bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

Medieteknik, gk 2006

Kursomgången är avslutad. AAA

Kursanalys ligger upplagd under Kursanalys via navigeringslisten.

Omtentamina för kursomgången har genomförts. Nästa tentamenstillfälle i kursen är tillsammans med nästa kursomgång.

Att observera för dig som har tentarester i kursen!
Nästa kursomgång är sista gången som kursen och de olika kursdelarna ges i nuvarande skepnad! Från och med läsåret 2008/2009 kommer kursen att delas upp på fyra var för sig fristående delar. Studenterna utsaga i årets utvärdering är övervägande positiv. Inga större förändringar planeras därför i kursens innehåll eller litteraturval till kursomgången HT07. Detta innebär att det i högsta grad är lämpligt att satsa på att klara av tentaresterna tillsammans med kursomgången som startar i P1 i höst! Enligt den schemaplan som ligger för närvarande går de olika tentorna av stapeln enligt följande:

Tenta 1 (delarna Foto och bild samt Tryck och Text) fredagen den 26/10, klockan 08-13 i salarna Q31-33
Tenta 2 (delarna Rörlig bild samt Ljud) fredagen den 16/11, klockan 13-18 i salarna Q31-33



070108 Omtentorna ändring igen!

Vi har efter att ha gått igenom alla anmälningar till omtentorna varit tvungna till ändringar. Tentadagarna är som tidigare. Men det finns ändringar i tid och plats som nyss blivit bekräftade. Salsändringarna kommer sent vilket som sagt beror på så många sena anmälningar. Nedanstående är det som gäller.....

9/1 delen Foto och bild samt delen Tryck och text, klockan 14-19 i sal L51.
L51 ligger högst upp i Lantmäteriets byggnad. Det är byggnaden på toppen av Drottning Kristinas väg på höger sida. Går man från Östra station uppför backen så finns det en husmodell av rostfritt stål före byggnaden.

11/1 delen Ljud samt delen Rörlig bild, klockan 14-19 i sal E53.
Räcker inte platserna till så finns ytterligare (reserv)plats i E51 och E52. Välj inte att sitta i dessa reservsalar utan att först ha haft kontakt med tentavakten/erna i E53!
Salen ligger i NADAs huvudbyggnad på plan 5 i den husdel som vetter mot Osquars backe.

Det vore bra om ni alla hjälper till att sprida denna information sinsemellan. Mail har gått ut till de som anmält sig. Om alla läser detta före tentatillfället i morgon vet man inte. Jag kommer att sätta upp en lapp på den sal som inte är aktuell för morgondagen. Men, det är ju naturligtvis bättre för alla och en var om man går till rätt sal från början.

mvh
/NilsW



061230 Om omtentorna

Kontrollera nedanstående uppgifter för tentamina via schemageneratorn!
Schemageneratorn uppdateras en gång i månaden. Det innebär att man fortfarande idag (30/12 - 06) inte kan se de båda omtentatillfällena. Eftersom omtentorna kommer att ske vid de tidpunkter som man skall kunna se via schemageneratorn bör därför alla som skall tentera om kontrollera att nedanstående uppgifter om tentamenstillfällena är korrekta. Det finns nämligen olika uppgifter både beträffande klockslag och plats. Plats kan dessutom ändras i sista stund om lokalen visar sig vara för liten för antalet studenter som skall skriva. Därför är det också viktigt att du anmäler dig för omtentamen enligt nedan.

Du som planerar att går skriva omtenta skall i förväg anmäla detta via mail till kursansvarig! Du får en bekräftelse på din anmälan. Innebörden blir samtidigt att endast de som anmält sig till omtenta, kan få ett mail i det fall annan lokal blir aktuell.


Omtenta tenta 1, delen Foto och bild samt delen Tryck och text, går den 9/1 2007, i E35, klockan 13-18.

Omtenta tenta 2, delen Ljud samt delen Rörlig bild, går den 11/1 2007, i E53, klockan 14-19.


Hur man vet att man behöver skriva omtenta...
Tentorna är sedan tidigare nedlämnade för uthämtning på CSC:s studentexpedition (bredvid Delfi). Skriva omtenta behöver man om man har mindre än 25p på någon av delarna Foto och bild, Tryck och text samt Ljud (för Ljud, inklusive bonus från KS). Har man mindre än 31p på delen Rörlig bild behöver man tentera om den delen. De delar man blivit godkänd på på ordinarie tentor behöver man inte skriva vid omtentamenstillfällena.

Facit till ordinarie tentor under 2006
Foto och bild ligger under navigationslisten Tenta längts ner.
Ljud ligger här.
Rörlig bild ligger här.

Om man inte klarat samtliga tentadelar efter omtentatillfället i januari är nästa tillfälle tillsammans med nästa årskull.

Slutresultat och betyg på kursen relaterat till resultat erhållna före omtentamina kommer att registreras i LADOK på nyåret vecka 2-3.

Lycka till...
och Gott nytt år!

/Nils WP


061106 Placeringslista för Tentamen 2 ligger här. Den skall vara OK den här gången ;-) Lycka till! /Nils

061103 Om handledningar och labbpek i Rörlig bild, om hur man tar in stillbilder på KTH från digital kamera till sitt konto på Miki, om tentaresultat och om placeringslista för tentan nästa vecka.

Handledningar och labbpek
till labbarna i digital video finns nu upplagt på Rörlig bild/Laborationer. Observera att dessa står upptagna som "läses" i läsanvisningarna.

En projektgrupp ville ta in bilder från stillbildskamera till eget konto med hjälp av iPhoto. Det visade sig inte vara särskilt enkelt på grund av iPhotos automatiserade defaultlrutiner. Jag har kommunicerat med systemgruppen om detta, eftersom sannolikt fler grupper hamnar i samma situation under projektarbetet. Resultatet är en webbsida med instruktioner för hur man gör. Den ligger på http://www.sgr.nada.kth.se/mac/software/iphoto/index.html

Kjell har rättat fototentan. Den finns att hämta ut på CSC:s studentexpedition från måndag eftermiddag. Vi (gäller alla kurser på CSC) kommer inte att anslå tentamensresultat pga att det sätt som detta gjorts på tidigare inte helt rimmar med lagar och förordningar. Ingen rutin är ännu utarbetad. Så tillsvidare gäller att när tentan finns rättad och inlämnad på studentexpeditionen så får man reda på sitt resultat genom att hämta ut den. Studentexpeditionen kommer att ha ett facit om man vill kontrollera sitt svar för att eventuellt bedöma möjligheter till flera poäng. Kvitterar man ut tentamen och tar den med sig har man för alltid accepterat sitt resultat. Det står inga betyg på tentan! Tentorna i 2D1574 är, trots att dom innehåller två separata delar, ur LADOKs perspektiv en tentamen. Har man 25 poäng eller mer på en tentatadel så är man godkänd på den delen. Betyg sätts när båda tentadelarna är rättade genom en sammanräkning av poängen från de båda delarna. I kursPM står de normala gränserna för betygen. Man kan när man har fått tillbaka båda tentadelarna således själv förstå vilket betyg man erhåller. Är man godkänd på en del behöver man inte tentera om den på omtentan.

Placeringslista för tentamen nästa vecka den 10:e november kommer att läggas upp på den här sidan nästa vecka.

Trevlig helg alla! /Nils och alla lärare på kursen
061026 Om kommande tenta i delarna Rörlig bild och Ljud och om projektkonton på Miki.
Sten låter på förekommen anledning hälsa att på ljuddelen av tenta 2 får man ha med sig Ljud-kompendiet och lab-peket men inte räknestugor eller gamla tentor. Man ska ha med sig en fickräknare med log och trig. (Anm: Räknaren kan vara framme hela tentamen. Du kommer inte ha nytta av den i delen Rörlig bild./NW)

Läsanvisningar i kursdelen Rörlig bild är publicerade under /Rörlig bild/Läsanvisningar. Somligt av det material som hänvisas till ligger publicerat på kurswebben. Somligt material har tillhandahållits för inköp på föreläsningar. Se vidare i läsanvisningarna.

Labbpek och handledningar till labbkursen i Rörlig bild (som tidigare är utdelade) kommer att kompletteras och publiceras under /Rörlig bild/Laborationer/...Jag kommer att meddela på den här sidan när så är gjort.

Föreläsningsunderlag i kursdelen Rörlig bild är publicerade under /Rörlig bild

Projektkonton på Miki är klara och finns att hämta på Delfi. Lista på projketgrupperna ligger här. Med utgångspunkt från den ser ni ett gruppnummer som relaterar till gruppens Miki-konto. Kontona ligger på en ny enhet på Miki som heter "Courses". I den ligger kursens mapp som i sin tur innehåller gruppernas projektkonton på Miki.Utrymmet ni har fått på kontot är 5 Gb. Era individuella konton finns kvar! Projektkontona kommer att raderas före period 3. Vad som gäller i det avseendet för era individulella Miki-konton är osäkert. Ambitionen är att ni skall kunna få ha dom kvar så länge som möjligt (en utrymmesfråga).

061020 Om lösningar till tentamen 061019, om projektarbetet och om ljudlabbar.

Tentalösningar till Foto-delen är upplagt under /Tenta.

Jag har beställt Miki-konton i form av projektkonton till projekten där alla i projektgruppen skall kunna logga in. Så fort jag fått klartecken från systemgruppen meddelar jag er. Alla grupper kommer att få ett projektkonto på Miki. Kontot kommer att "dö" efter nyår.

Det finns ett fåtal som inte är på G med sitt projekt! Visserligen har deadline varit, men det är inte för sent ännu att sätta igång. Det är bättre att klara av det i år än nästa år. Det kan med största sannolikt inte ordnas ett separat redovisnigstillfälle. Det tillfälle som kommer att gälla är tillsammans med nästa årskull.

Ljudlabbarna drar igång i nästa vecka. Sten har förfärdigat årets labbpekshäfte. Det ligger i PDF-format under Ljud/Laborationer. Sten vill också påminna om att det finns förberedelseuppgifter i labbpekshäftet som skall vara gjorda innan man kommer till labben. Och slutligen, inte minst viktigt - glöm inte labbkortet.


061018 Placeringslista för tentamen 19/10 ligger här. Lycka till alla! /NilsW

061016 Christer Lie låter hälsa att han bjuder in er alla kursdeltagare till en extraföreläsning inför tentamen. Föreläsningen ges i morgon tisdag 17/10 i SvG.

061012 Läsanvisningar till Grafisk kokbok v 3.0 är upplagt under Tryck o text / Läsanvisningar
061005 Om räkneövningar till tentan i Foto och ytterligare en gång om handledning i morgon fredagen den 6/10
En pdf med räkneövningar ligger nu upplagd under Foto
. Kjell hälsar att han har för avsikt att räkna en del med er på sin sista föreläsning före tentamen. En rekommendation - gå dit!

På förekommen anledning - Ytterligare en gång meddelar jag att - det är ingen samling i D2 i morgon fredag 6/10! Att det ser ut så i schemat är schematekniskt. Avsikten är att handledare skall ha vikt den tiden, och/eller annan, till att ägna sig åt att handleda era projekt. Sten har aviserat att han kan träffas då på sitt rum på TMH. Jag har grupper som kontaktat mig och har handledning både idag och i morgon. Tag kontakt med era handledare, beställ tid för handledning. Arbeta fram en plan som undertecknas av handledaren. Undertecknandet = godkänt och med klartecken att genomföra projektet! En undertecknad plan skall vara mig tillhanda senast enligt deadline 12/10. /NilsW

061004 En välkomsthälsning med vägbeskrivning från Riksteatern för de som skall göra studiebesök där i morgon
Hej! Jag heter Jonas Nordgren och vill på detta sätt hälsa dig välkommen till studiebesöket på Riksteatern fredag den 6 oktober kl. 09:00.
 
Vägbeskrivning från Stockholm centrum:: För att komma hit tar du röda tunnelbanelinjen mot Norsborg. Kliv av i Hallunda (näst sista stationen). När du kommer ut genom spärrarna har du en kiosk framför dig. Gå då åt vänster genom en grön gång som leder över vägen och avslutas med en trappa ner till markplanet. När du kommit nerför denna trappa fortsätter du rakt framåt. Du kommer antagligen att se det höga, vita Riksteaterhuset framför dig redan nu. På höger sida om dig är Hallunda centrum och du passerar bussplanen och en parkeringsplats. Sedan korsar du en bilväg och kommer fram till Folkets Hus. Gå runt huset på vänster sida, förbi entrén till Folkets Hus, så når du strax entrén till Riksteaterhuset. Säg ditt ärende i receptionen så kan de visa var Teater 5, där vi ska vara, ligger.
OBS! Tunnelbaneresan tar ca 35 min från T-centralen, sedan är det 10 min gångväg. Tågen brukar gå i 10-minuters trafik, men man vet ju aldrig. Det är bra om alla kan vara på plats kl 09:00, så att vi kan köra igång direkt.
Om du kommer med bil tar du E4:an söderut från stan. Kör förbi avtagen till Skärholmen, Vårby och Slagsta. Tag av mot Hallunda och följ Hallundavägen som löper tvärs med E4:an åt höger. Passera Hallunda centrum efter 500 m och sväng sedan av höger vid det höga, vita Riksteaterhuset, Hallundavägen 30.
 
Dagens schema
09:00-09:40 introduktion i Teater 5
09:40-10:00 fikapaus i restaurangen
10:00-11:00 grupp 1: Studion; grupp 2: laboration i Teater 5
11:00-12:00 grupp 2: Studion; grupp 1: laboration i Teater 5
Välkommen! / Jonas Nordgren

061003 Om missade labbar, i Foto, och i andra kursdelar. Och om studiebesöken.
Kjell Carlsson låter hälsa att följande möjligheter har uppstått för er som missat fotolabbar. Orsaken är att en annan kurs som inte fyller sina platser helt inom kort gör samma labbar som i kursen 2D1574. Här är möjligheterna; Lab. C går 5/10, kl 13, och 9/10, kl 8. Tider för lab. D är inte fastställda ännu, men blir troligen under perioden 11-13 okt. Du som missat labbar i foto, inte bara C och D bör ta kontakt med Kjell!

Finns det andra missade labbbar, video eller tryck, bör kontakt tas med kursdelsansvarig.

Beträffande studiebesöken så är nu somliga förstrukna med grönt på vallistorna. Dessa personer får platserna på studiebesöken på Chimney Pot respektive Filmteknik. På de andra besöken kan alla gå som valt. Det finns fortfarande möjligheter att få en plats på dessa för den som vill. Se till att du blir antecknad som närvarande när du går på ditt obligatoriska studiebesök!


060929 Om KS i Ljud Facit och om redovisning av lab Kortereporage.
Facit
till KS i ljud ligger här.

De som genomfört labban Kortreportage och inte hunnit redovisa den har möjlighet att göra detta onsdagen den 4/10 någon gång mellan 08.30 och ca 11. Maila mig gärna så att jag vet att ni är på gång..../Nils

060929 Om studiebesöket i ljud, om studiebesöket i tryck och om projekthandledning den 6/10
Sten låter hälsa att studiebesöket i ljud på Riksteatern kommer att vara fredagen den 6/10 klockan 09.00-12. Det innebär tyvärr att om man tillhör labbgrupp 3 så kan man inte välja det besöket pga att man då skall vara på Lab B i Tryck. Men möjligheten finns ju, att eventuellt byta med annan så att det kan fungera ändå för den om bespetsat sig på Riksteatern.

Christer låter hälsa att studiebesöket på DNEX-tryckeriet kommer att vara den 12/10 klocken 14.00 - 16.

Tolka inte den schemalagda tiden för projekthandledning den 6/10 som ett tillfälle då ni skall vara i D2! Så är det inte tänkt. Vi kommer inte att vara i D2 den 6/10 klockan 13-15. Men det blir utlagt så av schematekniska orsaker. Tänk istället så här, att er handledare bör ha avsatt denna tid för samtal med projektgrupper. Inget hindrar som sagts tidigare att ni överenskommer om annan tid med er handledare! Arbeta igenom era projketidéer och tag kontakt med handledare för diskussion och eventuellt körtecken för projektet.. Den tidsram ni arbetar mot är att klara den absoluta deadlinen för godkännande och start av projektet.

060928 Placeringslista för KS:en ligger här. Lycka till! /NilsW

060914 Om kursens studiebesök
Studiebesök kommer att arrangeras enligt nedanstående beskrivningar. Som tidigare meddelats gäller att det är obligatoriskt att delta i ett studiebesök! Studiebesöken är platsbegränsade och först till kvarn, när vallistorna satts upp, gäller. I mån av plats kan man eventuellt få delta på flera besök. Det har inte gått att organisera studiebesöken efter planerat schema vilket vi beklagar. Men som diskuterat tidigare är det inte någon lätt sak att ordna så här många studiebesök av en kaliber som vi kan ställa oss bakom. Vi har nedanstående "läge" och hoppas att alla kan få en plats och har möjlighet att delta i ett besök som intresserar. Jag kommer att sätta upp anmälningslistor, sannolikt tisdagen den 26/9, i gången mellan SöG och SvG. Anmälan är bindande!

För att kunna hålla reda på erbjudantet att eventuellt kunna gå på fler besök, kan du skriva dig på en rad som slutar efter de numrerade platserna. Kryssa dessutom i alt2-kolumnen. Det ankommer sedan på dig själv att kontrollera om du får plats eller inte.
Listorna kommer att sittta uppe. På respektive besök kan lika många alt2-väljare få plats som det finns numrerade obesatta plaster kvar på listan. Även här gäller först till kvarn...men! - jag kommer att signalera på den här kurswebbsidan när du kan ta tomma platser i anspråk!

Beskrivningar för hur du kommer till respektive besök kommer att sättas upp bredvid anmälningslistorna. Undrar du något när du har läst informationen nedan så tveka inte att fråga respektive kursdelsansvarig när du träffar dom.
/NilsW

Studiebesök Tryck - 20 platser (tidpunkt meddelas senare...)
Se hur en dagstidning produceras. Vi besöker DNEX-tryckeriet i Kista som bl a trycker DN och Expressen där vi får följa hela produktionskedjan från hur det digitala materialet kommer in fram till till färdig tidning. För mer info se: http://www.dnex.se/main.shtml#, speciellt kundmanualen som finns som PDF och där den tekniska utformningen av tidningen gås igenom på ett tydligt sätt. Bold Printing Group är en av Europas största tryckerigrupper. I koncernen ingår DNEX i Kista, Borås Tidning Tryckeri och Sydsvenskan Tryck i Malmö. Företaget är helägt dotterbolag inom Bonnierkoncernen.

Studiebesök Rörlig bild - tillsammans med Inriktningen "Rörlig bild"
Chimney Pot. 4 /10 13:00-15:00 eller 5 /10 13:00-15:00 - 2x4 platser.
Chimey Pot, på Sturegatan 58, är kanske Skandinaviens största och mest framstående efterbearbetningsföretag för film och TV. Här efterbearbetar man inspelat film- och TV-material. Här skapar man bl.a. animerade scener och vinjetter för långfilm, bioreklam, TV- och beställ-ningsfilm. Guide: Victor Björk, vd.
Innehållsuppläggning: logistik, filhantering, förarbete, precomps, compar, sortering av lager, metodval.

Filmteknik. 4/10 13:00-15:00 eller 5/10 13:00-15:00 - 2x4 platser.
Filmteknik är Sveriges enda laboratorium för framkallning, bearbetning och kopiering av bild och optiskt ljud när det gäller 35mm färgfilm. Här arbetar man med i stort sett all film som finns på reportoaren hos svenska biografer.Kontaktperson: Bengt Orhall, tidigare vd. Filmteknik AB, Tullvaktsvägen 2, ligger i Frihamnen ute vid Gärdet.

Rotebro Filmservice. 28/9 eller 29/9 13:00-17:00 - 2x8 platser
Rotebro Filmservice är ett specialföretag, som med hjälp av kemiska och fysikaliska tekniker räddar och förvarar gammal film åt eftervärlden. Utan särskilda insatser bryts gammal film ned och blir så småningom förstörd. Med en speciell teknik, FICA-metoden, kan en film bevaras i minst 500 år. Guide: Fredrik Rundqvist, ch
Innehållsuppläggning: Restaurering, renovering och arkivering av skadad och åldrad film. Omfattning:ca 2 t. Plats: Rotebro Filmservice Hollywoodvägen 46, Rotebro.

Media Plant. 28/9 eller 29/9 13:00-17:00 - 2x8 platser
Presentation: Thomas Mohlkert, VD. Media Plant är ett b2b-företag som digitaliserar, komprimerar, konverterar, kopierar, CD-musik, DVD-film, CD-rom, VHS-kassetter och alla andra digitala och analoga mediabärare och förser dem med tryckta omslag. Plats: Media Plant, Fågelviksvägen 9A Slagsta.

Studiebesök Ljud - 30 platser (sannolikt den 4:e eller 5:e oktober)
Riksteatern
är en organisation som syftar till att tillhandahålla god teater med god geografisk spridning i Sverige. Varje år sätter man upp 20-30 turnerande föreställningar, från enmansföreställningar till kompletta musikaler. Riksteaterns ljudavdelning har bl a en omfattande maskinpark, en fin inspelningsstudio med dubbla kontrollrum, ett stort arkiv med ljudeffekter, och en databas med detaljerade uppgifter om alla svenska teaterhus och samlingslokaler av betydelse. På studiebesöket kommer vi att få, besöka studion i mindre grupper, göra "hands-on, ears-on" övningsuppgifter med olika uppkopplingar av mixerbord och kringutrustning, dukat på sex stationer, under handledning av Riksteaterns ljudtekniker. Vi får en god inblick i verksamheten vid Riksteatern.

Studiebesök i foto: Institutet för Solfysik. 13/10 10:00-12.00 - 15 platser
Studiebesök i Foto & Bild sker vid Institutet för Solfysik. Institutet, som är beläget i Albanova, är knutet till Kungliga Vetenskapsakademien. Föreståndaren, prof. Göran Scharmer, tilldelades Lennart Nilsson-priset år 2004 för världens bästa solbilder. Under besöket kommer ni inte att se solteleskopet eftersom detta är beläget på Kanarieöarna. Men ni kommer att få höra om teleskopets prestanda, hur bilderna tas och bearbetas, samt vilken information som kan erhållas ur bilderna. Några små aptitretare: Teleskopet har objektivdiameter 1 meter och CCD-sensor. Adaptiv optik kompenserar för luftens turbulens. Synskärpan är 1200 gånger bättre än det mänskliga ögat. Plats: Samling vid receptionen i Albanova-huset.


060922 Om innehållsändring i schema, om nästa veckas videolabb "Reportage" och om projektarbetet i kursen.
Arild och Christer byter föreläsningstillfällen med varandra
. Det innebär att 26/9 mellan 10-12 står Arild på scenen och talar om Rörlig bild. Och att Christer tar plats på scenen den 2/10 mellan 13-15 och talar om Tryck.

Nästa veckas videolabb - Kortreportage - kräver, som sagts under veckans labbar, förberedelser. Ni behöver gruppvis, för labben körs i HELA labbgrupper á ca 6 personer per grupp, ha kommit överens om reportagets innehåll. Med ett sådant koncensus i botten behöver ni också ta fram ett inspelningsschema ända ned till bildmanus. Om hur detta förarbete skall fungera kan ni läsa i kursboken The Filmmakers Handbook i kapitel 8 "Shooting". Allt som står där är naturligtvis viktigt för att få en komplett förståelse. Ändå pekar jag ut underrubrikerna "Composition and Shot Selection" med början på sidan 213 och "Other Aspects of Production/Recordceeping" på sidan 240. Jag föreslår att ni läser detta så att ni får en uppfattning om vad bildmanus är och därmed kan förbereda er på ett adekvat sätt.

Det kändes som att ni har stora förväntningar på projektarbetet. Bra och glädjande! Det går att göra mycket. Jag hoppas nu att alla kommit så långt som till att ha kontakt med en handledare. Inget hindrar att fler handledare är inblandade. Ni bör då själva tillsammans med handledarna definiera vem som känns lämplig som huvudhandledare. Det är vederbörande som kommer att kunna ge er klartecken att sätta igång. Deadline för en väl förberedd diskussion med handledaren grundat på ett dokumentationsunderlag är 6/10. Eventuellt kan handledaren redan vid det tillfället ge er "körtecken". Eventuellt får ni komplettera era tankar och dokumentation. Då har ni till den absoluta dedaline för projektstart till 12/10 på er att komplettera och få klartecken. Domumentationen skall finnas i digital form. Handledarna skickar denna dokumentation vidare till mig när dom givit er klartecken att påbörja arbetet. Detta som ett kvitto på att ni hållit deadline och så att jag som kurssamordnare känner, att alla är igång och att projektarbetena fortskrider mot mål.

Jag passar på att säga att förra årets redovisning var en "höjdare". Så tyckte vi handledare. Så tyckte även studenterna. Vi hoppas nu på många intressanta och väl genomförda projekt och en trevlig redovisningsdag. Lycka till alla! / NilsW och Kurslärarna


060914 Om innehållsändring i schema och om uppdaterad videohandledning
Sten är sjuk. Men den här gången lyckas vi bättre än när jag inte kom. Ni kommer att träffa föreläsare på utsatt tid. Ändringarna blir så här: Kjell föreläser på fredag på "Stens" F. Innehållet blir således ändrat till det innehåll som nästa Fotoföreläsning skall innehålla. Sten föreläser på måndag på "Kjells" F. Innehåll som planerat till fredagen.

Jag är fortfarande sjuk. Kan inte göra mig hörd. Hostar bedrövligt. Huvudet har i alla fall börjat fungera bättre och har upptäckt diverse som jag tyckte var svårtytt i den publicerade handledningen om Preferences och Capture. Jag har åtgärdat till det bättre och bytt ut den som tidigare publicerats mot en ny (samma plats och samma filnamn som tidigare). Dom andra har jag inte mäktat med (ännu). /Nils


060914 Om OH-underlag i Foto och bild och dagens videolabbar
Under /Foto och bild
ligger nu de OH-underlag som ni har önskat av Kjell.

Till dagens videolabbar har vi lyckats få labassar till alla pass. 08-11/Mak Omanovic. 12-15/Joakim Sarnelid och Adi Omanovic (Känns igen som Maks tvillingbror). 15-18 Adi och Mak Ovanovic. Självklart kan alla kolla dagens labb, Lab B. Dessutom kan både Adi och Joakim även kontrollera Lab A åt de som inte hann redovisa för mig förra veckan. Kanske även Adi om han hinner läsa in sig på kraven. Jag har briefat dom om att vara särskilt "tuffa" vid redovisning av Lab A. Det är mycket viktigt att ha 100% koll på inställningarna. En sak till skulle jag vilja säga - jag vill påminna om att texten i videolabbarnas handledningar och labbpek betraktas som kurslitteratur i delen Rörlig bild./ Hälsningar Nils (på bättrinsgväg men långt ifrån frisk)


060912 Om dagens föreläsning och veckans labbar
Jag beklagar att jag har blivit så pass sjuk att jag inte kom till föreläsningen idag. Det är dock ingen allvarligare sjukdom. Men den har ändå förpassat mig till sängen. Det har inte hänt sedan jag började på KTH, att jag ställer in något. Ingen tröst för er....men jag hoppas att ni klarar att ta er igenom Lab B under veckan ändå. Jag är sannolikt borta 3 dagar (säger dom jag talat med och som har större erfarenhet av att vara sjuka). Det återstår att se. Jag har nu trots allt lagt upp material till labben under Rörlig bild/Laborationer. Somligt uppdaterat, annat interimistiskt. Men allt är relevant! Kjell Jacobsson på LearningLab kommer att lämna ut utrustning etc. som ni behöver i labben. Samling enligt labbschema i labbsal Loftet. Labben genomförs där och/eller i miniStudios.

Jag har mailat förra årskursen och önskat labassar till era labbar i video under veckan. I skrivande stund har en anmält sig att kunna assistera vid ett tillfälle. Idag klockan 15. Eventuellt också en stund från 12, men då inte hela passet. Ni får mycket gärna hjälpa till att hitta labassar! Be dom ta kontakt med mig. Några av er i kursen som redan kan det här med digital video skulle också kunna vara aktuella att engagera. Tag kontakt med mig. Lön utgår med 140 kr/tim!

Nu litar jag på er och er drivkraft. Ledsen /Nils


060908 Ytterligare en ny version av labbpek för Lab A
Den gamla som ligger under Rörlig bild/ Laborationer är utbytt. Kanske i senaste laget? Men ändå... Den här har förbättrad struktur och innehåller lite ytterligare text om ditt färdighetsbehov av att kunna redigera när du skall göra Lab D. Dessutom exponerar den, på sista sidan, en "möjlighet" som kanske intresserar några av er./Nils


060908 Om reviderade labbgrupper, schemaändring och ljudkompendier inför räknestuga

Reviderad
labbgrupplista ligger här.

Schemaändring för Fotolabbar som "drabbar" labbgrupperna 7 och 8. Era respektive ljudlabbar flyttas från måndagen den 30/10 till tisdagen den 31/10 samma tid.

Sten låter hälsa att ljudkompendiet behövs till räknestugorna. Kompendiet finns att köpa på CSC:s studentexepdition.


060906 Om publicerat labbpek för Cin LAB A
Detta labbpek delades ut på föreläsning i måndags. Som ni vet var peket nyskrivet och för en ny programversion än vi tidigare haft installerad. Efter att halva kursen nu labbat första labben i Rörlig bild har vi gjort en del erfarenheter. Ett reviderat labbpek är nu publicerat på kurswebben. Du hittar det i pdf-format via länk i Rörlig bild/ Laborationer. Du som labbar i morgon torsdag, läs det gärna före labben om du ser detta. Jag skall försöka hinna kopiera upp nya till de återstående labbgrupperna för i morgon torsdag. Övriga bör lämpligen läsa igenom den nya versionen. De som inte hunnit färdigt på veckans videolabbar bör använda sig av den. Den är både förbättrad och innehåller förtydliganden och bör därför vara till hjälp vid slutförandet av labben. /Nils


060905 Om schemaändring för Tryck Lab A
Christer Lie och Sara Leckner, labbansvarig för labben, meddelar att samtliga labbtillfällen som enligt schema ligger tisdagen 5/9 och onsdagen 6/9 utgår. I stället ändras tillfället för Tryck Lab A att för samtliga grupper ligga under torsdagen den 7/9 enligt följande schema:
08-11 grupperna 1, 2, 7, 8
12-15 grupperna 3, 4, 11, 12
15-18 grupperna 9,10, 5, 6

Ändringarna kommer inte att föras in i det publicerade schemat i schemalänken på kurswebben!


060830 Om dagen, labbgrupper och en labbschemamiss

Det var glädjande att se så många komma till 08 första kursdagen. Bravo!

Labbgrupplista
ligger i PDF här. Jag har behövt göra 11 labbgrupper pga det stora antalet tillkommande studenter jämfört med de "förväntade-listor" jag hade fått. Jag har således behövt flytta på en del individer till en grupp 11. Beklagar om du hunnit "vänja" dig vid ditt individuellt nycklade schema. Samtliga behöver kontrollera sin labbgruppstillhörighet i PDF:en, och eventuellt nyckla ett nytt individuellt labbschema.

Labbschemamissen gäller de som efter koll i labbgruppsindelningen ovan tillhör grupperna 4 och 8. Kanske får man lite förståelse för den missen. Det är ju komplext. Betydligt mer komplext än vad schemaläggningsprogrammen klarar. Det är alltså manuellt arbete, där jag helt enkelt gjort ett misstag. Nedanstående två schemaändringar görs. Ändringarna kommer inte att föras in i det publicerade schemat i schemalänken på kurswebben!
- Grupp 4 skall ha sin Tryck Lab B den 29/9 mellan 09-12.
- Grupp 8 skall ha sin Tryck Lab B den 19/9 mellan 15-17.


Denna sida, kurswebbens startsida, kommer så småningom att innehålla meddelanden som rör kursen. Dessa kommer att ligga i kronologisk ordning med det senaste meddelandet överst.

Just nu kan du se ett KursPM, Schema och info om Projekt, Tentamina mm. via de övre länkarna i navigationslisten. Det finns (redan;-) även ganska mycket info i respektive kursdels underliggande länkar. Mer skall komma vad det lider......

Kursen startar med kursintroduktion och registrering onsdagen den 30:e augusti i Sydvästra Galleriet klockan 08.

Välkommen!

Nils Wennerstrand P
Kursledare/samordnare

Copyright © Sidansvarig: Nils Wennerstrand-Persson <nilsw@nada.kth.se>
Uppdaterad 2007-08-13