bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

Digital medieteknik

Kursanalys för digv07

2D1523, 2D2096, 2D4027 samläsning av kursen

Digital videoproduktion 5p - kursanalys VT 2007

Kursdata

Kursen består av 2 kursdelar. En individuell uppgift där man lär sig de tekniska grunderna inom området digital video. Den individuella delen examineras genom inlämningsuppgifter. En projektuppgift där man från ”ax till limpa” producerar en egen film utifrån en egen idé. Projektdelen examineras genom visning och föredragning med tillhörande kritik. Kursen ges i P3, januari till mars.

Individuell uppgift 2p: Film redigerad med tillhandahållet videomaterial från server. Upplägg av filmen som Progressiv download och Stream på webbserver. Stöd för den individuella uppgiften ges genom en serie separata laborationer. Dessa handlar huvudsakligen om det digitala produktionsflödet ur tekniskt perspektiv, krav och möjligheter i detta flöde.

Projektuppgift 3p: Inspelning, redigering och publicering av film efter egen idé. Publiceras på DV-band och på webben som PD och Stream.

Fördelningen mellan olika typer av undervisning enligt studiehandboken:
Föreläsningar 22h, Övningar 6h, Laborationer 24h

Fördelningen mellan olika typer av undervisning i verkligheten:
Föreläsningar 22h, Övningar 3h, Laborationer 24h, Redovisningar 8h

Föreläsare:
Nils Wennerstrand P

Ytterligare föreläsningar:
Kursen hade möjlighet även denna kursomgång att gå på fler föreläsningar än kursens egna under kurstiden. Man var välkommen att även gå på de föreläsningar som gavs i kursen kursen 2D1590. Responsen från de som utnyttjade möjligheten var positiv.

Labb-handledare:
Nils Wennerstrand P, Claudio Carvajal Contreras, Nils Falke, Adi Omanovic, Mac Ovanovic.

Projekthandledare
Nils Wennerstrand P

Antal registrerade studenter i kursomgången: Till kursen hade 22 personer anmält sig. Fördelningen av dessa på de olika kursingångarna var 2D1523: 6 st, 2D2096: 4 st, 2D4027 12 st. Av dessa registrerade sig 17 personer. Av dessa har 4 avbrutit kursen.

Anm: Marknadsföring för kursingången via FoV (2D4027) har gjorts externt via samarbetspartners som Apple och Bildleverantörernas förening.

Kurslitteratur - huvudlitteratur

Kursen examineras inte genom skriftlig tentamen. Litteraturen som anvisats för övergripande förståelse var: The Filmmakers Handbook /Ascher S, Pincus E.
Till detta har anvisats ett antal handledningar om det tekniska produktionsflödet för digital videoproduktion. Ävenså en del skriftligt underlag inom områdena form och dramaturgiska aspekter.

Prestations- och examinationsgrad efter kursslut per 070529

Prestationsgrad. Antal presterade poäng av antalet möjliga poäng under perioden för alla kursregistrerade studenter är 60 av 70p. Detta ger en prestationsgrad på 85%.

Examinationsgrad: 12 personer har genomfört hela kursen. Antal studenter av alla kursregistrerade som klarat alla kurskrav, sammanlagt 60 av 70p ger 85% examinationsgrad.

Slutbetygens fördelning i kursen: Betyg 3, 3 st. Betyg 4, 7 st. Betyg 5, 2 st.

Ytterligare 2 studenter förväntas komplettera under sommaren och därmed genomföra hela kursen.

Mål

Kursens mål är att ge kunskap om
- datorbaserat produktionsflöde för video
- olika publiceringsmetoder för video
- filmens form och innehåll relaterat till människan som mottagare

för att studenterna
- med hjälp av ett tekniskt sett digitalt produktionsflöde ska kunna producera och publicera video.

Dessutom ska studenterna ges viss insikt i att, mot bakgrund av mediets särskilda möjligheter och svårigheter, kunna ge filmen ett anpassat innehåll.

Anm: Separata kravspecifikationer för de olika kursdelarna finns på kurswebben för föregående år . För den individuella uppgiften här. För projektuppgiften här, längst ner på sidan.

 

Kursenkät med studenters och kursledares kommentarer, Period: VT07

Förutom den skriftliga utvärderingen har en muntlig genomförts vid projektredovisningen i slutet av kursen. Svarsfrekvensen är lägre denna gång än förra året. Frågorna (nedan) delades denna gång ut i samband med den muntliga utvärderingen. Den skriftliga skulle lämnas in efter kursavslut. Man har tyckt att man uttryckt sin uppfattning tillräckligt vid den muntliga diskussionen och därför inte lämnat in en skriftlig.

A1

Hur lärorik har kursen varit?

[ ] Inte alls

[ ] Mindre

[1] Acceptabel

[1] Ganska

[4] Mycket

 

 

 

 

 

 

 

A2

Hur omfattande uppfattas kursens innehåll, relaterad till poängantalet? (1p=40h=1 v heltid)

[ ] För lite

 

[5] Lagom

 

[ ] För stort

 

 

 

 

 

 

 

A3

Hur många arbetstimmar/vecka lade du verkligen ned på kursen? (medeltal)

[ ] <25 h

[3] 26-35 h

[3] 36-45 h

[ ] 45-54 h

[ ] >54 h

 

 

 

 

 

 

 

A4

Hur bra var kursens logistik, dvs information, salar , utrustning?

[ ] Dålig

[ ] Mindre bra

[ ] Acceptabel

[5] Bra

[1] Mycket bra

Kursvansvarig kommentar: Trots större spridning i förkunskaper är det fler nöjda denna omgång jämfört med förra omgången.

Programfrågor


F1

Hur stämmer kursens nivå med den övriga utbildningen?

[ ] För låg

 

[1] Bra

 

[ ] För hög

 

 

 

 

 

 

 

F2

Hur passar kursen in i den övriga utbildningen?

[ ] Dåligt

[ ] Mindre bra

[ ] Acceptabelt

[ ] Bra

[1] Mycket bra

 

 

 

 

 

 

 

F3

Förkunskapskraven inför kursen var…

[1] Uppfyllda

 

[ ] Delvis uppfyllda

 

[ ] Inte uppfyllda

Övriga frågor


Ö1

Hur gammal är du?

<20 år

[1] 20-23

[1] 24-27

[ ] 27-35

[4] >36

 

 

 

 

 

 

 

Ö2

Är du…?

 

[3] Man

 

[3] Kvinna

 

Föreläsningar och teoretisk del


T1

Vad anser du om kursens teoretiska nivå?

[1] För låg

 

[5] Bra

 

[ ] För hög

 

 

 

 

 

 

 

T2

Hur lärorik har teoridelen varit?

[ ] Inte alls

[ ] Mindre

[ ] Acceptabel

[4] Bra

[2] Mycket

 

 

 

 

 

 

 

T3

Hur ofta var du närvarande på föreläsningarna?

[1] <50%

[ ] 50-69%

[ ] 70-89%

[1] 90-99%

[4] 100%

Studentkommentarer:
- Föreläsningarna var intressanta, lärorika och inspirerande.
- Hade önskat att gå in lite mer på codecar och komprimeringar.

Praktisk del: Labbar


P1

Vad anser du om kursens praktiska nivå?

[1] För låg

 

[5] Bra

 

[ ] För hög

 

 

 

 

 

 

 

P2

Hur  lärorik var den praktiska delen av kursen?

[ ] Inte alls

[ ] Mindre

[2] Acceptabel

[3] Ganska

[1] Mycket

 

 

 

 

 

 

 

P3

Hur ofta var du närvarande på den praktiska delen?

[1] <50%

[ ] 50-69%

[1] 70-89%

[3] 90-99%

[ ] 100%

P4

Vad anser du om praktiska delens dokumentation, d v s laboration PM, övningsmaterial mm?

[ ] Dålig

[2] Mindre bra

[ ] Acceptabel

[1] Bra

[3] Mycket bra

Tillämningsdel: Individuell uppgift


P1

Vad anser du om kursens praktiska nivå?

[ ] För låg

 

[6] Bra

 

[ ] För hög

 

 

 

 

 

 

 

P2

Hur  lärorik var den praktiska delen av kursen?

[ ] Inte alls

[2] Mindre

[ ] Acceptabel

[3] Ganska

[1] Mycket

 

 

 

 

 

 

 

P3

Hur ofta var du närvarande på den praktiska delen?

[ ] <50%

[ ] 50-69%

[2] 70-89%

[2] 90-99%

[2] 100%

P4

Vad anser du om praktiska delens dokumentation, d v s laboration PM, övningsmaterial mm?

[ ] Dålig

[3] Mindre bra

[ ] Acceptabel

[3] Bra

[ ] Mycket bra

Tillämpningsdel: Filmproduktion i grupp


P1

Vad anser du om kursens praktiska nivå?

[ ] För låg

 

[6] Bra

 

[ ] För hög

 

 

 

 

 

 

 

P2

Hur  lärorik var den praktiska delen av kursen?

[ ] Inte alls

[ ] Mindre

[1] Acceptabel

[2] Ganska

[3] Mycket

 

 

 

 

 

 

 

P3

Hur ofta var du närvarande på den praktiska delen?

[ ] <50%

[1] 50-69%

[ ] 70-89%

[1] 90-99%

[4] 100%

P4

Vad anser du om praktiska delens dokumentation, d v s laboration PM, övningsmaterial mm?

[ ] Dålig

[3] Mindre bra

[ ] Acceptabel

[1] Bra

[3] Mycket bra

Studentkommentarer:
- En bra och rolig kurs!
- Problem kan uppstå med den stora skillnaden i ålder, studietakt och förkunskaper.
- Hade önskat mer tid till handledning.
- Dåligt att man inte har uppgraderat programvaran.

Kursansvarigs kommentarer:
Man kan, med utgångspunkt från muntlig gemensam diskussion och skriftlig enkät, konstatera att kursdeltagarna är nöjda.

Som tidigare årskullar med blandningen av studenter med FoV-studenter och KTH-studenter tillsammans kan dock viss problematik uppstå. Sättet att lära på skiljer. Också det pedagogiska upplägg man önskar skiljer. Balansgången är relativt svår och har tidigare (ibland) medfört att KTH-studenter uttrycker visst missnöje. I år är det dock tvärtom, ett par FoV-studenter har uttalat missnöje i form av pedagogik och lärartid till förfogande. Dessa har dock ändå ägnats mycket mer tid än normalt. Missnöjet får nog mestadels tillskrivas deras ovana vid studier och vad som kan anses som normal studietakt på KTH.

KTH-studenterna är fortsatt positiva till examinationsformen och säger att man lärt sig mycket trots avsaknad av teoretisk tentamen.

Från flera FoV-studenter har uttryckts tydliga tack för en rolig och lärorik kurs. Ett trevligt kvitto på uppskattning och att målgruppen för FoV-studenter är riktig.

Planerade förändringar inför nästa kursomgång

Till nästa år planeras förändringar främst i kursinnehållets individuella del. Förhoppningen är att kunna erbjuda möjligheter att certifiera sig enligt Apples certifieringsprogram. Detta medför i så fall att labbarna skall anpassas till det övningsmaterial som då blir tillgängligt via Apple.

En uppdatering till FCP6 är också önskvärd. Dels mot bakgrunden att erbjuda en certifiering och dels eftersom vi med FoV-delen specifikt vänder oss till målgrupper som är eller tänker sig att bli yreksverksamma inom området.

 

070529
Nils Wennerstrand P/Kursansvarig

 

Copyright © Sidansvarig: Nils Wennerstrand-Persson <nilsw@nada.kth.se>
Uppdaterad 2007-06-01