Kursanalys för DH2418, Språkteknologi, hösten 2007KursdataTid: period 1 läsåret 2007/2008 dvs sept-okt 2007. Kurslitteratur:Jurafsky & Martin: Speech and Language Processing, Prentice Hall 2000 + diverse artiklar, se kurshemsidan Avklarade moment en månad efter kursens slut:Ordinarietentamen: 25 av 25 (100 % godkända)Betygsfördelning: 9 x A, 10 x B, 4 x C, 1 x D och 1 x E Labbkurs: 24 (89 %) Inlämningsuppgiften: 26 (96 %) Prestationsgrad: 94 % (153/162 poäng, förra året 87 %) antal presterade poäng av antalet möjliga poäng för de registrerade studenterna. Examinationsgrad: 85 % (23/27 helt klara studenter, förra året 78 %) antal studenter som klarat alla kurskrav av alla registrerade studenter. Omtentamen: 1 x A Mål
Förändringar inför denna kursomgångDetta var elfte året kursen gick. Nya betygsättningenKraven på målrelaterade betyg och en ny betygsskala medförde en del arbete men också stora förbättringar av examinationen. En utförlig rättningsmall användes för inlämningsuppgiften. De olika kriterierna i denna offentliggjordes. Tentan utformades så att den innehöll två delar, en del som man måste nå en viss nivå på för att bli godkänd på hela tentan (15 av 20 poäng krävdes). Denna del var mer teoretisk, och vi har under åren funnit ett allt större behov av teoretiska kunskaper inom kursen för att på ett mer avancerat sätt diskutera ämnet. Detta är viktigt inte minst om studenten tänker sig att göra exjobb inom språkteknologi. Det var enklare att använda den nya betygsskalan på tentan än på inlämningsuppgiften eftersom alla studenter löser samma problem på tentan. Bedömningen av inlämningsuppgifterna är svårare, och möjligen skulle en ännu mer utvecklad rättningsmall kunna förenkla arbetet för den som rättar. Det kräver också ett noggrannt förarbete genom bättre designade inlämningsuppgifter. Risken är att inlämningsuppgifterna blir för likartade för att de skall kunna bedömas efter samma mall.SammanfattningOla Knutsson var kursledare för fjärde gången. Kursen är väl inkörd och har ett bra skelett, de små förändringar som gjordes inför denna kursomgång har från lärarnas synvinkel fungerat väl.
Det gick bättre detta år med avseende på prestations- och examinationsgrad i år jämfört med förra året. Alla som skrev ordinarietentan denna gång klarade den. Det märktes att många hade läst ordentligt för att resultatet var gott på den teoretiska delen av tentan. Faktiskt innehåll på kursenKursen följde det ursprungliga upplägget enligt kursplanschemat. En föreläsning utgick på grund av sjukdom. På kursens hemsida finns mer information om kursen. Elevernas synpunkter och kursledarens kommentarerEn enkät (12 svar, 44 % av totalt deltagande 27 personer
på kursen, förra året svarade 54 % på
enkäten)
gjordes med ACE. Om innehållet
Ev. allmänna kommentarer om kursinnehållet:
Det var bra att det var fokus mer på tillämpningar än bara teori. Om kursens form
Ev. allmänna kommentarer om formen:
Bra med gästförl., kul att se andra personers redovisning av inl.uppg., intressanta och tydligt specificerade labbar. Kursboken
Ev. kommentar om boken:
På tok för dyr/stor bok. Hade inte råd så jag satsade på att klara kursen utan bok. Om kursbunten
Ev. kommentar om kursbunten:
Väldigt intressant läsning, jag uppskattade dem mycket. Om examinationsformerna
Ev. kommentarer om examinationsformen:
Bra balans mellan examinationsformerna. Om tentan
Ev. kommentarer om tentan:
Bra summering av de delar som togs upp. Om det egna lärandet
Ev. kommentarer om lärandet och kursen:
Kursen har gett mig en bra översikt och insikt i många olika områden inom ämnet. Ett ämne som jag verkligen hade noll koll på innan. Det får anses som lyckat.
Ev. kommentarer om kursens lärmoment:
Tycker att det varit en bra mix och jag känner verkligen att jag har lärt mig något. Om inlämningsuppgiften
Synpunkter på extrauppgiften/uppsatsen, t.ex. redovisningsformen:
Något oklart hur mycket som förväntas i projektet och vilka målen är. Ytterligare kommentarer om kursen
I början var det mycket grammatik. För någon som hade grammatik för många år sedan i gymnasiet och knappt minns skillnaden mellan ett verb och substantiv var det lite kryptiskt att hänga med i början. Kursledarens kommentarer om studenternas svar i enkäten samt egna tankar om kursenSvaren från studenterna är rolig läsning, och det känns som om de trivs på kursen. Det var dubbelt så många studenter detta år. Många är mycket entusiastiska över ämnet. Jag tycker fortfarande att boken är bra, speciellt i avsaknad av en på svenska. På de större konferenserna förekommer det ibland workshops om undervisning i språkteknologi.I dessa workshops diskuteras ibland det här med lämplig kursbok. Vad jag läst hittills så verkar det svårt att hitta någon bok som är väsentligt bättre än Jurafsky och Martin.I kursenkäten klagar flera på att det är för många grammatiska begrepp att lära sig. Det är säkert sant, men hur skall man kunna tala om ett ämne utan använda termer för de olika koncepten. Vi är ju trots allt på ett universitet. Ett förslag som kommer fram från flera personer som deltog i kursenkäten är att ge ut ett litet material som beskriver de olika språkteknologiska termerna. Det är ett bra förslag, men samtidigt finns kursboken där samtliga för kursen nödvändiga termer finns med. Ett problem är att dessa är på engelska och det finns vissa skillnader mot de svenska. Kursledaren för 2008 bör fundera över hur studenterna kan få hjälp med att lära sig kursens diskurs. Angående studenternas lärande är det en svår fråga att svara på som jag dock tycker är mycket relevant. Tentan och labbarna verkar i viss mån fungera som en hjälp att bedöma det egna lärandet. Frågan är hur vi hittar andra sätt att få studenterna att känna att de behärskar området.En tänkbar effekt av att kursen nu har tydligare lärandemål och bedömningsmall för t.ex. inlämningsuppgiften gör eventuellt att studenterna också börjar fundera över detta. Nytt för i år var ju att inlämningsuppgiften skulle vara antingen ett rent "utvecklingsprojekt" eller också ett utvärderingsprojekt. Det var de mer utförliga och mer genomtänkta lärandemålen som ledde fram till detta. När jag läser kursenkäten ser jag att detta upplägg fortfarande inte är helt optimalt. Det är stor skillnad, inte minst i risktagandet, att försöka sig på ett tidigare olöst problem mot att utvärdera något redan färdigt program. För språkteknologin som ämne är dock båda spåren viktiga, och eftersom studenterna som går kursen kommer från olika håll så känns det bra att fortsätta att två huvudalternativ för inlämningsuppgiften. Att ge tydligare riktlinjer för hur mycket språkligt material som skall användas vid utvärderingarna bör utvecklas. Det är dock svårt på ett generellt plan, och blir uppgiftsspecifikt. Om studenterna dessutom vill veta hur mycket de måste utvärdera för specifika betyg blir det ett än mer omfattande arbete för den som designar de olika utvärderingsuppgifterna.Planerade förändringarRevision av ämnen för inlämningsuppgifter bör alltid göras, och det är en rekommendation till nästa kursomgång. Vi lyckades detta år få flera att hålla sig inom ramarna för både den övre och den nedre ambitionsnivån. En del inlämningsuppgifter var dock så bra att jag gärna sett en utveckling av dessa. Kursledaren anno 2008 bör tillsammans med andra lärare utveckla detta spår. En del inlämningsuppgifter är så pass bra att de säkert skulle gå att publicera på olika "Student tracks" på de större konferenserna inom språkteknologin. Uppgiften med talsyntes tror jag att studenterna lär sig mycket av men den har dels "lösts" av många nu, dels drar den lite väl mycket åt det talteknologiska. Min rekommendation till framtida kursledare att denna nu har spelat ut sin roll som uppgift. Balansen mellan programmering och språkligt innehåll var god i år bland inlämningsuppgifterna. Det är en rekommendation att även fortsättningsvis trycka på detta.
|