DD2458 Popup HT-11

Resultat av kursutvärdering


    Frågor väntar på svar och en eller annan kommentar.


  1. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 0% (0 st) Mycket lätt.
    2. 0% (0 st) Lätt.
    3. 20% (2 st) Medel.
    4. 80% (8 st) Ganska svår.
    5. 0% (0 st) Mycket svår.

  2. Fick du i början av kursen tillräckligt klart för dig vad kursens mål är?

    1. 90% (9 st) Ja.
    2. 10% (1 st) Tveksam.
    3. 0% (0 st) Nej.

  3. Tycker du att kursen är intressant?

    1. 90% (9 st) Ja, mycket.
    2. 10% (1 st) Ja.
    3. 0% (0 st) Neutral.
    4. 0% (0 st) Inte särskilt.
    5. 0% (0 st) Nej.

  4. Tycker du att dina förkunskaper var tillräckliga när kursen startade?

    1. 90% (9 st) Ja.
    2. 10% (1 st) Tveksam.
    3. 0% (0 st) Nej.

  5. Ägnade vi lagom mycket tid åt repetion av stoff från andra kurser?

    1. 0% (0 st) För mycket.
    2. 100% (10 st) Lagom.
    3. 0% (0 st) För litet.

  6. Hur var kursens arbetsbelastning under terminens första fjärdedel?

    1. 10% (1 st) För hög.
    2. 50% (5 st) Ganska hög.
    3. 40% (4 st) Varken hög eller låg.
    4. 0% (0 st) Ganska låg.
    5. 0% (0 st) För låg.

  7. Hur var kursens arbetsbelastning under terminens andra fjärdedel?

    1. 0% (0 st) För hög.
    2. 50% (5 st) Ganska hög.
    3. 50% (5 st) Varken hög eller låg.
    4. 0% (0 st) Ganska låg.
    5. 0% (0 st) För låg.

  8. Hur var kursens arbetsbelastning under terminens tredje fjärdedel?

    1. 0% (0 st) För hög.
    2. 50% (5 st) Ganska hög.
    3. 50% (5 st) Varken hög eller låg.
    4. 0% (0 st) Ganska låg.
    5. 0% (0 st) För låg.

  9. Hur var kursens arbetsbelastning under terminens sista fjärdedel?

    1. 0% (0 st) För hög.
    2. 30% (3 st) Ganska hög.
    3. 50% (5 st) Varken hög eller låg.
    4. 10% (1 st) Ganska låg.
    5. 10% (1 st) För låg.

  10. Ytterligare synpunkter på information, förkunskaper och kursupplägg.

    Kravet på ett hemproblem från varje vecka är något arbiträrt.
    ---
    I could not find a translation for "giriga"
    ---
    fråga 6-9 beror mycket på hur man själv har planerat kursen. Jag jobbade på hårt början och samlade snabbt på mig många labb poäng och skrev hemtalsanteckningar. Därför fick jag en väldigt lugn avslutning på kursen.


  11. Vad tycker du om kompendiet?

    1. 10% (1 st) Mycket bra.
    2. 30% (3 st) Bra.
    3. 20% (2 st) Hyfsat.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 40% (4 st) Har inte använt det.

  12. Ev. synpunkter på kompendiet:

    Pedagogiskt och lagom långt.
    ---
    Några algoritmer tycktes lite felaktiga, annars bra.
    ---
    It does not limit to algorithmic solutions but also gives relevant technical optimisations.
    Some parts like the graph algorithms could be rewritten to contain less explanations. Indeed, I did not read all of it and found afterwards solutions that would have helped earlier.

  13. Vilka andra informationskällor har du använt?

    Föreläsningar, Wikipedia.
    ---
    Wikipedia, Algorithm Design av Michael T. Goodrich och Roberto Tamassia.
    ---
    Wikipedia, och Cormen, Intro to algorithms.
    ---
    Wikipedia, Wolfram alpha
    ---
    Wikipedia
    ---
    Wikipedia
    ---
    _ A C/C reference
    _ A previous computer science course (DD1320)
    _ Wikipedia
    _ http://graphics.stanford.edu/~seander/bithacks.html when converting solutions from C to C to enter the top10


  14. Hur stor del av föreläsningarna har du varit på?

    1. 10% (1 st) Mindre än 20%.
    2. 10% (1 st) 20-40%.
    3. 40% (4 st) 40-60%.
    4. 20% (2 st) 60-80%.
    5. 20% (2 st) Mer än 80%.

  15. Vad tycker du om föreläsningarna pedagogiskt sett (ordinarie föreläsare)?

    1. 30% (3 st) Mycket bra.
    2. 60% (6 st) Bra.
    3. 10% (1 st) Acceptabelt.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Har inte deltagit.

  16. Ev. synpunkter på de ordinarie föreläsningarna:

    Tydliga och pedagogiska!
    ---
    Ibland gick det för snabbt, svårt att hänga med.
    ---
    Bra upplägg, blir ofta ganska mycket info så det gäller att hänga med.
    ---
    The pace was sometimes too slow and thus we did not study the solutions as deep as was done in the kompendium.

  17. Ev. synpunkter på gästföreläsning 1 (Alexander: avlusning och testning):

    Alexander har en talang för att prata väldigt mycket men få väldigt lite sagt.

  18. Ev. synpunkter på gästföreläsning 2 (Torbjörn: aritmetik med flyttal och stora heltal):

    Very good, though it confused me afterwards when I though it was meant to be applied to the modular arithmetic problems.


  19. Hur stor del av problemgenomgångarna har du varit på?

    1. 10% (1 st) Mindre än 20%.
    2. 30% (3 st) 20-40%.
    3. 20% (2 st) 40-60%.
    4. 40% (4 st) 60-80%.
    5. 0% (0 st) Mer än 80%.

  20. Vad tycker du om problemgenomgångarna pedagogiskt sett?

    1. 0% (0 st) Mycket bra.
    2. 30% (3 st) Bra.
    3. 40% (4 st) Acceptabelt.
    4. 20% (2 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 10% (1 st) Har inte deltagit.

  21. Ev. synpunkter på problemgenomgångarna:

    Vore bra om de var mer förberedda och strukturerade.
    ---
    Lite mer konkreta lösningsförslag vore bra, men då kanske det blir för lätt att lösa hemuppgifterna under de timmar man har kvar.
    ---
    Cenny kanske borde få lite mer tid på sig att jobba med lösningarna alt. kanske man kunde mer diskutera, problemet nu är att det Cenny säger har man ofta redan lurat ut på egen hand därmed blir det lite överflödigt emellanåt. "Gruppdiskussions genomgångarna" vi hade (iaf. en) tycker jag verkar vara ett koncept som kanske går att utvecklas och användas mer.
    ---
    We did not discuss so much about our solutions. As I was often stuck on details and corner cases, watching a theoretical solution I already knew did not help. Access to the written solution (anteckning) from a previous year would have helped, or a peer review.


  22. Hur mycket tid ägnade du i medeltal åt varje labb (fyra stycken)?

    1. 10% (1 st) Mindre än 8 tim.
    2. 60% (6 st) 8-16 tim.
    3. 0% (0 st) 16-24 tim.
    4. 30% (3 st) Mer än 24 tim.

  23. Ev. synpunkter på labbarna:

    Imponerande testfall måste jag säga (mycket WA). I övrigt tycker jag det är en jättebra ide, många av uppgifterna är av sådan karaktär att man mycket väl kan ha nytta av koden i framtiden. Dock är vissa uppgifter framförallt Catalantalen lite orättvis då uppgifterna är så brutalt enkel i java men riktigt mustig i C (pga. avsaknad av GMP).
    ---
    Great!
    They were really rewarding for the problem sessions and home exercises. Each of the Lab exercises can be done with basic or extended functionality.
    A reminder to look in the kompendium could be included, as I often forgot to browse it.


  24. Hur mycket tid ägnade du i medeltal åt varje hemtalsomgång? (tolv stycken)

    1. 10% (1 st) Mindre än 8 tim.
    2. 30% (3 st) 8-16 tim.
    3. 50% (5 st) 16-24 tim.
    4. 10% (1 st) Mer än 24 tim.

  25. Ev. synpunkter på hemtalen:

    Börjar man i tid så brukar det lösa sig, men då missar man ju pressen av att börja kvällen innan :D
    ---
    Kattis is a bitch. Riktigt jobbigt med så många kattisuppgifter, ökar risken för slarvfel.
    ---
    Very good. Always various difficulties.
    I found helpful and very fun to rewrite my programs in C, so it would be nice if we get points by implementing in an additional language.


  26. Hur mycket tid ägnade du åt hemtalsanteckningarna?

    1. 0% (0 st) Mindre än 8 tim.
    2. 30% (3 st) 8-16 tim.
    3. 40% (4 st) 16-24 tim.
    4. 30% (3 st) Mer än 24 tim.

  27. Ev. synpunkter på hemtalsanteckningarna:

    Hade gärna fått mer hjälp med de uppgifter man själv inte lyckats löst. Det känns olustigt att behöva böna och be andra om att få se deras lösningar.
    ---
    Tydliggör deadlines! Väldigt förvirrat iår också i och med att frl anteckningarna försvann (mycket info på hemsidan och dyl. gäller fortfarande det momentet). Vore också fint med något mer exempel på hur man använder alg paketet.
    ---
    Very hard to complete before the deadline. As the hardest problems in the set normally took long to complete, writing the solution in LaTeX (my first time) was tough as I always had to tweak and hack the output. I found the OpenOffice math mode easier in comparison!


  28. Hur tycker du att problemsessionerna speglade övriga kursmoment?

    1. 50% (5 st) Mycket bra.
    2. 40% (4 st) Bra.
    3. 10% (1 st) Hyfsat.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Deltog inte.

  29. Ev. synpunkter på problemsessionerna:

    Bästa i hela kursen! Mycket roligare att jobba med andra på en kort deadline än att sitta ensam och traggla hemtal.
    ---
    Kul!
    ---
    It is the occasion to actually code fast, as I often take my time completing the home exercises.
    The last problem sessions were a bit too easy and too few problems.


  30. Kursen ger 9 hp. Vad tycker du om det jämfört med andra kursers poängantal?

    1. 30% (3 st) För lite.
    2. 70% (7 st) Lagom.
    3. 0% (0 st) För mycket.


  31. Upplever du att du särbehandlats i denna kurs på grund av genus, sexualitet, etnisk tillhörighet eller funktionshinder?

    1. 0% (0 st) Ja.
    2. 0% (0 st) Tveksam.
    3. 100% (10 st) Nej.

    Om ja, på vilket sätt?


  32. Hur bedömer du kursen ur ett genusperspektiv (till exempel med avseende på kursmaterial, kursinnehåll, lärare etc)?

    Varför måste ni alltid ställa den här obegripliga frågan?
    ---
    Irrelevant.
    ---
    OK!
    ---
    Jaa, i vanlig ordning bestod elevunderlaget ochlärarna av hundra procent män. Vidare gissar jag på att kurs-materialet till minst 90% är skrivet av cis män. Så summa sumarum ganska illa? Men detta är ju knappast isolerat till denna kurs utan ett generellt problem att kvinnor inte vill läsa de mest avancerade data kurserna.
    ---
    Anmärkningsvärt att det endast är män som tog kursen.


  33. Finns det ämnen som tas upp i kursen som du tycker vi kan ta bort (se föreläsningsplaneringen)?

    Nej!
    ---
    Nej, även om långtifrån allt behövs för att klara kursen så är det otroligt bra att gå igenom det även om det är en hel del repetition.


  34. Finns det ämnen som borde tas upp i kursen eller borde ägnas mer tid?

    Ja, talteori.
    ---
    Mer dynamisk programmering!


  35. Förslag till förbättringar (till exempel saker som borde tas bort, läggas till eller ändras):

    Prata mer om testning, oftast där man fastnar.
    ---
    Bättre feedback från kattis på hemuppgifterna. Tycker inte de borde vara helt black-box.
    ---
    Mer problemsessioner! :-)
    ---
    Anteckningar could be replaced by each student creating their own problem subject and explaining the solution and corner cases with LaTeX.


  36. Ytterligare synpunkter på kursen:

    Tycker popup är en grymt bra kurs, helt klart en av de tyngsta jag läst men det är av godo! Det är också en riktigt bra kurs att lite "avsluta" sin utbildning med då man tvingas repetera enormt mycket material från tidigare kurser samtidigt som man blir en otroligt mycket bättre och mer självsäker programmerare!
    ---
    Väldigt lärorik. Överlag bra programmeringsövningar inom många områden.
    ---
    Fantastiskt kul!
    ---
    Bland de absolut bättre kurserna jag läst


migo@kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.