bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

Kursanalys för DH2418, Språkteknologi, hösten 2010

Kursdata

Tid: period 1 läsåret 2010/2011 dvs sept-okt 2010.
Poängantal: 6 högskolepoäng (varav 1,5 poäng på labbar, 1,5 poäng för inlämningsuppgift och 3 poäng på tenta).
Tenta: ordinarietenta den 21 oktober 2010.
För att få skriva tentan måste man presentera inlämningsuppgiften muntligt före tentan.
Föreläsningar: 40 timmar.
Labbar: 12 timmar.
Inga övningar.
Kursledare: Ola Knutsson
Huvudföreläsare: Ola Knutsson, Viggo Kann, Johan Boije, Martin Hassel (DSV), Magnus Rosell
Gästföreläsare: Hercules Dalianis (DSV), Sumithra Vellupilai (DSV), Peter Svanberg (TNC, Terminologicentrum) och Joakim Gustafsson (TMH).
Antal studenter: 28 som har redovisat åtminstone ett helt moment.

Kurslitteratur:

Jurafsky & Martin: Speech and Language Processing, Prentice Hall 2008, ny upplaga/version + diverse artiklar, se kurshemsidan

Avklarade moment en månad efter kursens slut:

Ordinarietentamen: 23 av 28 (82 % godkända)

Betygsfördelning:

9 x A

6 x B

4 x C

3 x D

1 x E

3 x Fx

2 x F



Omtentamen; 2 x F

Komplettering: 7 st.(3 Tenta + 4 Inlämningsuppgift)
Labbkurs: 23/28 (82 %)
Inlämningsuppgiften: 26/28 (93 %)
Prestationsgrad: 84 % (140,5/168 poäng, förra året 96 %) antal presterade poäng av antalet möjliga poäng för de registrerade studenterna.
Examinationsgrad: 71 % (20/28 helt klara studenter, förra året 89 %) antal studenter som klarat alla kurskrav av alla registrerade studenter.

Mål

  • Kursens mål är att ge:

    kännedom om lingvistiska och statistiska metoder
    för språkanalys och språkgenerering,
    baskunskaper för lingvistisk och statistisk analys
    av texter t.ex. för indexering av texter på Internet
    samt exempel på ett antal verkliga tillämpningar.

  • för att studenterna ska:

    kunna implementera, analysera och utvärdera enkla språkteknologiska system
    inse språkteknologins möjligheter och begränsningar. Mer specifika lärandemål finns på kurssidan

Förändringar inför denna kursomgång

Detta var fjortonde året kursen gick.
Vi gjorde inga stora förändringar av själva innehållet i kursen. Den största förändringen var att frivillga teoriuppgifter infördes. Dessa gav bonuspoäng till tentan.

Nya betygsättningen

Kraven på målrelaterade betyg och en ny betygsskala medförde en del arbete men också stora förbättringar av examinationen. Ett stort arbete med detta utfördes under 2007, och nu var det mest att njuta frukterna av detta arbete. Den svåraste gränsen för studenterna är godkäntsnivån (betyg E). Hur uppnår man den? Här finns det utvecklingsarbete att göra. Det var enklare att använda den nya betygsskalan på tentan än på inlämningsuppgiften eftersom alla studenter löser samma problem på tentan. Att tentan är uppdelad i två delar gör att studenten inte kan misslyckas med att uppnå ett lärandemål men ändå bli godkänd, vilket annars är risken med en tenta. Att ytterligare arbeta med tentautformningen för att få den att följa lärandemålen och betygsstegen är ett viktigt mål för framtiden. Bedömningen av inlämningsuppgifterna är svårare, och möjligen skulle en ännu mer utvecklad rättningsmall kunna förenkla arbetet för den som rättar. Det kräver också ett noggrant förarbete genom bättre designade inlämningsuppgifter. Risken är att inlämningsuppgifterna blir för likartade för att de skall kunna bedömas efter samma mall, men med tydliga betygskriterier kan nog en del av problemen undvikas.Att det finns en valfrihet är bra för studenternas motivation - att få arbeta vidare med det man verkligen är intresserad av. Tydliga betygskriterier för hela kursen utvecklades inför detta år.Svårt att bedöma vilken effekt dessa hade på studenternas lärande.

Sammanfattning

Ola Knutsson var kursledare för sjunde gången. Johan Boye var med som assisterande kursledare. Johan Boye kommer att ta över kursen 2011. Kursen är väl inkörd och har ett bra skelett. Vi införde 6 teoriuppgifter som skulle vara lösta i samband med varje labb. Detta för att få studenterna att börja läsa tidigare under kursen gång.

Det gick ungefär lika bra detta år med avseende på prestations- och examinationsgrad i år jämfört med förra året. Förra årets stora studentgrupp var i år det mer normala för kursen - 28 st. Alla som skrev ordinarietentan denna gång klarade inte den, men 3 av 3 studenter med Fx fick godkänt efter komplettering. Två fick F.

Faktiskt innehåll på kursen

Kursen följde det ursprungliga upplägget enligt kursplanschemat. Alla lärare och gästföreläsare höll sig friska detta år.

kursens hemsida finns mer information om kursen.

Elevernas synpunkter och kursledarens kommentarer

En enkät (7 svar, 25 % av totalt deltagande 28 personer på kursen, förra året svarade 26 % på enkäten) gjordes med ACE.
Här följer en sammanfattning av enkätsvaren.
Studenternas kommentarer är kursiverade.
Några utdrag:

Om innehållet


  • Vad tycker du om kursens innehåll? (lingvistiska och statistiska metoder, tillämpningar)

    1. 43% (3 st) Mycket bra.
    2. 57% (4 st) Bra.
    3. 0% (0 st) Hyfsat.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.

    Om kursens form


  • Vad tycker du om kursens form? (föreläsningar av experter på varje område, såväl teori som tillämpning och labb varje vecka)

    1. 57% (4 st) Mycket bra.
    2. 29% (2 st) Bra.
    3. 14% (1 st) Hyfsad.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dålig.

    Kursboken


    1. 14% (1 st) Mycket bra.
    2. 0% (0 st) Bra.
    3. 43% (3 st) Hyfsad.
    4. 14% (1 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dålig.
    6. 29% (2 st) Har inte läst den.

    Ev. kommentar om boken:

    Boken handlar om så många saker, den känns spretig, varför innehåller den en regex-tutorial? Kursen handlar också om många saker och det är samma saker som boken, bra.

    Om kursbunten


  • Vad tycker du om artiklarna i kursbunten?

    1. 14% (1 st) Mycket bra.
    2. 43% (3 st) Bra.
    3. 14% (1 st) Hyfsade.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåliga.
    6. 29% (2 st) Har inte läst dem.

    Om examinationsformerna


  • Vad tycker du om kursens examinationsform? (mindre labbar, avslutande uppgift, tenta)

    1. 29% (2 st) Mycket bra.
    2. 71% (5 st) Bra.
    3. 0% (0 st) Hyfsat.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.

    Ev. kommentarer om examinationsformen:

    Toppen!
    Intressanta labbar, jättebra att man inte behövde ta hem dem utan blev klar under själva labbtillfället.

    Om tentan


  • Hur tycker du att tentan speglade kursinnehållet?

    1. 29% (2 st) Mycket bra.
    2. 57% (4 st) Bra.
    3. 14% (1 st) Hyfsat.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Tentade inte.

    Om det egna lärandet


  • Tycker du att du har lärt dig något på kursen?

    1. 43% (3 st) Mycket.
    2. 29% (2 st) En hel del.
    3. 29% (2 st) Ganska mycket.
    4. 0% (0 st) Lite grann.
    5. 0% (0 st) Nästan inget - kunde ha läst materialet på egen hand.
    6. 0% (0 st) Svårt att svara på.

    Ev. kommentarer om lärandet och kursen:

    Jag har läst flera språkteknologikurser på andra ställen, men tyckte ändå att den här var mycket givande.


  • Vilken del av kursen tycker du har gett dig mest/lärt dig mest?

    1. 43% (3 st) Föreläsningarna.
    2. 0% (0 st) Laborationerna.
    3. 14% (1 st) Inlämningsuppgiften.
    4. 0% (0 st) Tentan.
    5. 14% (1 st) Självstudierna.
    6. 0% (0 st) Ingen speciell del.
    7. 29% (2 st) Svårt att svara på.

    Ev. kommentarer om kursens lärmoment:

    Jag tror föreläsningarna lärt mig mest, men ta inte bort laborationerna!
    Inlämningsuppgiften var också lärorik, jag lärde mig främst om programmering och att arbeta självständigt i ett litet projekt.

    Om inlämningsuppgiften


  • Vad tyckte du om inlämningsuppgiften som redovisades sist i kursen?

    1. 57% (4 st) Mycket intressant
    2. 29% (2 st) Intressant.
    3. 0% (0 st) Okej.
    4. 0% (0 st) Ointressant.
    5. 0% (0 st) Tog för mycket tid.
    6. 0% (0 st) Borde få ta mera tid.

    Om de nya teoriuppgifterna

  • Vad tyckte du om teoriuppgifterna som redovisades skriftligen i samband med labbarna?

    1. 71% (5 st) Ett bra sätt att börja läsa om språkteknologi tidigt på kursen
    2. 0% (0 st) Okej.
    3. 0% (0 st) Tog för mycket tid.

    Synpunkter på teoriuppgifterna:

    Hade kunnat vara aningen svårare för att verkligen uppmuntra till egen inlärning
    ---
    Kunde t.o.m. ha varit flera frågor inför varje labb.

    Ytterligare kommentarer om kursen

    Mer tid åt textmining!

    TACK!
    ---
    Labbarna i kursen är för ytliga och blir ofta mer svensklektioner än generella för språkteknologi.

    Kursledarens kommentarer om studenternas svar i enkäten samt egna tankar om kursen

    Det är synd att det är så pass få som svarar på enkäten. Svårt att bedöma vad det stora flertalet tycker. Som vanligt finns det en del studenter som verkligen gillar språkteknologi men alla dessa verkar inte ha svarat på kursenkäten.

    Jag tycker fortfarande att boken är bra, speciellt i avsaknad av en på svenska, ganska många verkar också skaffa sig tillgång till boken. Varje år klagar flera på att det är för många språkliga begrepp att lära sig, i år finns det inga sådana kommentarer. Det verkar som att de nya teoriuppgifterna upplevdes som positiva av studenterna. Dessa var frivilliga, och bör kanske göras obligatoriska till nästa år?

    Angående studenternas lärande är det en svår fråga att svara på som jag dock tycker är mycket relevant. Tentan och labbarna verkar i viss mån fungera som en hjälp att bedöma det egna lärandet. Frågan är hur vi hittar andra sätt att få studenterna att känna att de behärskar området.En tänkbar effekt av att kursen nu har tydligare lärandemål och bedömningsmall för t.ex. inlämningsuppgiften gör eventuellt att studenterna också börjar fundera över detta. I enkätsvaren svarar samtliga att kursens mål var tydliga från kursstart.

    Planerade förändringar

    Revision av ämnen för inlämningsuppgifter bör alltid göras, och det är en rekommendation till nästa kursomgång. Vi lyckades detta år få flera att hålla sig inom ramarna för både den övre och den nedre ambitionsnivån. En del inlämningsuppgifter var dock så bra att jag gärna sett en utveckling av dessa. Kursledaren anno 2011 bör tillsammans med andra lärare utveckla den tidiga examinationen av de teoretiska kunskaperna. Om studenterna tidigt har ett språk för att beskriva mänskliga språk kan de enklare få hjälp, samt lyckas bättre både på tenta och med inlämningsuppgiftens rapport. Min rekommendation till framtida kursledare är att arbeta med lärandemål och betygskriterierna. I nuvarande form är lärandemål kanske lite för många, även om det är mycket tydligt vad för kunskaper som efterfrågas. Att tydligt få fram vad som krävs för godkänt på de olika momenten är också mycket viktigt för att öka studenternas lärande. Med en tydlig bild av vad som krävs för att åtminstone nå betyg E tror jag att fler också kommer att nå detta betyg eller över detta betyg.Om teoriuppgifter görs obligatoriska måste man hantera betyget F även här, och ge möjlighet att göra om. Detta är värt att fundera över.

    Eftersom laborationerna är uppskattade så bör denna del utvecklas. Varför inte pröva att ta bort några föreläsningar, och skapa laborationer till varje föreläsning där det är rimligt? Det vore kanske också bra med några lite mer omfattande laborationer.



  • Copyright © Sidansvarig: Ola Knutsson <knutsson@csc.kth.se>
    Uppdaterad 2011-01-13