Kursen bestŒr av 4 olika kursdelar, Tryck och Text, Foto och Bild, Ršrlig bild och Ljud, sammanslagna till en sammanhŠngande kurs som gŒr šver 2 lŠsperioder, P1+P2.
Tentamina 2 x 4p: TENA 4p, Tryck/Text + Foto/Bild. TENB 4p, Ršrlig bild + Ljud.
Laborationer 2p: Laborationsblock i respektive Šmnesdel.
…vningar: RŠknestuga i delen Ljud.
Studiebesšk: 1 obligatoriskt (och fler mšjliga).
Projekt 2p: Valfritt projekt inom nŒgot eller flera av ŠmnesomrŒdena.
Fšrdelningen mellan olika typer av undervisning enligt
studiehandboken:
FšrelŠsningar 64h, …vningar 6h, Laborationer 38h, Studiebesšk 12h
Fšrdelningen mellan olika typer av undervisning i
verkligheten fšr kursomgŒngen 2006:
FšrelŠsningar 68h, …vningar/Studiebesšk 20h, Laborationer 41h
HuvudfšrelŠsare:
Tryck och Text: Christer Lie, CSC Medieteknik
Foto och Bild: Kjell Carlsson, BIOX
Ršrlig bild: Arild JŠgerskogh och Nils Wennerstrand P, CSC Medeiteknik
Ljud: Sten Ternstršm, CSC TMH
Tryck och Text: Grafisk kokbok / Kaj Johansson, Peter Lundberg, Robert Ryberg
Foto och Bild: Fotokompendium / Kjell Carlsson
Ršrlig bild: The Filmmakers Handbook /Ascher S, Pincus E.
Ljud: Ljudkompendium /Sten Ternstršm
Antal registrerade studenter i kursomgŒngen: Vid kursstart 67 st. (Avhopp 2 st.)
Prestationsgrad, antal presterade poŠng av antalet mšjliga poŠng fšr alla kursregistrerade studenter: sammanlagt 689/780 mšjliga poŠng (rŠknat pŒ 65 studenter) ger 88% prestationsgrad.
Examinationsgrad, antal studenter av alla kursregistrerade som klarat alla kurskrav: 45/65 ger 69% examinationsgrad.
Slutbetyg pŒ kursen: Betyg 3: 10 st. Betyg 4: 22 st. Betyg 5: 13 st.
KursomgŒngens omtentamina Šr genomfšrda. Detta medfšr, vilket ocksŒ kursdeltagarna gjorts medvetna om, att nŠsta ordinarie tentamenstillfŠllen i kursomgŒngen HT2007 blir nŠsta mšjlighet att tentera fšr de som har rester.
Kursens mŒl Šr att
- ge grundlŠggande
kunskap inom medieteknik
- ge grundlŠggande
kŠnnedom om mŠnsklig perception av text, bild, ršrlig bild och ljud
- ge grundlŠggande
kŠnnedom om teknik och metoder fšr framstŠllning av dessa media
fšr att studenterna ska
- kunna uppskatta
erforderliga informationsvolymer, bandbredder och tidskrav fšr olika media vid
olika kvalitetsnivŒer
- kunna kommunicera effektivt med specialister inom
respektive omrŒde.
Anm: Separata mŒlformuleringar fšr de olika kursdelarna finns pŒ kurswebben .
Foto och Bild: PŒ grund av att kursansvarig i delen Foto och Bild Anders Boberg slutar sin anstŠllning pŒ KTH sŒ kommer ansvaret fšr den delen švertas av Kjell Carlsson/KTH BIOX. FšrelŠsningarna kommer att fšrlŠggas till KTH Campus och laborationerna till befintliga labblokaler pŒ Alba Nova, dŠr Kjell ocksŒ har sitt kontor. I fšrslaget till schema som lŠmnats till schemalŠggningen har hŠnsyn till studenternas transporttid till Alba Nova tagits.
Ršrlig bild: Labben ÓKortreportageÓ som tog dubbelt sŒ lŒng tid mot vad som planerats kommer att fšregŒs av en nyinsatt labb ÓKamerateknikÓ. MŒlet Šr att i fšrvŠg rusta studenterna fšr infšr labben med kortreportage sŒ att den kan genomfšras pŒ 4 timmar. Samtidigt ges vŠrdefull mšjlighet att studera och laborera med kamerans teknik. NŒgot som studenterna efterlyst i utvŠrderingen.
Tryck och Text: Besvikelsen hos studenterna, dŠr utlovad ÓmšjlighetÓ att trycka en egen bild fšr de allra flesta inte kunde infrias, medfšr Šndringar. FšrstŒelsen fšr tryckmetoder blev pŒ sŒ sŠtt i fšregŒende kursomgŒng inte heller sŒ bra som man hade šnskat. Tryck och Text utškas dŠrfšr med en nyinsatt fšrelŠsning (2t) i digital bildhantering. Detta kompletteras med en ny labb i digital bildhantering som blir starten fšr att producera en digital bild fšr tryck i (den tidigare existerande) labb 2. Labb 1 har tidsmŠssigt i liggande schemafšrslag placerats sŒ att det skall finnas god tid fšr bildproduktion under ÓegenÓ tid. Bildproduktionen skall bygga pŒ kunskaperna frŒn labb1 och teorifšrelŠsning.
FšrlŠggning av omtentamina: Omtentamina i kursen planeras till tentamensperioden efter jul/nyŒr.
Sammanfattande frŒgestŠllningar fšr hela kursen
S1 |
Hur
lŠrorik har kursen varit? |
[ ] Inte
alls [ ] HT
2005 |
[1] Mindre
[2] HT
2005 |
[9]
Acceptabel [4] HT
2005 |
[18]
Ganska [5] HT
2005 |
[20]
Mycket [18] HT
2005 |
S2 |
Hur omfattande
uppfattar kursens innehŒll, relaterad till poŠngantalet? (1p=40h=1 v heltid) |
[2] Fšr
lite [0] HT
2005 |
|
[43] Lagom [27] HT
2005 |
|
[3] Fšr
stort [4] HT
2005 |
S3 |
Hur mŒnga
arbetstimmar/vecka lade du verkligen ned pŒ kursen? (medeltal) |
[11]
<25 h [4] HT
2005 |
[26] 26-35
h [6] HT
2005 |
[6] 36-45
h [10] HT
2005 |
[4] 45-54
h [7] HT
2005 |
[ ] >54
h [4] HT
2005 |
S4 |
Hur bra
var kursens logistik, dvs information, kurswebb, kommunikation, salar ,
utrustning, mm? |
[0] DŒlig [6] HT
2005 |
[7] Mindre
bra [6] HT
2005 |
[27]
Acceptabel [11] HT
2005 |
[14] Bra [8] HT
2005 |
[1] Mycket
bra [1] HT
2005 |
Studenters synpunkter
- Hemsidan var bra och stŠndigt uppdaterad.
Kurssamordnarens kommentarer - Studenterna har lagt ner mindre tid Šn fšrra Œrskullen. Trots detta har man i genomsnitt bŠttre betyg Šn fšrra kursomgŒngen. Man Šr ocksŒ mer nšjd med kursens logistik. NŒgot som bland annat kan tillskrivas en bŠttre kurswebb som hade ny struktur infšr denna kursomgŒng.
ProgramfrŒgor
P1 |
Hur
stŠmmer kursens nivŒ med den švriga utbildningen? |
[ ] Fšr
lŒg [5] HT
2005 |
|
[46] Bra [24] HT
2005 |
|
[ ] Fšr
hšg [ ] HT
2005 |
P2 |
Hur passar
kursen in i den švriga utbildningen? |
[ ] Inte
alls [ ] HT
2005 |
[3] Mindre
bra [3] HT
2005 |
[4]
Acceptabelt [9] HT
2005 |
[29] Bra [11] HT
2005 |
[11]
Mycket bra [7] HT
2005 |
P3 |
Fšrkunskapskraven
infšr kursen varÉ |
[34]
Uppfyllda [16] HT
2005 |
|
[11]
Delvis uppfyllda [11] HT
2005 |
|
[1] Inte uppfyllda [1] HT
2005 |
Studenters synpunkter
- Bra att kŠnna pŒ de stora delarna inom medieteknik infšr inriktningsvalet.
Kurssamordnarens kommentarer - rskullen har švergripande upplevt att nivŒn pŒ kursen stŠmmer bŠttre šverens med den švriga utbildningen Šn vad uppfattningen varit i fšregŒende Œrskull.
Teoretisk del Tryck&Text
T1 |
Vad anser
du om kursens teoretiska nivŒ? |
[5] Fšr
lŒg [1] HT
2005 |
|
[43] Bra [27] HT
2005 |
|
[ ] Fšr
hšg [3] HT
2005 |
T2 |
[1] Inte
alls [1] HT
2005 |
[4] Mindre [ ] HT
2005 |
[17]
Acceptabel [7] HT
2005 |
[22] Bra [17] HT
2005 |
[3] Mycket [6] HT
2005 |
|
T3 |
Hur ofta
var du nŠrvarande pŒ fšrelŠsningarna? |
[6]
<50% [1] HT
2005 |
[9] 50-69% [2] HT
2005 |
[10]
70-89% [14] HT
2005 |
[14]
90-99% [9] HT
2005 |
[8] 100% [4] HT
2005 |
T4 |
Hur mŒnga
arbetstimmar/vecka lade du ned pŒ kursen? |
[35]
<25 h [6] HT
2005 |
[5] 26-35
h [11] HT
2005 |
[4] 36-45
h [7] HT
2005 |
[ ] 45-54
h [3] HT 2005 |
[ ] >54
h [ ] HT
2005 |
Studenters synpunkter
- All lŠrdom kom pŒ Grafisk kokbok, som var en mycket bra lŠrobok.
- NŠstan fšr lŠtt tenta.
- BŠttre logistik i fšrelŠsningarna šnskvŠrt. Mycket repetitioner.
Kurssamordnarens kommentarer - KursomgŒngen har lagt ner betydligt mindre tid Šn den fšrra kursomgŒngen. NŒgot fler Šn fšrra gŒngen tycker att den teoretiska nivŒn varit fšr lŒg.
Praktisk del Tryck&Text
P1 |
Vad anser
du om kursens praktiska nivŒ? |
[10] Fšr
lŒg [6] HT
2005 |
|
[36] Bra [27] HT
2005 |
|
[ ] Fšr
hšg [ ] HT
2005 |
P2 |
Hur lŠrorik var den praktiska delen av
kursen? |
[ ] Inte
alls [ ] HT
2005 |
[4] Mindre [1] HT
2005 |
[18]
Acceptabel [6] HT
2005 |
[13]
Ganska [14] HT
2005 |
[12]
Mycket [12] HT
2005 |
P3 |
Vad anser
du om praktiska delens dokumentation: LabPM, švningsmaterial mm? |
[1] DŒlig [2] HT
2005 |
[7] Mindre
bra [2] HT
2005 |
[21]
Acceptabel [11] HT
2005 |
[15] Bra [14] HT
2005 |
[2] Mycket
bra [5] HT
2005 |
Studenters synpunkter
- Labben var vettig. Den andra uppgiften kŠndes mindre bra. Varfšr en sŒdan?
Teoretisk del Foto&Bild
T1 |
Vad anser
du om kursens teoretiska nivŒ? |
[ ] Fšr
lŒg [2] HT
2005 |
|
[45] Bra [24] HT
2005 |
|
[3] Fšr
hšg [5] HT
2005 |
T2 |
[ ] Inte
alls [ ] HT
2005 |
[ ] Mindre [5] HT
2005 |
[4]
Acceptabel [5] HT
2005 |
[25] Bra [15] HT
2005 |
[20]
Mycket [6] HT
2005 |
|
T3 |
Hur ofta
var du nŠrvarande pŒ fšrelŠsningarna? |
[3]
<50% [1] HT
2005 |
[1] 50-69% [2] HT
2005 |
[5] 70-89% [14] HT
2005 |
[26]
90-99% [10] HT
2005 |
[12] 100% [4] HT
2005 |
T4 |
Hur mŒnga
arbetstimmar/vecka lade du ned pŒ kursen? |
[23]
<25 h [5] HT
2005 |
[14] 26-35
h [5] HT
2005 |
[7] 36-45
h [5] HT
2005 |
[1] 45-54
h [5] HT
2005 |
[ ] >54
h [ ] HT
2005 |
Studenters synpunkter
- VŠldigt bra och pedagogiska fšrelŠsningar.
- Mycket bra!
- Fšr svŒr tenta.
Praktisk del Foto&Bild
P1 |
Vad anser
du om kursens praktiska nivŒ? |
[ ] Fšr
lŒg [ ] HT
2005 |
|
[45] Bra [30] HT
2005 |
|
[1] Fšr
hšg [1] HT
2005 |
P2 |
Hur lŠrorik var den praktiska delen av
kursen? |
[ ] Inte
alls [ ] HT
2005 |
[ ] Mindre [3] HT
2005 |
[7]
Acceptabel [3] HT
2005 |
[7] Ganska [7] HT
2005 |
[32]
Mycket [17] HT
2005 |
P3 |
Vad anser du
om praktiska delens dokumentation: LabPM, švningsmaterial mm? |
[ ] DŒlig [1] HT
2005 |
[ ] Mindre
bra [3] HT
2005 |
[1]
Acceptabel [7] HT
2005 |
[21] Bra [12] HT
2005 |
[20]
Mycket bra [8] HT
2005 |
Studenters synpunkter
- Roliga och bra laborationer.
- JŠtteintressanta laborationer. VŠldigt lŠrorika. Bra kompendium!
- FortsŠtt sŒ!
Kurssamordnare - Man kan konstatera att det har gŒtt bra med lŠrarbytet i kursdelen och att den nya lŠraren i kursen har fŒtt mycket bra omdšmen.
Teoretisk del Ršrlig bild
T1 |
Vad anser
du om kursens teoretiska nivŒ? |
[8] Fšr
lŒg [3] HT
2005 |
|
[39] Bra [23] HT
2005 |
|
[5] Fšr
hšg [5] HT
2005 |
T2 |
[1] Inte
alls [2] HT
2005 |
[11]
Mindre [10] HT
2005 |
[16]
Acceptabel [2] HT
2005 |
[16] Bra [15] HT
2005 |
[1] Mycket [2] HT
2005 |
|
T3 |
Hur ofta
var du nŠrvarande pŒ fšrelŠsningarna? |
[3]
<50% [1] HT
2005 |
[4] 50-69% [2] HT
2005 |
[12]
70-89% [11] HT
2005 |
[19]
90-99% [12] HT
2005 |
[7] 100% [5] HT
2005 |
T4 |
Hur mŒnga
arbetstimmar/vecka lade du ned pŒ kursen? |
[39]
<25 h [5] HT
2005 |
[9] 26-35
h [5] HT
2005 |
[5] 36-45
h [5] HT
2005 |
[ ] 45-54
h [5] HT
2005 |
[ ] >54
h [2] HT
2005 |
Studenters synpunkter
- Fšr mycket historia och gammal teknik.
- Saknade bra kurslitteratur som motsvarade frŒgorna pŒ tentan.
Praktisk del Ršrlig
bild
P1 |
Vad anser
du om kursens praktiska nivŒ? |
[4] Fšr
lŒg [3] HT
2005 |
|
[37] Bra [27] HT
2005 |
|
[3] Fšr
hšg [1] HT
2005 |
P2 |
Hur lŠrorik var den praktiska delen av
kursen? |
[ ] Inte
alls [2] HT
2005 |
[6] Mindre [1] HT
2005 |
[13]
Acceptabel [9] HT
2005 |
[16]
Ganska [10] HT
2005 |
[8] Mycket [10] HT
2005 |
P3 |
Vad anser du
om praktiska delens dokumentation, d v s laboration PM, švningsmaterial mm? |
[2] DŒlig [2] HT
2005 |
[5] Mindre
bra [2] HT
2005 |
[25]
Acceptabel [11] HT
2005 |
[10] Bra [14] HT
2005 |
[2] Mycket
bra [2] HT
2005 |
Studenters synpunkter
- Tydlig och genomgŒende dokumentation till redigeringsprogram och laborationer.
- Utrustningen hos AMT bšr uppgraderas. Alltfšr mycket Šr utdaterat och trasigt. Lagning av stativ sker med tape.
- Bra labPM! Det hade varit bra att fŒ nŒgot lika bra stšrre kompendium om principer fšr digital videoproduktion.
- Mer teknik som Šr Óup to dateÓ och mindre historia.
Kurssamordnare - Man kan švervŠga om den fšr Œret infogade labben i kamerateknik skall innehŒlla fler rent tekniska inslag. Den var helt klart av vŠrde och uppskattad. Kan den bli av Šnnu mer vŠrde? FšrkunskapsnivŒn nŠr det gŠller digital video hos studenterna fšrefaller ganska olika. Somliga studenter fšresprŒkar att man skall renodla hela kursdelen mer runt bara ŠmnesomrŒdet digital video och dŒ kunna ge mer och djupare kunskap inom ett omrŒde som upplevs som mycket stort.
Teoretisk del Ljud
T1 |
Vad anser
du om kursens teoretiska nivŒ? |
[1] Fšr
lŒg [ ] HT
2005 |
|
[40] Bra [23] HT
2005 |
|
[6] Fšr
hšg [7] HT
2005 |
T2 |
[ ] Inte
alls [ ] HT
2005 |
[3] Mindre [ ] HT
2005 |
[9]
Acceptabel [6] HT
2005 |
[25] Bra [15] HT
2005 |
[10]
Mycket [9] HT
2005 |
|
T3 |
Hur ofta
var du nŠrvarande pŒ fšrelŠsningarna? |
[4]
<50% [ ] HT
2005 |
[1] 50-69% [2] HT
2005 |
[8] 70-89% [11] HT
2005 |
[26]
90-99% [14] HT
2005 |
[8] 100% [3] HT
2005 |
T4 |
Hur mŒnga
arbetstimmar/vecka lade du ned pŒ kursen? |
[23]
<25 h [3] HT
2005 |
[12] 26-35
h [7] HT
2005 |
[8] 36-45
h [13] HT
2005 |
[ ] 45-54
h [4] HT
2005 |
[ ] >54
h [1] HT
2005 |
Studenters synpunkter
- Bra fšrelŠsningar.
- Bra med KS sŒ att man verkligen bšrjade plugga.
Praktisk del Ljud
P1 |
Vad anser
du om kursens praktiska nivŒ? |
[6] Fšr
lŒg [2] HT
2005 |
|
[39] Bra [26] HT
2005 |
|
[1] Fšr
hšg [3] HT
2005 |
P2 |
[1] Inte
alls [ ] HT
2005 |
[9] Mindre [4] HT
2005 |
[14]
Acceptabel [7] HT
2005 |
[19]
Ganska [8] HT
2005 |
[3] Mycket [11] HT
2005 |
|
P3 |
Vad anser du
om praktiska delens dokumentation: LabPM, švningsmaterial mm? |
[1] DŒlig [ ] HT
2005 |
[1] Mindre
bra [2] HT
2005 |
[22]
Acceptabel [6] HT
2005 |
[17] Bra [16] HT
2005 |
[4] Mycket
bra [6] HT
2005 |
Studenters synpunkter
- Labbarna kŠndes frŒnkopplade frŒn resten av kursen.
- Midilabben hade vissa brister. Det var svŒrt att begripa det viktiga i fšrberedelserna.
- Hade gŠrna velat fŒ ut Šnnu mer av laborationerna. Ibland var fšrberedelse-uppgifterna fšr svŒra.
Studenters švriga kommentarer och synpunkter
- Projektredovisningen var mycket rolig och intressant!!
- Alla kurser var spŠnnande och angreps pŒ ett lagom praktiskt/teoretiskt sŠtt.
- Bra med sŒ mycket praktiskt!
- Hemsidan hade bra information och uppdaterades lšpande.
Negativt finns inte sŒ mycket uttryckt mer Šn nedanstŒende vad som kan sammanfattas av nedanstŒende tvŒ fraser:
- Fšr lite tid till projektet!
- Att en annan kurs krŠver heltidsnŠrvaro samtidigt som projektarbete pŒgŒr i kursen Šr mycket negativt!
Kurssamordnarens anm: Slutspurten fšr projektarbetet ligger parallellt med en kurs som ges av Arkitektur. Kursen Gk Medieteknik har ingen schemalagd undervisning nŠr den kursen pŒgŒr, men har sin projektredovisning direkt efter Arkitekturs kurs. I kursen som ges av Arkitektur fšrutsŠtts man befinna sig heltid i skolan under hela kurstiden. Studenternas kritik av denna situation kŠnns befogad. Det Šr ŠndŒ inte sannolikt att detta Šndras till nŠsta kursomgŒng. NŠsta Œrskull bšr dŠrfšr uppmŠrksamma detta fšrhŒllande och fšrsška anpassa sin projektverksamhet pŒ bŠsta mšjliga sŠtt.
NŠsta kursomgŒng Šr sista gŒngen som kursen och de olika kursdelarna ges i denna skepnad. FrŒn och med lŠsŒret 2008/2009 kommer kursen att delas upp pŒ fyra var fšr sig fristŒende delar. Studenterna utsaga i utvŠrderingen Šr ocksŒ švervŠgande positiv. Inga stšrre fšrŠndringar planeras dŠrfšr i kursens innehŒll eller litteraturval till kursomgŒngen HT07.
070513
Nils WP/Kursansvarig och kurssamordnare