvungen att implementera gjorde man lärde sig massor.

    Gillar problemlösning så hela kursen har varit riktigt trevlig.

    ---
    Väldigt lärorik kurs, mycket bra hemuppgifter och labbar.
    Man har helt klat blivit en bättre programmerare.

    ---
    Mycket bra innehåll, jag lärde mig otroligt mkt.
    ---
    Kursen tvingar en verkligen att lära sig vanliga algoritmer. Både hur de fungerar och hur de ska implementeras. Även om man sett många av algoritmerna förut så faller de på plats på ett helt annat sätt än i tidigare kurser.
    ---
    Mycket övning i att skriva algoritmer. Mer "lerning by doing" och inte bara läsa i en bok än i vanliga fall.

    Att jobba med Kattis kan vara mycket frustrerande men också mycket tillfredställande =)

  2. Vad var dåligt med kursen -- och varför?

    För lite hjälp från lärarna. Det är lätt att fastna och alla andra kurser jag har läst har blivit lidande pga av den tiden jag la på denna kurs
    ---
    Jag tycker det var lite trist att folks lösningar på problem aldrig togs upp. Kanske snacka om varför en lösning var bättre än någon annans.

    Hade varit bättre om man inte kunnat få 0.5p efter deadline så kunde problemen diskuteras väldigt mycket mer. Kanske istället haft en annan bunt uppgifter som givit 0.5p som man kunnat göra om man ville ha upp sitt betyg.

    ---
    Inget som var dåligt.
    ---
    Kanske att man ibland gjorde "ful"-lösningar. Kanske kunde haft lite föreläsningar om "hur" man programmerar snyggt. Kanske kunde haft krav att skriva en femtedel av uppg i ett annat språk så man lär sig "att programmera" instället för ett specifikt språk. Men båda sakerna förstår jag att det kan vara svårt att administrera. Mkt lite hjälp av lärarna under kursen, gjorde att jag spendera 5-6 onödiga timmar varje vecka på saker som jag inte lärde mig någonting om alls. Lite waste of time i många lägen.
    ---
    Det enda är väl att problemen kan kännas lite väl prydligt upplagda. I och med att de nästan alltid är kategoriserade efter föreläsning så blir det ibland lite väl uppenbart hur de ska lösas.
    Gäller främst hemtalen och inte lika mycket för problemsessionerna.

    ---
    En aning osammanhållen administration. Vart tog genomgången av sista hemuppgifterna vägen. Lite långsam rapportering till res.


  3. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 0% (0 st) Mycket lätt.
    2. 0% (0 st) Lätt.
    3. 0% (0 st) Medel.
    4. 88% (7 st) Ganska svår.
    5. 13% (1 st) Mycket svår.

  4. Fick du i början av kursen klart för dig vad kursens mål var?

    1. 100% (8 st) Ja.
    2. 0% (0 st) Tveksam.
    3. 0% (0 st) Nej.

  5. Tycker du att kursen är intressant och meningsfull?

    1. 100% (8 st) Ja, mycket.
    2. 0% (0 st) Ja.
    3. 0% (0 st) Neutral.
    4. 0% (0 st) Inte särskilt.
    5. 0% (0 st) Nej.

    Kommentarer:

    Man lärde sig otroligt mkt.
    ---
    Intressant, meningsfull och bitvis väldigt frustrerande (som har orsakats av många felaktiga inskickningar till Kattis)
    ---
    Jag såg det som ett utmärkt tillfälle att främst lära mig fler algoritmer, men även att bli bättre på C/C . Tävlingsprogrammering tycker jag är kul, men inget jag brinner för.
    ---
    Lärt mig massor med algoritmer och framförallt problemlösning. Lite hur man ska tänka. Att det varit så mycket att implementera har gjort att man lärt sig massor på vägen.
    ---
    Kanske inte så teoretiskt svår men i kombination med att det är mycket att göra så blir den ganska krävande.


  6. Förkunskapskraven för kursen är kursen Algoritmer, datastrukturer och komplexitet, eller motsvarande. Hade du gått en sådan kurs?

    1. 100% (8 st) Ja.
    2. 0% (0 st) Tveksam.
    3. 0% (0 st) Nej.

    Tycker du att dina förkunskaper var tillräckliga när kursen startade?

    1. 100% (8 st) Ja.
    2. 0% (0 st) Tveksam.
    3. 0% (0 st) Nej.

    Om Nej eller Tveksam, vad saknade du?


  7. Hur har du kommunicerat med kursledningen?

    1. 13% (1 st) Besökt tjänsterum.
    2. 75% (6 st) Mail.
    3. 88% (7 st) IRC.
    4. 0% (0 st) Telefon.

    Hur har det fungerat?

    1. 13% (1 st) Mycket bra.
    2. 50% (4 st) Bra.
    3. 25% (2 st) Acceptabelt.
    4. 13% (1 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Ingen åsikt.

    Kommentarer:

    Ofta tvetydiga svar.
    ---
    IRC har fungerat ganska dåligt. Det är sällan jag har fått något svar när jag har frågat om hjälp.
    ---
    Har varit väldigt svårt att få tag på någon under andra halvan av kursen på IRC
    ---
    Svårt att få svar och ofta dåliga svar.
    ---
    Trevligt med IRC-kanalen =)


  8. Hur många högskolepoäng har du läst under hösten, inklusive den här kursen?

    1. 0% (0 st) 9hp, endast den här kursen.
    2. 50% (4 st) 10-18hp
    3. 50% (4 st) 19-27hp.
    4. 0% (0 st) 38-46hp.
    5. 0% (0 st) Mer än 46hp

  9. Hur många timmar per vecka har du ägnat åt den här kursen, inklusive schemalagd tid för aktiviteter du deltagit i?

    25-30
    ---
    15
    ---
    Säkert 30 timmar första halvan av kursen, betydligt mindre den andra halvan, då jag redan fått A i ett av kursens moment.
    ---
    20
    ---
    20-30
    ---
    15
    ---
    8
    ---
    25

    Hur har du fördelat tiden över terminen och de olika uppgifterna?

    Arbetat kontinuerlig
    ---
    35% på labbuppgifter
    65% på hemuppgifter

    ---
    Jag lade mycket mer tid de första sex veckorna. Sedan hade jag A i ena momentet och lade mindre tid på det.
    ---
    La väldigt mycket mer tid under första halvan. Dels eftersom det var mindre tryck av andra kurser samt att det gjorde att jag kunde lägga mindre tid andra halvan

    I början var det snarare 30 timmar i veckan. Medan i slutet kanske 3-4 timmar.

    ---
    Kontinuerligt
    ---
    Jag lade ner mer tid i början. I period 2 fanns fler kurser som krockade och det blev tydligt att jag inte behövde så mycket poäng.

  10. Kursen är på 9hp. Vad tycker du om det?

    1. 38% (3 st) 9hp är för lite.
    2. 63% (5 st) Lagom med 9hp.
    3. 0% (0 st) 9hp är för mycket.


  11. Hur stor del av föreläsningarna har du varit på?

    1. 0% (0 st) Mindre än 20%.
    2. 0% (0 st) 20-40%.
    3. 0% (0 st) 40-60%.
    4. 13% (1 st) 60-80%.
    5. 88% (7 st) Mer än 80%.

    Vad tycker du om föreläsningarna?

    1. 25% (2 st) Mycket bra.
    2. 75% (6 st) Bra.
    3. 0% (0 st) Acceptabelt.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Ingen åsikt.

    Kommentarer:

    Ibland en aningen svåra att hänga med på
    ---
    Bra innehål och mycket kunniga föreläsare.
    ---
    Kunde ibland vara lite slarviga och flummiga. Lite info om svåra saker, "som man ändå ska kunna", vilket man inte alls kan...


  12. Vad tycker du om hemtalen (12 omgångar)?

    1. 50% (4 st) Mycket bra.
    2. 50% (4 st) Bra.
    3. 0% (0 st) Acceptabelt.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Ingen åsikt.

    Kommentarer:

    Man fick för lite hjälp, och satt ibland 15 timmar i onödan för ett litet fel.
    ---
    Ganska stor variation av svårighetsgrad mellan vissa omgångar. Ibland kändes de för svåra och ibland lite för lätta. En jämnare nivå hade önskats.
    ---
    Väldigt varierande. Lite trist är bara att tex vecka 11 när man jag behövde göra en *-uppgift för att gå A behövde jag även lösa 2-3 labbuppgifter som jag inte behövde göra eftersom jag hade tillräckligt med poäng på labbarna. Hade uppgifterna funnits uppe när kursen började så hade man kunnat planerat sådant. Samt även anpassat och gjort kanske jämt med uppgifter under alla veckorna. Nu visste man ju inte om uppgifterna skulle bli svårare eller lättare vilket gjorde att man satt och försökte göra svåra uppgifter för att få ihop alla de första veckorna.
    ---
    Ganska ojämn svårighetsgrad över olika veckor. Annars bra.


  13. Vad tycker du om obligatoriska föreläsningsanteckningar?

    1. 0% (0 st) Mycket bra.
    2. 75% (6 st) Bra.
    3. 13% (1 st) Acceptabelt.
    4. 13% (1 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Ingen åsikt.

    Kommentarer:

    Tråkigt och inte så lärorikt. Latex tar bara ens tid att använda
    ---
    Synd bara att de tog väldigt lång tid att rätta dem och endast Föreläsning 1 har kommit upp på sidan.
    ---
    Mycket jobb för att tex'a ihop föreläsarens anteckningar. Man kunde få utgå från förra årets tex-fil för att slippa meningslöst jobb som inte gav någonting.


  14. Använde du dig av föreläsningsanteckningarna på kurshemsidan?

    1. 38% (3 st) Ja, årets anteckningar.
    2. 63% (5 st) Ja, förra årets anteckningar.

  15. Vad tycker du om föreläsningsanteckningarnas kvalitet?

    1. 0% (0 st) Mycket bra.
    2. 63% (5 st) Bra.
    3. 38% (3 st) Acceptabelt.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Ingen åsikt.

    Kommentarer:

    Oftast står det väldigt lite i anteckningarna, men det kanske är meningen (:
    ---
    Vissa var bra, andra mindre bra. I allmänhet fanns det ganska många slarvfel
    ---
    Jag använde även förr-förra årets anteckningar.
    ---
    Lite svårt att använda årets anteckningar med tanke på att bara Föreläsning 1 ligger uppe.
    ---
    Det hade varit trevligt att få årets anteckningar, men de gamla funkar ju.


  16. Vad tycker du om labbarna (4 omgångar)?

    1. 63% (5 st) Mycket bra.
    2. 38% (3 st) Bra.
    3. 0% (0 st) Acceptabelt.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Ingen åsikt.

    Kommentarer:

    Roliga och bra att ha kvar
    ---
    Var användbara på problemsessionerna samt hemuppgifterna. Labbupggifterna kändes också lämpliga
    ---
    Man har fått ett trevligt framework med saker som man kunnat använda på hemuppgifter och PS.
    ---
    Användbara labbar, borde dock vara bonuspoäng efter deadline, eftersom dessa är meningsfulla att ha kvar efter kursen så man skulle löst flera sådana istället för hemtal.


  17. Vad tycker du om problemsessionerna?

    1. 25% (2 st) Mycket bra.
    2. 75% (6 st) Bra.
    3. 0% (0 st) Acceptabelt.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Ingen åsikt.

    Kommentarer:

    Roligt och lärorikt att prioritera sin tid
    ---
    Lite problematiskt att en så stor del av kursbetyget hänger på om man har en dålig eller bra morgon. Å andra sidan är det sant i ännu större utsträckning för kurser som tenteras.
    ---
    Mkt roligt. Byggde i och för sig bara på att man hade gjort labbarna för att få bra.


  18. Övriga kommentarer som du inte tycker passar in någon annanstans:

    Varför får man inte bonus för labbuppgifterna i efterhand? Det är ju oftast dessa som är roligast att ha kvar...
    ---
    Fråga 8 saknar 28-37hp.

    Jobbigt ibland när man kört riktigt fast och inte fått hjälp på IRC.

    ---
    Det känns som det är ganska enkelt att få ett B på kursen och väldigt mycket svårare att få ett A.


migo@kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.