Kursanalys: DD2491 2007 (ipro2-07)

Olof Hagsand, NADA.
Date: 2007-11-08

Nät-version av kursanalys: http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/kurser/DD2491/ipro2-07/kursanalys/kursanalys.html

1. Kursdata

Namn: IP-routning på internet och andra sammansatta nät(DD2491)
Poäng: 7.5p
Datum: period 1 2007
Kursledare:Olof Hagsand
Föreläsare:Olof Hagsand, Johan Nicklason
Labassistenter:Johan Nicklason, Björn Rhoads, Magnus Tigerschiöld
Lektioner:10 stycken a 2 timmar: 20 timmar
Labbar:7 stycken a 4 timma (en 8 timmar): 32 timmar1 Extra labbtillfäll a 4 timmar
Antal labb/
övningsgrupper:
1
Hemuppgifter:1 stor
Registrerade:13
Kurslitteratur:White mfl: Practical BGP
Referenslitteratur:A. Garrett: JunOS Cookbook
Kursmoment:Labb: 3p, Hemuppgift: 1.5p, Tenta: 3p
Resultat vid ordinarie tenta:12 av 13. (92%).
Alla avklarade moment
efter ordinarie tenta:
92%

2. Förändring inför denna kursomgång

Denna kurs gavs med helt ny personal. Det var ny kursledning av Olof Hagsand med hjälp av personal från KTHNOC. Johan Nicklasson hjälpte till med föreläsningar, och Björn Rhoads och Magnus Tigerschiöld med labbar.

Vi skrev om allt lektionsmaterial i princip från grunden. Detta berodde dels på att det gamla materialet var i latex och vi ville använda ett mer flexibelt verktyg att göra slides med (Openoffice).

Vi moderniserade också flera labbar radikalt (IBGP, Lastbalansering). Vi utvecklade också två helt nya labbar (L2VPN och L3VPN).

Dessutom gavs kursen gavs kursen i period 1 i stället för period 4.

4. Sammanfattning

Sammanfattningsvis har kursen fungerat bra. En relativt liten grupp med motiverade och duktiga studenter. En stor del av labbarna bedrivs i grupp och ibland måste även grupperna samarbeta. Framför allt går labbarna fortare när man hela tiden samarbetar. Studenterna indåg det rätt snart så samarbetet fungerade mycket bra i hela gruppen.

5. Undervisningen

Undervisningen bedrevs i lektionsform i seminariesal på Teknikringen 14. Kursen hade inte schemalagts i förväg vilket gjorde att stor tid gick åt att komma fram till passande tider.

Vissa lektioner hade mer karaktären av föreläsningar och andra av övningar, gränsdragninge var inte (medvetet) klar.

Labbarna utgör huvudmoment i kursen och förlöpte för det mesta bra. Men i och med att vi moderniserade flera labbar blev det extra tydligt vilka som behöver uppdateras (communities, route reflektoreroch intro, i den ordningen).

Labassistenterna hade alla en djup förståelse för BGP vilket var mycket positivt framför allt i den laborativa delen.

Vi lade ner mycket tid på att förbereda studenterna på de två sista labbarna (L2VPN och L3VPN) eftersom vi trodde att de skulle vara svåra at genomföra. men det visade sig att våra farhågor ej besannades och att studenterna klarade dem mycket bra.

I stället för många små hemuppgifter gjordes en stor. Man fick till uppgift att skriva en redogörelse för en nyutveckling av BGP-protokollet. Vissa upplevde det som en avskrivning av förslagen, men vi uppfattade det som en rätt nyttig uppgift.

6. Examination

Den skriftliga examinationen bestod av 10 frågor med sammanlagt 60 poäng som täckte de kursmoment som ingick. Alla studenter gick på ordinarie tenta, och betygsuppddelning blev: 1 FX, 1 E, 3 D, 3 C, 1 B och 4 A.

Många frågor var av utredande karaktär och hade många poäng. Poängsättningen var därför ganska svår, men för de högre målen på kursen krävdes ett resonerande för att visa på en högre grad av förståelse. Vissa studenter tyckte dock att frågorna kunde vara mer konkreta.

7. Kurslitteratur

Som kurslitteratur användes Practical BGP. Till användes också A. Garrett, "A JunOS Cookbook" som referenslitteratur.

Några nackdelar med kursboken är att den innehåller många stav- och språk-fel och verkar lite slarvigt framställd. Dessvärre finns också en del faktafel. En annan nackdel är att boken går lite fort igenom introduktionen och hamnar rakt in i ganska svåra frågeställningar, och detta på ett ibland ostrukturerat sätt.

Men i huvudsak får boken godkännt, men inte mer.

JunOS Cookbook fick däremot bra betyg.

8. Enkät

Efter kursens slut genomfördes en elektronisk kursenkät som besvarades av 10 av 13 studenter vilket kan betraktas som ett mycket högt tal.

Resultatet av kursenkäten bifogas http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/kurser/DD2491/ipro2-07/kursanalys/kursevaluering.html

9. Förslag på förändringar

Förändringsförslag inför nästa omgång: