2d1483 j2ee07

Resultat av kursutvärdering


Det är tack vare dina svar och kommentarer som kursen kan förbättras!!!


Övergripande

Upplever du kursen som lätt eller svår?

  1. 13% (2 st) Mycket lätt
  2. 25% (4 st) Lätt
  3. 50% (8 st) Medel
  4. 6% (1 st) Ganska svår
  5. 6% (1 st) Mycket svår

Ev kommentar (gärna konstruktiv):

Se nedan.


Tycker du att kursen är meningsfull?

  1. 25% (4 st) Ja, mycket
  2. 44% (7 st) Ja
  3. 6% (1 st) Neutral
  4. 19% (3 st) Inte särskilt
  5. 6% (1 st) Nej

Ev kommentar (gärna konstruktiv):

Se nedan.


Föreläsningar

Hur lyckades föreläsaren förmedla ämnet?

  1. 25% (4 st) Mycket bra
  2. 6% (1 st) Bra
  3. 13% (2 st) Acceptabelt
  4. 19% (3 st) Mindre bra
  5. 13% (2 st) Dåligt
  6. 25% (4 st) Jag deltog ej

Ev kommentar (gärna konstruktiv):

Se nedan.


Laborationer

Hur var laborationerna innehållsmässigt?

  1. 13% (2 st) Mycket bra
  2. 50% (8 st) Bra
  3. 25% (4 st) Acceptabla
  4. 0% (0 st) Mindre bra
  5. 13% (2 st) Dåliga

Ev kommentar (gärna konstruktiv):

Se nedan.


Övrigt

Ytterligare kommentarer om kursen:

Se nedan.


Ev kommentar (gärna konstruktiv):

Innehållet är inte så svårt, men att man får lösa och hitta svar själv gör att kursen upplevs som medel, och inte lätt.
---
Mest för att det var jobbigt att konfigurera upp webservern.
---
Kursuppgifterna är lätta. Det svåra är att hitta adekvat dokumentation för att konfigurera applikationsservern eller överhuvudtaget få de givna labbfilerna att fungera.
---
Det måste finnas bättre instuderingsmöjligheter. Anteckningarna ger inte tillräcklig information och det finns inga läsanvisningar till någon bok eller hemsida.
---
Kursen i sig är definitivt inte på D-nivå om man inte (som jag) går in för att lära sig hur en J2EE-server fungerar och sätter upp en själv från grunden.


Ev kommentar (gärna konstruktiv):

I början, men nu när t.ex. EJB inte används längre känns kursen inte så aktuell. Innehållet bör ses över till nästa kursomgång.
---
Meningsfullhet dras ner när man vid labbredovisningar får höra att "detta används egentligen nästan inte alls i verkligheten, utan då gör man xyz istället".
---
Ja, kursen är meningsfull men att utveckla ett så litet projekt med EJB:er bidrar nog till mer frustration över EJB än dess nytta. Som jag ser EJB så skalar de bra för stora projekt, kanske 2 poängs projekt och uppåt.
---
All mjukvara som vi använde var förlegad och jättekrånglig att sätta upp. Det kändes som att den mesta tiden av labben användes för att sätta upp allt, vilket var väldigt frustrerande.
---
Som den är utformad idag är kursen inte alls meningsfull då man kan gå igenom den utan tidigare kunskap och utan att lära sig något och ändå få femma.


Ev kommentar (gärna konstruktiv):

Det var svårt att använda det som sades på föreläsningarna på labbarna, och man förstod inte vad man kunde ha användning för på labbarna. Mycket som behövdes på labbarna blev osagt. Föreläsningsanteckningarna var bättre, de gav bättre tips till labbarna.
---
Föreläsaren verkar sakna riktig kunskap i ämnet, efter två föreläsningar kändes det mer värdefullt att söka på nätet efter information, åtminstonde så upplevdes chansen att slippa felaktigheter som midnre då.
---
Föreläsningarna riktade sig i princip bara till de personer som kunde ämnet sen innan. Väldigt många förkortningar, som jag m.fl. inte var bekanta med, användes ofta.
---
Stakande, bristande kunskap hos föreläsaren och allmänt felviktat föreläsningsinnehåll.


Ev kommentar (gärna konstruktiv):

Bra att man får prova på olika delar. Sämre att EJB ej längre används, kavachart kostar att använda mm. Det var av labbarna man lärde sig något i kursen. Något fler labbtillfällen vore önskvärt (istället för den överflödiga föreläsningen som var schemalagd t.ex.)
---
Att man skall betala pengar för att överhuvudtaget få ut labblydelserna är katastrofalt, samtidigt som andra kurser (där man inte betalar något) lägger ut hundrasida pdf'er varje vecka på kurshemsidan. "Att ett system som begränsar studentens utskrifter på instutitionen är under utveckling" - precis så lät det för tre år sen också!

Vid åtminstonde ett tillfälle var kursledaren medveten om att en laboration överhuvudtaget inte gick att genomföra enligt lydelsen. Trots det nämndes inget när information om labblydelserna gick ut, ej heller skrevs något på hemsidan.

Likt internetprogrammeringskursen var det väldigt mycket strul med att överhuvudtaget få applikationsservern att fungera pga av felaktigheter som efter hand åtgärdades av kursledaren (t.ex. genom att helt byta applikationsserver). I andra kurser lär vi oss vikten av kvalité och att verifiera sakers funktion - synd att man inte lever som man lär ut.

---
För lite information
---
En labbkurs i en sådan komplex teknologi som J2EE bör antingen utformas som en kort kurs (ca 4p) som går igenom grunderna bra (följt av en fortsättningskurs), eller en längre (*minst* 6p) kurs som går igenom en större del ordentligt.

Idag är kursen en (för) kort kurs som går igenom för mycket. Det fungerar i vissa ämnen, men inte J2EE, speciellt inte med så dåligt handledning.


Ytterligare kommentarer om kursen:

Tyvärr, har jag ingen koll på hur sakerna fungerar som vi gått igenom, men jag har lärt mig metoderna som krävs för att tillämpa dem. Det kanske oxå är tanken med kursen?
---
Kursen, likt internetprogrammering, verkar lida av kursledarens nära på kroniska oförmåga att göra något ordentligt. Några exempel:

- En labb gick inte att genomföra. Trots det nämndes inget om det förrens flera grupper försökt genomföra den utan framgång.

- En fil som behövdes för en labb fanns på hemsidan. Den var felaktig. Detta påpekades av åtminstonde en grupp under en laboration - kursledaren höll inte med. Under en period på drygt en vecka påpekades det flera gånger att den inte gick att ladda ner. Tillslut så uppdaterades filen - men bara i kursledarens hemkatalog, inte på hemsidan. Därefter uppdaterades den på hemsidan, men bara på ett av de två ställen den fanns (den låg under olika labbar).

- Ett vanligt förekommande problem för många grupper under laboration var att jdk 1.5 som är default inte fungerade, istället var man tvungen att använda jdk 1.4. Mer eller mindre varje grupp stötte på detta problem. Trots det nämndes inget på hemsidan, ingen information lades till på labbbiblioteket på hemsidan, osv.

En viss "attention to detail" skulle inte skada!

Det positiva var att denna kursen var ett stort steg framåt jämfört med internetprogrammeringskursen. Tyvärr säger väl det mer om den kursen än det här.

---
Bättre instuderingsmaterial önskas.
---
Jag skulle gärna se en kursbunt tills nästa år istället för en massa små föreläsningsanteckningar. Ett gediget kursmaterial som passar till en NADA kurs, ett studie-material som man kan vända sig till.

Utöver detta tycker jag inte att eleverna ska behöva leta reda på guider själva på Internet. Inte för att det inte är nyttigt att lära sig att leta på Internet och ta till sig kunskap utan för att många av guiderna är dåliga och använder gamla teknologier och ger en rent felaktig bild över hur saker och ting skall användas.

Ett bra kursmaterial kanske skulle bestå av en exempel websida som finns tillgänglig på Internet och en kursbunt med källkoden till denna sida. Detta göra att eleverna själva kan studera koden på papper och se hur saker kan göras men också se websidan live för att lättare förstå koden och dess innehåll.

---
Bra föreläsningsanteckningar. Skönt att vi slipper lägga ut pengar för kurslitteratur.
---
Kursen är väldigt dåligt utformad då den dels inte går lär ut användning av J2EE som det faktiskt används i industrin. Inte heller ges tillräckliga föreläsningar för just en sådan komplex teknologi. Vid frågor kan tillräkliga (eller korrekta) svar ofta inte ges av föreläsaren.

Denna negativa inställning är definitivt ej heller för att det gått dåligt för mig. Jag tog mig tid att lära mig detta ordentligt på egen hand och fick en väl förtjänt femma. Till skillnad från kursen i allmänhet så når mina nya kunskaper i ämnet definitivt upp till D-nivå, dock ej på något sätt tack vara kursen som sådan.

---
Kursmaterialet kan förbättras en hel del. Komplettering med t.ex. mer länkar till information på nätet. Information på hemsidan om buggar i den mjukvara som används, skillnader mellan olika databaser etc vore önskvärd. Överhuvudtaget kan hemsidan användas mer för att kommunicera ut information till samtliga kursdeltagare om erfarenheter som gjorts av studenter och/eller kursledare/assistenter under kursens gång.


stene@csc.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.