Kursanalys: 2D1490 2007 (ipro1-07)

Olof Hagsand, NADA.
Date: 2007-06-14

Nät-version av kursanalys: http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/kurser/DD2490/ipro1-07/kursanalys/analys.html

1. Kursdata

2 Extra labbtillfällen a 4 timmar: 8 timmar
Namn: IP routning inom enkla datornät (2D1490)
Poäng: 5p
Datum: period 4 2007
Kursledare:Olof Hagsand
Gästföreläsare:Roland Elverljung, Bengt Görden, Anders Hillbo
Labassistenter:Personal från KTHNOC
Kurskommitte:Johan Nordlander, Alexander Lindholm
Föreläsningar:11 stycken a 2 timmar: 22 timmar
Övningar:5 stycken a 2 timmar: 10 timmar
Labbar:7 stycken a 4 timmar: 28 timmar
Antal labb/
övningsgrupper:
1
Hemuppgifter:5
Registrerade:26
Kurslitteratur:Standarddokument, artiklar och egenproducerat. Referensbok: JunOS Cookbook
Referenslitteratur:A. Garrett: JunOS Cookbook
Kursmoment:Labb: 2p, Hemuppgift: 1p, Tenta: 2p
Resultat vid ordinarie tenta:19 av 23. Efter komplettering: 22 av 23. (96%). Av alla motsvarar det 85%.
Alla avklarade moment efter ordinarie tenta:69% (Sista hemuppgiften ej avklarad av 6)

2. Mål

Ge en förståelse för hur IP-routning fungerar i icke-sammansatta nät.

3. Förändring inför denna kursomgång

Kursen gavs i period 4 i stället för period 3. Eftersom kursen nu ges efter IPOP, så behövs inte längre den inledande introduktionen.

Förstärkning av kursmomenten MPLS och Bridging. Ny MPLS labb.

En uppgift i C-programmering infördes som sista hemuppgift (fast med möjlighet att skriva en rapport).

4. Sammanfattning

Sammanfattningsvis har kursen fungerat bra. Studenterna presterade bra och klarade labbarna på ett mycket bra sätt.

En kurskommitte utsågs och formulerade och genomförde en kursenkät. Både deras sammanfattning och enkäten bifogas som bilagor.

5. Undervisningen

Undervisningen bedrevs med föreläsningar, ett mindre antal övningar, hemläxor samt labbar. Labb-momenten är själva kärnan i kursen och är mycket populärt hos de flesta studenter. Nästan alla blev också färdiga med labbmomentet i tid. Dock krävs det hög närvaro för att klara labb-momentet. Det erbjuds bara ett begränsat antal kompletteringstillfällen till labbarna.

De två sista labbarna (MPLS och multicast) upplevdes som lite stökiga av studenterna. MSDP delen (på multicast-labben) blev oorganiserad när vissa grupper som blev färdiga tog ned sin del av nätet vilket orsakade förvirring hos övriga grupper. I MPLS labben var det RSVP-delen som hade motsvarande struktur-problem och bör förbättras.

Övningarna bedrivs i grupper med redovisning och diskussion efteråt. Förberedelser inför övningar är obligatoriska hemuppgifter. Övningarna fungerar bra, fastän det finns några studenter som inte uppskattar dem. Dock är det en majoritet av studenterna som tycker att de fungerar bra.

Detta år användes också driftspersonal från KTHNOC i stor utsträckning som labb-assar. De flesta av dessa är mycket kompetenta för uppgiften, och fungerade bra.

Hemuppgifterna var lätta och fungerade mest som en förberedelse inför övningar och labbar. Det fanns ett undantag och det var den sista hemuppgiften som var en C-programmeringsuppgift av forwarderingsplanet i en router. Ett antal studenter protesterade initialt mot att det inte framgick tydligt i kursbeskrivningen att C-programmering ingick. Därför gjordes en alternativ skriv-uppgift för dessa.

6. Examination

Examinationen hade tre moment: labbar, hemläxa och skriftlig tentamen.

Labb-examinationen är primärt baserad på demonstration av fungerade system, och en del frågor för att utröna förståelsen av systemet. Inga skriftliga labb-rapporter ingick. Alla labb-uppgifter måste också utföras på plats.

Hemläxeexaminationen bestod för det mesta av en relativt enkel uppgift som skulle göras färdigt inför en övning. Kursledaren försökte sedan rätta hemläxorna till eller på övningen för att ge snabb återkoppling. I ett fall prövades också så kallad kamraträttning, där studenterna rättar varandras upgifter. De som inte klarade uppgiften fick komplettera. Studenter som inte lämnade in i tid, fick vid ett senare tillfälle utföra extrauppgifter.

Den skriftliga examinationen bestod av sju frågor med sammanlagt 40 poäng som täckte de kursmoment som ingick. Framför allt baserades tentamensfrågorna på de övningar som gjordes.

22 studenter gick upp på ordinarie tenta. Av dessa fick 4 initialt U. Alla dessa var dock nära G-gränsen och erbjöds därför komplettering. Efter komplettering lyckades tre av dessa få G.

Betygsutfallet (efter komplettering) blev: 4 gjorde ej tentan, 1 fick U, 9 fick betyg 3, 7 fick betyg 4, 6 fick betyg 5.

7. Kurslitteratur

Som kurslitteratur användes standarddokument (RFC:er), artiklar och web-länkar. Till detta år användes också A. Garrett, "A JunOS Cookbook" som referenslitteratur.

En bra kursbok är av hög prioritet till nästa år. Många studenter tycker att detta är ett moment som behöver förbättras.

Nackdelen med "Junos cookbook" var att den inte användes direkt i undervisningen, dock tyckte de som använde den vid labb att den fungerade bra där. Det är dessutom en leverantörsspecifik bok (Juniper routrar).

8. Kurskommitte och enkät

Johan Nordlander och Alexander Lindholm utgjorde kurskommitten. Löpande möten hölls med ett avslutande möte 14/6 2007. Deras rapport som kommenterar enkäten bifogas http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/kurser/DD2490/ipro1-07/kursanalys/evaluation.pdf.

Resultatet av kursenkäten bifogas också. http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/kurser/DD2490/ipro1-07/kursanalys/2D1490_eval.html

9. Planerade förändringar

Planerade förändringar inför nästa omgång: