Språkteknologi
KursPM sprakt06
Kursen i språkteknologi är en kurs som behandlar språkteknologi med fokus på text. Kursen har dels en teoretisk del, dels en praktisk där teorin undersöks i form av kortare laborationer. Kursen examineras med laborationer, salstenta samt en inlämningsuppgift. Kursen kommer att följa förra årets upplägg med endast marginella förändringar.
Lärare
Kursledare är Ola Knutsson
. Mottagning efter överenskommelse, rum 1641, plan 6 i E-huset, telefon 08-790 66 34. Övriga föreläsare är Martin
Hassel , Magnus Rosell , Jonas Sjöbergh och Anders
Green. Dessutom
medverkar Peter
Svanberg och Rolf Carlsson, som gästföreläsare.
Kurslitteratur
Kurslitteraturen ska läsas på egen hand parallellt med kursen. Kursboken
ger en mycket bra introduktion till hela området, vissa avsnitt har vi dock kompletterat med vetenskapliga artiklar som finns med i kursbunten. Detta på grund av områdets snabba utveckling. Vi rekommenderar alla att följa kursen aktivt och gå
på alla föreläsningar.
Kursbok
Speech and Language
Processing av Jurafsky & Martin, ISBN 0-13-095069-6 Prentice Hall, finns
på kårbokhandeln. Pris 600 kr.
Texter som delas ut vid kursstart
Kursbunt
Kursbunten kan köpas på CSC studentexpedition. Pris 100 kr.
Papper som delas ut under kursens gång kommer att finnas i en hylla märkt med kursens namn
utanför studentexpeditionen.
Kursupplägg
Varje vecka hålls två föreläsningar, en tillämpningsföreläsning
och en terminalövning (viss variation kan förekomma). På föreläsningarna gås teorin igenom.
På tillämpningsföreläsningarna visas hur teorin kan tillämpas
i en språkteknologisk produkt. På terminalövningarna får du
själv tillämpa teorin i liten skala.
Kursplan
Följande kursplansschema
visar vad som kommer att behandlas när i kursen. Varje föreläsning
och labb presenteras kort på en egen webbsida. Ha för vana att läsa
igenom den webbsidan innan du går till undervisningen, för där står
vilken litteratur som kommer att gås igenom och ifall det är något
du bör förbereda först.
-
Kursregistrering
Om du vill gå kursen ska du anmäla det i förväg till kansliet/studievägledningen
för ditt utbildningsprogram. .
Endast de teknologer som studievägledningen lagt in i Ladok som studerande
på en kurs kan godkännas på kursen. Vill du läsa en kurs som
inte är obligatorisk för dig måste du alltså först välja
kursen vid ditt programs studievägledning som måste godkänna ditt
val.
Så snart kursen börjat måste du registrera dig på den.
Detta görs med kommandot
res checkin sprakt06
på någon av Nadas Unixdatorer. Registrera dig så snart som
möjligt efter att kursen börjat!
För din egen skull bör du också ge kommandot
course join sprakt06
Detta kommando gör tre saker:
- Du får se eventuella nya meddelanden från kursledaren varje gång
du loggar in.
- Du får kursens användarmiljö, dvs alla initieringar som kursledaren
tycker att kursdeltagarna bör ha görs vid varje inloggning.
- Du får en speciell kurshemsida som startsida i Netscape.
När du är klar med kursen ger du kommandot
course leave sprakt06
för att återställa allt.
Laborationer
Labbkursen består av sex laborationer
som görs i grupper om högst två personer.
Dessa labbar utgör kursmomentet LAB2, värt 1 poäng.
Enstaka labbar får inte sparas till annan kursomgång. Om du inte fullgör
alla sex labbarna inom ett år från kursens slut har kursledaren rätt
att kräva att du gör samtliga labbar i den nya kursomgången.
Bonuspoäng
Vi tillämpar ett bonussystem för att uppmuntra eleverna att ligga i
fas med undervisningen. För varje labb som redovisas på rätt redovisningstillfälle,
erhålls en bonuspoäng. Med rätt redovisningstillfälle avses den dag och tid som den aktuella laborationen är schemalagd. Man skall helst redovisa i terminalsalen vid labbtillfället, men laborationslösningar som lämnas in före 24.00 labbdagen kommer också att ge bonuspoäng. Summan av dessa poäng adderas till den på tentan uppnådda poängsumman. Detta gäller ett kalenderår räknat
från kursstart. Bonuspoäng kan endast fås det år som labbresultatet
rapporteras. När du är inloggad kan du se vilka labbar du är godkänd
på genom att ge kommandot
res show sprakt06
Hederskodex
Grundregeln är att det jobb du gör i kursen (labbar, inlämningsuppgifter,
tentor m.m.) ska du göra själv, förutom att labbarna kan göras
i tvåmannagrupper. Vid redovisning av labbar ska båda i gruppen kunna
redogöra i detalj även för vad labbkompisen skrivit.
Ibland, speciellt när man skriver program, kan det vara nödvändigt
att fråga någon annan (en kamrat eller en handledare) om hjälp med
att hitta fel. Detta är tillåtet förutsatt att du uppfyller
följande villkor.
- Om du fått hjälp med mer än bara någon enstaka rad i programmet
ska du ge ett skriftligt erkännande till den som hjälpte till, lämpligen
i form av en kommentarrad överst i programmet, som talar om vem som hjälpt
dig med vad.
- Du måste förstå hela den färdiga lösningen, även
de delar du fått hjälp med.
Varje annan form av samarbete och utnyttjande av andras lösningar betraktas
som ett brott mot hederskodexen och kan bestraffas, t ex genom att du förlorar
alla bonuspoäng eller får göra en ny uppgift.
Läs mer om Hederskodex
och regler för examination vid Nadas kurser
Examination
Kursen innehåller följande moment:
- INLA som är en inlämningsuppgift (1 poäng).
- LAB2 som är 6 laborationer (1 poäng)
- TEN2 som är en salstenta (2 poäng)
Slutbetyget är medelvärdet av betygen på inlämningsuppgiften
och den skriftliga tentan, avrundat uppåt.
Kursmomentet TEN2
Kursmomentet TEN2 (värt 2 poäng) examineras med en salstenta.
Tid och plats för ordinarietentan är måndagen den 23 oktober 2006, 14-18, i sal E52 och E53.
Det är en vanlig skriftlig tenta med frågor på hela kursen. Inga detaljfrågor
eller omfattande utredande frågor kommer att ställas. 25 poäng av
50 ger godkänt på tentan.
Inga hjälpmedel får användas på tentan förutom kursboken
Speech and Language Processing av Jurafsky & Martin.
Tentaresultatet anslås högst tre veckor efter tentan på institutionens
anslagstavla på plan 3. Klagomål på
rättning av tentan lämnas in skriftligen till kursledaren inom tre veckor
från det att tentaresultatet anslagits.
Kursmomentet INLA
Kursmomentet INLA (värt 1 poäng) examineras genom en muntlig och skriftlig presentation av en inlämningsuppgift.
- Inlämningsuppgiften måste redovisas muntligt före tentan och lämnas in skriftligen
senast den 30 oktober. Du får välja mellan en
uppsats eller en labbuppgift. Inlämningsuppgiften får göras
i en tvåmannagrupp och exempel finns beskrivna här, men du kan också komma överens med kursledaren om ett eget
uppsatsämne. Både uppsatser
och labbuppgifterna ska redovisas både skriftligt och muntligt. Den muntliga redovisningen sker vid speciella
redovisningstillfällen som hålls veckan före ordinarietentan. Vid
varje redovisningstillfälle kommer fyra eller fem uppgifter att presenteras.
Inlämningsuppgiften betygsätts, och vid betygsättningen tas hänsyn
såväl till innehåll som den skriftliga och muntliga presentationens
kvalitet.
- Inlämningsuppgiften skall redovisas muntligt på seminarium, se vecka 41 och vecka 42 i kursplanschemat
- Du får inte gå upp på den skriftliga tentan förrän
du har redovisat inlämningsuppgiften muntligt!
Kurskatalog
Kursen har en katalog på Unixdatorerna: /info/sprakt06. På
denna katalog finns textfiler, programskelett, program och liknande som har med kursen
att göra.
Nadas terminalsalar
Laborationerna kommer att ske i terminalsal Karmosin och Vit respektive Gul sal . Det finns arbetsmiljöregler
för terminalsalarna. Dessa talar om hur man ska bete sig i salarna.
På KTHs
centrala bokningssystem kan ni se om terminalsalarna är bokade av andra kurser om ni vill arbeta med laborationerna utanför kursens schema.
Synpunkter på kursen
Eftersom denna kurs kommer att ges för många elever under flera års
tid är vi tacksamma för synpunkter på kursen. Ge gärna kommentarer om kursen under kursens gång
till kursledaren. En datorstödd
kursutvärdering kommer att göras. Synpunkter kan lämnas till lärarna. Läs gärna
förra årets
kursanalys.
Språkteknologilänkar
NorDoknet (Nordisk språkteknologi)
Viggos samlade språktekniklänkar
Språkteknologi i Sverige
Fredriks länkar.
Information Retrieval -
C. J. van RIJSBERGEN