bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

DM2577 Innehåll och Uttryck i Media, 9hp

iumed08, vt 2008

In English? See to the left.

 

NYHETER & AKTUELLT JUST NU

2008-04-03: Tider för handledning och mellankritik
Grupperna 1-4
Mellankritik:
- ons 23 april 13.00-16.00 i SVG gemensam mellankritik för grupp 1-4
Handledning II:
- ons 7 maj handledning i 1635 (obs lokal) 13.00-16.00
----------------
Grupperna 5-8 blir motsvarande tillfällen:
Handledning I, lokal 1635:
grupp 5, torsdag 10/4 kl. 11.00-11.45
- Grupp 7, fredag 12-12.45
- Grupp 6, fredag 13.00-13.45
- Grupp 8, fredag 13.45-14.30
Mellankritik:
- tis 29 april 13.00-16.00 i SVG gemensam mellankritik för grupp 5-8
Handledning II, lokal 1635:
- ons 14 maj handledning 13.00-16
----------------
Lunchmöten i exekutiva gruppen, lokal 1635:
- mån 7/4 kl. 12.00-13
- tor 24/4, kl. 12.00-13
- mån 12/5, kl. 12.00-13

2008-02-19: Schema med lokaländringar
Detaljschema uppdaterat med en del lokaländringar. Nu ligger Pirjos och Annas material på Bilda också.

2008-02-05: Uppdaterat schema
Detaljschema uppdaterat med titel till Pirjo Tianens föreläsning, Future Challenges of Commercial Broadcaster.

2008-02-04: Presentationer och litteraturuppgift 2 på Bilda
Nu ligger Markos och Olles presentationer, frågeunderlaget från förra seminariet samt Litteraturuppgift 2, på Bilda. “Åkes grupp”, som var i D41 i fredags, träffas i D31 på Torsdag 7/2 15-17, Minnas grupp återses i D32 den här gången med.

2008-01-27: Föreläsning med Charlie Gullströms: INSTÄLLD
Föreläsningen med C. Gullströms imorgon, måndag, den 28/1 är inställd pga. sjukdom.

2008-01-23: Ny tid för Charlie Gullströms föreläsning
OBS! Ny tid för C. Gullströms föreläsning är måndag, den 28/1 kl. 10-12, sal SVG. Detaljschema uppdaterat.

2008-01-21: Ingen föreläsning den 24/1! Dokument i Bilda och Kursrepresentant
OBS! Ingen föreläsning den 24/1! Vi återkommer med en ny tid för Charlie Gullströms föreläsning. Schema uppdaterat.
Bilderna från dagens föreläsning, essä uppgift nr 1 och seminarieuppgift inför 1/2 finns nu i Bilda (se Documents).
Glöm inte att välja en kursrepresentant(er)!

 

AKTUELL KURSOMGÅNG Period 3 & 4 VT-08
Kursansvarig: Åke Walldius (aakew snabel-a csc.kth.se)
Biträdande kursansvarig: Minna Räsänen (mira snabel-a csc.kth.se)

SYFTE OCH MÅL
Syftet med kursen är att civilingenjörsstudenter i medieteknik ska identifiera och utforska sambanden mellan tekniska, ekonomiska, sociala och kulturella faktorer i tekniska innovations- och utvecklingsprocesser, för att att kunna utveckla en etablerad medieform. Kursen genomförs i projektform som en förberedelse för arbetslivets normala villkor, vilket innebär att samverkan mellan studenter står i fokus.
Syftet med kursen är att studenterna ska definiera sina egna projektmål baserat på årets tema, organisera sitt arbete och ta ansvar för sitt eget lärande. Syftet med kursen är inte att de som läser kursen ska tillägna sig vissa på förhand bestämda kunskaper i ett specifikt ämne.
Målet är att studenter som läst kursen ska ha tillägnat sig kunskaper i att:

  • analysera relationerna mellan medieteknik, medieinnehåll, kommunikationsprocesser och målgrupper
  • analysera, ompröva och vidarutveckla en etablerad medieform
  • utarbeta en medial gestaltning
  • medverka i och driva större medieprojekt; definiera projektmål, organisera arbetet och ta ansvar för processen
  • samverka och jobba målinriktat i grupper där olika kompetenser och intressen är representerade

KURSBESKRIVNING
Kursen består av två delar: Först en sju veckor lång uppstartsdel och därefter en projektdel som sträcker sig över resten av terminen. Uppstartsdelen omfattar veckorna 4 till 10, där alla aktiviteter är gemensamma. Aktiviteterna består främst av föreläsningar och litteraturseminarier.
I projektdelen sker den huvudsakliga verksamheten i arbetsgrupper vilka består av 5-7 studenter. Dessutom genomförs två avstämningsmöten där hela klassen samlas för att informera om arbetsprocessen i de olika grupperna samt koordinering inför den gemensamma presentationen.
Kursen avslutas med en större publik presentation (i slutet av maj). Exakt datum och plats kommer att fastslås i samband med kursstart och i samråd med studenterna.
Det övergripande temat för kursen är “reengineering media” – det vill säga att analysera, reflektera över, ompröva och vidareutveckla en etablerad medieform. Inom ramen för detta kommer studenterna att varje år arbeta med ett givet tema, vilket i år (våren 2008) är ”Framtidens TV – nya mönster för användning och samproduktion”.
När vi har planerat serien med gästföreläsningar har vi utgått från följande beskrivning av temat.

Framtidens TV – nya mönster för användning och samproduktion
Hur kan TV-mediets olika möjliga framtider studeras? Begreppet “framtid” är ju ganska entydigt och väcker frågor om mode och hållbarhet i teknik och format. Men det vi kallar “TV” idag håller på att förändras. Inte minst när de gamla distributionskanalerna etern, kablar och satellit får sällskap med webben, P2P och mobilen. Och aktörerna blir också fler – publiken, upphovsmännen, föreningarna, allmän-TV, tidningar, communities, TV-, film-, reklam-, produktions-, teknik- och finansbolag. För att få överblick över alla kombinationsmöjligheter koncentrerar sig årets kurstema på frågan om vad TV egentligen kan användas till, och vilka mönster för samproduktion som kan stödja de olika användningssätten.
Utifrån denna beskrivning är projektgrupperna fria att under kursen hitta och utveckla egna fördjupningar och underteman.

Årets kurs-pm
Årets kurs-pm

KURSLITTERATUR OCH FÖRELÄSNINGSANTECKNINGAR
Litteratur för kursen: Kurskompendium kommer att finnas att köpa på studentexpeditionen och övrig litteratur kommer att kunna laddas ner från kursens bibliotek i Bilda/pingpong.
Föreläsningsanteckningar (power point-presentationer och digitalt material) kommer att läggas i kursens bibliotek i Bilda/pingpong.

TENTAMEN
Kursen examineras inte genom "traditionell" salstentamen. Istället ska varje kursdeltagare producera leverabler på individnivå och gruppnivå (samt givetvis jobba mot klassens gemensamma redovisningen vid kursens slut).
Kursen examineras genom:

  • Närvaro på moment som är viktiga för kursens genomförande – obligatorisk närvaro (75 %) under kursens uppstartsdel.
  • Muntliga och skriftliga presentationer under kursen lopp.
  • Olika typer av gestaltningar (mock-ups, prototyper, visualiseringar, scenarier, idéskisser etc.).
  • En större publik presentation av projektet i slutet av kursen.
  • En skriftlig sammanfattning av projektet och dess resultat.

SCHEMA
Årets schema med föreläsningar, handledning etc. (Senast uppdaterat 2008-02-19)

LITTERATUR-SEMINARIER
Syftet med litteraturseminarierna är flerfaldigt. Litteraturen utgör en möjlighet att läsa in sig och fördjupa sin förståelse för olika aspekter av TV-mediet, dess användning och (sam)produktionsvillkor . Dessutom är seminarierna vår möjlighet att ventilera och diskutera olika synpunkter och ståndpunkter med varandra. Dessa kan vara grundade på egna erfarenheter, litteraturen, gästföreläsningarna, eller egna funderingar. Sist men inte minst är syftet att generera förslag på intressanta "ingångar" eller frågeställningar som på något sätt kan relateras till årets tema. Om tillräckligt många tycker att ett förslag är intressant kan det bli något som en grupp formeras kring i de projektarbeten som tar vid i mars. En fullständing förteckning över litteratur som ingår vid de fyra litteraturseminarierna.

Närvaro vid litteraturseminarierna
Litteraturseminarierna är extra viktiga för kursen eftersom det är här som litteraturen diskuteras. Dessutom ger seminarierna möjlighet att diskutera andra saker som ni funderar på, till exempel frågor som rör projektdelen, bra ämnen för grupperna, upplägg etc. Därför är närvaro vid seminarierna speciell. Om ni skulle vara borta från mer än ett av seminarierna vill vi att du kompletterar för det/de tillfällena genom att du utifrån aktuell litteratur samt det diskussionsunderlag som är kopplat till varje seminarium skriver en resonerande text på 1,5-2 sidor och lämnar in till kursledningan.

ESSÄ-INSTRUKTIONER
Vid två tillfällen under terminen, i början och slutet, ska essäer lämnas in. Essäerna är obligatoriska och de ska skrivas individuellt. Essäerna kommer inte att ligga till grund för betygssättningen. Utgå från denna mall i word <essa_nrX_EFTERNAMN.doc> när du skriver din essä (döp filen enligt samma modell som mallen, ändra versalerna). Skicka in din essä per mejl senast det datum som anges nedan. Mejla essän till både Åke Walldius <aakew snabel-a csc.kth.se> och till Minna Räsänen <mira snabel-a csc.kth.se>. OBS! Mejla essä 1 från en "bra" adress - den adress dit du vill få kursrelaterad mail samt en adress där vi kan nå dig resten av terminen!

Essä 1 – onsdag 6 februari
1A. ”Förväntningar, förhoppningar och farhågor”. I år är det sjätte gången kursen ges så du har kanske pratat eller hört om kursen från äldre studenter eller åtminstone deltagit vid tidigare slutpresentationer. I vilket fall, för oss kursansvariga är det viktigt att undvika missförstånd och att om möjligt anpassa kursen efter deltagarnas önskemål. Skriv 200-600 ord om vilka förväntningar du har/hade inför kursen. Kanske har eller hade du förhoppningar eller farhågor vad beträffar kursens utformning eller innehåll? Skriv om dem.
1B. ”Min relation till dagens TV-utbud". Skriv en kort text (400-1200 ord) om din personliga relation till “televisionen” i alla dess former (även på webben, i mobilen och P2P). Det här är din första chans att fokusera på några begrepp, frågor eller kanske till och med något av de givna Projekt Teman, eller ett nytt tema, som du skulle vilja studera närmare under projektfasen.

Essä 2 – slutet av maj - datum ännu ej bestämt 3. "Mina erfarenheter av IUM 2007/08" [Eller: "Knyta samman och utvärdera"] Framemot slutet av kursen har du fått insikt i olika aspekt av TV:s framtid och du har också fått erfarenhet av att arbeta i projekt. I denna text på 400-1200 ord ska du reflektera kring kursens upplägg och innehåll. Kanske har din syn på dagens TV-utbud i alla dess former förändrats? Eller din syn på projektarbete eller examination eller något annat? Anknyt gärna till den första texten du skrev i början av terminen (essä 1 ovan) och använda även textmallen från essä 1 igen .

Copyright © Sidansvarig: Åke Walldius <aakew@nada.kth.se>
Uppdaterad 2008-04-03