DD2458 Problemlösning och programmering under press VT 2011

Resultat av kursutvärdering


    Frågor väntar på svar och en eller annan kommentar.


  1. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 0% (0 st) Mycket lätt.
    2. 0% (0 st) Lätt.
    3. 5% (1 st) Medel.
    4. 76% (16 st) Ganska svår.
    5. 19% (4 st) Mycket svår.


  2. Fick du i början av kursen tillräckligt klart för dig vad kursens mål är?

    1. 100% (21 st) Ja.
    2. 0% (0 st) Tveksam.
    3. 0% (0 st) Nej.


  3. Tycker du att kursen är intressant?

    1. 86% (18 st) Ja, mycket.
    2. 14% (3 st) Ja.
    3. 0% (0 st) Neutral.
    4. 0% (0 st) Inte särskilt.
    5. 0% (0 st) Nej.


  4. Tycker du att dina förkunskaper var tillräckliga när kursen startade?

    1. 81% (17 st) Ja.
    2. 19% (4 st) Tveksam.
    3. 0% (0 st) Nej.


  5. Vad tycker du om kompendiet?

    1. 0% (0 st) Mycket bra.
    2. 67% (14 st) Bra.
    3. 24% (5 st) Hyfsat.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 10% (2 st) Har inte använt det.


  6. Ev. synpunkter på kompendiet:

    Urval av svar i slutet.


  7. Hur stor del av föreläsningarna har du varit på?

    1. 14% (3 st) Mindre än 20%.
    2. 10% (2 st) 20-40%.
    3. 29% (6 st) 40-60%.
    4. 0% (0 st) 60-80%.
    5. 48% (10 st) Mer än 80%.


  8. Vad tycker du om föreläsningarna pedagogiskt sett?

    1. 67% (14 st) Mycket bra.
    2. 33% (7 st) Bra.
    3. 0% (0 st) Acceptabelt.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Har inte deltagit.


  9. Ev. synpunkter på föreläsningarna:

    Urval av svar i slutet.


  10. Hur stor del av problemgenomgångarna har du varit på?

    1. 24% (5 st) Mindre än 20%.
    2. 24% (5 st) 20-40%.
    3. 19% (4 st) 40-60%.
    4. 14% (3 st) 60-80%.
    5. 19% (4 st) Mer än 80%.


  11. Vad tycker du om att gå igenom problem FÖRE deadline?

    1. 29% (6 st) Mycket bra.
    2. 33% (7 st) Bra.
    3. 14% (3 st) Neutral.
    4. 14% (3 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Har inte deltagit.


  12. Vad tycker du om att gå igenom problem EFTER deadline?

    1. 19% (4 st) Mycket bra.
    2. 33% (7 st) Bra.
    3. 24% (5 st) Neutral.
    4. 5% (1 st) Mindre bra.
    5. 14% (3 st) Dåligt.
    6. 5% (1 st) Har inte deltagit.


  13. Vad tycker du om problemgenomgångarna pedagogiskt sett?

    1. 5% (1 st) Mycket bra.
    2. 33% (7 st) Bra.
    3. 38% (8 st) Acceptabelt.
    4. 19% (4 st) Mindre bra.
    5. 5% (1 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Har inte deltagit.


  14. Ev. synpunkter på problemgenomgångarna:

    Urval av svar i slutet.


  15. Hur mycket tid ägnade du i medeltal åt varje labb (fyra stycken)?

    1. 29% (6 st) Mindre än 8 tim.
    2. 38% (8 st) 8-16 tim.
    3. 19% (4 st) 16-24 tim.
    4. 14% (3 st) Mer än 24 tim.

  16. Ev. synpunkter på labbarna:

    Urval av svar i slutet.


  17. Hur mycket tid ägnade du i medeltal åt varje hemtalsomgång? (tolv stycken)

    1. 19% (4 st) Mindre än 8 tim.
    2. 43% (9 st) 8-16 tim.
    3. 14% (3 st) 16-24 tim.
    4. 19% (4 st) Mer än 24 tim.

  18. Ev. synpunkter på hemtalen:

    Urval av svar i slutet.


  19. Hur mycket tid ägnade du åt hemtalsanteckningarna?

    1. 43% (9 st) Mindre än 8 tim.
    2. 48% (10 st) 8-16 tim.
    3. 10% (2 st) 16-24 tim.
    4. 0% (0 st) Mer än 24 tim.

  20. Ev. synpunkter på hemtalsanteckningarna:

    Urval av svar i slutet.


  21. Hur mycket tid ägnade du åt föreläsningsanteckningarna?

    1. 33% (7 st) Mindre än 8 tim.
    2. 57% (12 st) 8-16 tim.
    3. 10% (2 st) 16-24 tim.
    4. 0% (0 st) Mer än 24 tim.

  22. Ev. synpunkter på föreläsningsanteckningarna:

    Urval av svar i slutet.


  23. Hur tycker du att problemsessionerna speglade övriga kursmoment?

    1. 33% (7 st) Mycket bra.
    2. 57% (12 st) Bra.
    3. 10% (2 st) Hyfsat.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Deltog inte.

  24. Ev. synpunkter på problemsessionerna:

    Urval av svar i slutet.


  25. Hur många andra kurser har du läst parallellt med den här kursen?

    1. 10% (2 st) En.
    2. 33% (7 st) Två.
    3. 43% (9 st) Tre.
    4. 14% (3 st) Fyra eller fler.


  26. Hur stor del av din totala studietid under terminen har du ägnat åt den här kursen?

    1. 0% (0 st) Mindre än 15%.
    2. 5% (1 st) 15-30%.
    3. 29% (6 st) 30-50%.
    4. 43% (9 st) 50-70%.
    5. 24% (5 st) Mer än 70%.


  27. Kursen ger 9 hp. Vad tycker du om det jämfört med andra kursers poängantal?

    1. 52% (11 st) För lite.
    2. 43% (9 st) Lagom.
    3. 5% (1 st) För mycket.


  28. Upplever du att du särbehandlats i denna kurs på grund av genus, sexualitet, etnisk tillhörighet eller funktionshinder?

    1. 0% (0 st) Ja.
    2. 0% (0 st) Tveksam.
    3. 100% (21 st) Nej.

    Om ja, på vilket sätt?

    Urval av svar i slutet.


  29. Hur bedömer du kursen ur ett genusperspektiv (till exempel med avseende på kursmaterial, kursinnehåll, lärare etc)?

    Urval av svar i slutet.


  30. Förslag till förbättringar av kursen (till exempel saker som borde tas bort, läggas till eller ändras):

    Urval av svar i slutet.


  31. Ytterligare synpunkter på kursen kursen:

    Urval av svar i slutet.


Urval av fritextsvar

Nedan finns ett urval av svaren. Det är tänkt att vara representativt, men somliga svar har tagits bort då de kan identifiera någon eller upprepar vad någon annan redan sagt.


Ev. synpunkter på kompendiet:

Använde den inte så mycket under kursen, men av det jag läst så är den lättförståelig och bra.
---
I grund och botten bra men det saknas bilder och några algoritmer är rent felaktiga. Eftersom det alltid fanns två versioner av varje kapitel att läsa så funkade det dock väl (även om kursen skulle funka bra utan kompendie)


Ev. synpunkter på föreläsningarna:

Var inte på så värst många av föreläsningarna. Något jag gärna sett är en föreläsning eller fler där man går igenom hur man ska tänka när man ställs inför ett problem, ibland kan det vara väldigt svårt.
---
Kanske att en del gick lite väl snabbt att ta sig igenom, men i övrigt intressanta!
---
Pedagogiskt och jättebra!


Ev. synpunkter på problemgenomgångarna:

Var bara på den första genomgången som jag inte fick ut mycket av. Tror inte det är någon idé att ha genomgång av problem när lösningar inte får diskuteras.
---
Lite väl utdragna ibland och varierade detta med väldigt snabbt genomgångna. Presentationen av uppgifterna kändes aldrig, för min del, väl genomtänkta.
---
Skulle vara trevligt med en övning per hemtalsomgång.
---
Det man fick reda på om uppgifterna var i väldigt många fall så pass vagt att man inte blev klokare på de problemen man inte själv listade ut.
---
Det största problemet med problemgenomgångarna var att assistenten som höll i det tycktes osäker på hur mycket han fick avslöja.


Ev. synpunkter på labbarna:

Riktigt bra inslag i kursen, sitter fortfarande och jobbar på vissa av dem för att bygga ut mitt bibliotek.
---
Labbarna hade de mest intressanta uppgifterna, man utvecklade något som man faktiskt kunde använda senare med, MEN fick personligen svårt att hinna med att göra dem pga andra delar av min utbildning - fast jag är medveten om att detta var tanken med kursen att få lite extra press under terminen.
---
Dem var relativt svåra. Var jobbigt när man jobbade ensam och körde fast.
---
Jobbiga men lärorika. Det som stör mig lite med momentet är att man kan göra labbar eller göra bra ifrån sig på problemsessionerna. Samtidigt kan man behöva labbkoden till sessionerna för att kunna hinna med en uppgift. Möjligtvis var det lite väl omfattande labbar där vissa uppgifter inte kändes värda sina poäng.


Ev. synpunkter på hemtalen:

Hemtalen var även de mycket bra. Lagom svåra och tvingade en att ta till sig och tillämpa kursens innehåll.
---
En del av omgångarna var svåra att relatera, om en möjlig, till föreläsningarna eller kompendiet - vilket resulterade i att man inte alltid riktigt förstod uppgiften under utförandet.
---
Kul! Givande!
---
Intressant, kul och lärorikt sätt att lära sig på men ack så frustrerande varje gång Kattis ger röd text. Kattisanvändningen i ADK:n och den här kursen har lämnat men för livet. Minns aldrig mina drömmar men har säkert jämt mardrömmar om texten "Time Limit Exceeded". Skämt åsido så är det kul att få programmeringsuppgifter som kräver en hel del tankearbete. Det gör det till en ännu större kick när man äntligen lyckas klämma lösningen igenom Kattis.


Ev. synpunkter på hemtalsanteckningarna:

Lärorikt att få beskriva i text vad man faktiskt gör.
---
Okej moment, även om jag inte kan säga att jag tycker kursen behöver det. Dock bra övning i latex och att skriva pseudokod.


Ev. synpunkter på föreläsningsanteckningarna:

God tanke, men svårt att leverera dokument med hög kvalité på den korta tiden - speciellt med tanke på övriga uppgifter. Men definitivt motiverat!
---
Hade ärligt talat svårt att förstå poängen med det här momentet.
---
Väldigt irriterande moment.


Ev. synpunkter på problemsessionerna:

Mycket bra, och varierade uppgifter
---
Hade man fått välja grupper själv hade förmodligen "skicklighetsnivån" inom varje grupp varit mer jämn då de personer man i vanliga fall jobbar med ofta är på samma nivå som en själv vilket nog hade varit bättre.
---
Mycket bra moment i kursen. Tävlingsandan i det hela ger en ytterligare motivation och en ännu större kick när man ligger före många andra.
---
Kursens höjdpunkt och nog det som speglade kursens syfte bäst. Jag uppskattar att man fick tips från Lukas om man hade gjort något dumt fel. Valet av uppgifter var generellt bra, även om det ibland blev lite svårt (vill minnas att session 3 var rätt illa)
---
Hade kunnat fått med fler problemtyper. Tror inte vi hade något renodlat bipartit matchningsproblem - inga MST-problem,


Hur bedömer du kursen ur ett genusperspektiv (till exempel med avseende på kursmaterial, kursinnehåll, lärare etc)?

Lite tveksam på kursmaterial, men över det stora hela; bra!
---
Könsneutral
---
Eftersom det bara är tre lärare kan man inte klaga på att alla är män. Allt annat än kursens fel, men många hemtal kretsar kring att en MAN ska göra något som programmet ska hjälpa honom med.


Förslag till förbättringar av kursen (till exempel saker som borde tas bort, läggas till eller ändras):

Övningstillfällena borde göras om, kanske till att lösa problem som är snarlika hemtalen.
---
Detta har väll egentligen med Kattis att göra: Det skulle vara trevligt att i någon mening att få väsentlig output vid wrong answer och liknande. Jag föreslår inget som gör att man fuska eller binärsöka fram rätt svar men ibland så stirrar man sig blind på ett fel som egentligen inte har något med algoritmen.
---
Det skulle inte vara fel med en timma mottagning/salstid i samband med labbarna.

Saknar även genomgång av tal efter problemsession. är intressant att få veta lösningarna.

---
En mer strukturerad och välplanerad genomgång av hemtalen vore ett klart plus. Man fick inte ut särskilt mycket av de vi hade.

Hemtals- och föreläsningsanteckningarna kändes aningen påklistrade i förhållande till resten av kursen. Förstod inte helt motivationen bakom dem. (Är de där bara för att fylla ut kursen till 9HP?)


Ytterligare synpunkter på kursen kursen:

En av de roligare kurserna på KTH samtidigt som den var väldigt lärorik och öppnade upp mina ögon för tävlingsprog.
---
Den har varit intressant och lärorik! Fungerade på det sätt som jag antog att den skulle göra redan innan start.
---
Otroligt kul kurs! En av de bästa jag läst.
---
Hörde många rekommendera kursen. Var lite osäker på om jag skulle ta den med tanke på hur svår den verkade. Ångrar det dock verkligen inte.
---
Roligaste kursen jag läst på KTH. Tack!


migo@kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.