Nada


-----

Numeriska metoder och grundläggande programmering för P och T, vt 08


-----

Allmänt

Period: vt 2008

Kursledare: Beatrice Frock och Staffan Romberger

Tre övningsgrupper.
Assistenter P1:  Beatrice Frock/ Staffan Romberger
                 Jon Häggblad
                 Tommy Sundström

Assistenter T1:  Örjan Åkerborg
                 Jelena Popovic
                 Tommy Sundström


Kursmål, kursfordringar, kurslitteratur: v.g. se hemsidan för
Numeriska Metoder och grundläggande programmering, DN1212.

-----

Statistik

Tabellerna nedan baseras på de i res-systemet registrerade studenter som visat någon aktivitet under kursen.


-----

Siffror som gällde vid kursens slut:

Antal registrerade elever P1 + T1: 260

Antal aktiva registrerade elever P1 + T1: 200

Elever P1 + T1:         |   
==============          |   
1D    181               |     
2D    180               |
3D    178               |
4N    160               |
5N    149               |
6S     52               |

---------------------------------------------------------------
Tentamen 080506 (ordinarie tentamen)

Elever P1:  78 tentander (av årets registrerade elever P1)
=========
Betyg:  A        B       C        D       E       F
      9=12%   10=13%   11=14%   24=31%  2=3%   22=28%

---------------------------------------------------------------

Elever T1:  63 tentander (av årets registrerade elever T1)
=========
Betyg:  A        B        C       D        E      F
      3=5%     13=21%   3=5%    15=24%  2=3%    27=43%

---------------------------------------------------------------
Av årets (aktiva) registrerade elever från P + T:    46 % godkända

Siffrorna avser de som tenterade.


-----


% (av aktiva registrerade elever) godkända på följande slutmoment:
____________________________________________________
P- och T-elever:

Lab1:  172      86 %
Lab2:  178      89 %
Lab3:  145      73 %
Lab4:   52      26 %

Vad gäller projektuppgiften, dvs momentet lab 4, har många elever små kompletteringar kvar att lämna in, oftast har av någon anledning inga sifferresultat
redovisats i rapporten.

Tentamen:      46% (tillkommer: några som väntas komplettera betyget FX)

Total poängproduktion: 61%   (9hp x 200 aktiva elever)
______________________________________________________


-----

Slutbetyget (ECTS-betyget) = tentamensbetyget, som har satts efter poängstegen:
D >= 20 poäng (inkl. bonus)
C: över 26 poäng ( -"-)
B: över 29 poäng (-"-)
A: över 33 poäng (-"-)
Poängtal i intervallet 18<=p<=19.5 ger FX, som kan kompletteras till betyget E (detta betyg är alltså reserverat för de som har kompletterat till godkänd, för att skilja från övriga godkända).
Underkända (och FX som inte presterar en godkänd komplettering) får sifferbetyget F.

Kursanalys

Allmänt om kursen

Kursen lästes för sista gången av P1 och T1 tillsammans, och forhoppningsvis kan T1 få ett betydligt bättre schema nästa år, med färre kurser som läses samtidigt.
I år hade T1 mycket hög arbetsbelastning de 3 första kursveckorna, men allt gick bra ändå, utan några större problem.
P1-eleverna fick ett bättre tentamens- och laborationsresultat än T1 (v.g. se tabellerna ovan), men även T1:s resultat var relativt bra.
Resultatet för projektuppgiften (Ladok momentet lab4) kommer att bli betydligt bättre då elever som har enkla kompletteringar att utföra blir godkända. Av någon anledning var det väldigt många elever som lämnade in en skriftlig rapport utan sifferresultat. Dessa presenterade plotbilder, etc., men behöver komplettera för att bli godkända.

Nytt för detta läsår är att även betyget A kan erhållas på tentamen, och vi har slopat systemet med en extra uppgift för betygshöjning.
Också ny: allmänt mer algoritmbeskrivning än Matlabprogram på ordinarie tentamen, och numera får man inte längre ha med ett Matlabhäfte (som var tidigare det enda hjälpmedlet på tentor).

Eleverna är nöjda med kursen, och uppskattade den organiserade extra handledningen varje vecka. Klagomål (i den elektroniska kursutvärderingen) gällde främst några labhandledare (eleverna tyckte att några var bra men en del till och med "otrevliga" (?!)). Inga större problem däremot vad gäller föreläsningar och salsövningar, dock en del kommentarer (några återges här nedan).

Några elevkommentarer:

Om föreläsningar:
Strukturerat upplägg med bra utdelat material. Beatrices "overhead" var mycket bra och skulle gärna kunna finnas inscannade på tex hemsidan. Fast ni vill väl iofs att fler skall komma på föreläsningarna. Lägga upp dem under sista veckorna av kursen?

Gick igenom allt väldigt fort och man hängde inte alltid med på vad hon gjorde. Hon skrev fort så man koncentrerade sig mer på vad hon skrev och hann inte lyssna så mycket.

För snabb takt ibland, för spritt med vad som egentligen var viktigt, för lite förklaringar med bakgrunder, för lite tid för att kolla på gamla tentor innan denna tenta...

tagits massa onödig tid till överkurs och saker som kan vara bra att kunna.

Bra med föreläsningsanteckningar, även om dessa kunde göras mer överskådliga.

helt okej men det behövdes mer tid för att förstå vissa saker än den som gavs under föreläsningarna.

Om laborationer:

Alldeles för svåra och för lite förklarat i uppgifterna!

Alldeles för svåra med avseende på vad man har lärt sig.

Om laborationshandledarna: Stor spridning av förberedelser hos handledarna.

Vissa bättre än andra. Någon verkade helt ointresserad av att vara där.

för lite tillfällen tar mycket lång tid att få hjälp.

Lab-handledarna har varit katastrofalt dåliga!!! De är duktiga på sin sak, men arbetar på helt olika sätt och har svårt att förstå varandras tillvägagågnssätt! Löser uppgifterna på olika sätt, vilket gör att man inte kan få hjälp av olika personr! Detta har många gånger gjort mig riktigt förbannad!

Laboration 6 tyckte jag gav en bra praktisk tillämpning av nummen.

Äntligen började jag fatta vad detta går ut på.

Labb-personalen (främst männen) kan inte förmedla kunskaper lika effektivt som vanliga personer.

Allmänna synpunkter:

Staffan är som ett uppslagsverk, vilken klippa!

Jag tycker Beatrice har gjort ett bra jobb.

Intressant i allmänhet.

Beatrice är bäst. Jag har aldrig sett någon skriva så snabbt på tavlan.

det gav mycket och jag är glad att man kan det man lärde sig i kursen, det gav mycket hjälp under dop-kursen som gick samtidigt och kommer nog ge mycket hjälp under framtida kurser.

Det har faktiskt blivit roligare mot slutet. Även om många, även jag ibland, tyckt att det varit ganska segt, så känns det ändå som att man kommer att ha nytta av saker och ting i framtiden!

Nada verkar ha lite mer familje-sammanhållning än övriga institutioner. Tack för bra föreläsningar och ett varmt mottagande av oss studenter!

Intressant kurs när man väl förstod vad den handlade om, vilket tog ett tag. Kunde ha haft mindre matlab föreläsningar i början för de gav ändå inget till labbarna och haft fler nummeföreläsningar.

Bra med bonuspoäng, jag har slitit hårt för dem och de har varit det enda som sporrat mig att ta mig igenom denna kurs. Flummig betygsskala, vart är E? Så jag måste vara mer än godkänd för att bli godkänd, konstigt!

Helt galet att ändra examinationsformen så på en pågående kurs!! Hemsidan är alldeles för rörig och ouppdaterad! Studentperspektiv saknas helt klart på Nada, de andra institutionerna på KTH håller mycket högre klass! Nada verkar vara den mossigaste institution på KTH. Skärpning.

skönt att ha lärt sig det här.. men skönt att den är slut, glad sommar!

/Beatrice

^ Upp till allmänna kurssidan..


Sidansvarig: <beatrice@nada.kth.se>
Senast ändrad 23 juni 2008
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>