Nada


-----

Numeriska metoder för S, ht 06


-----

Allmänt

Period: ht 2006

Kursledare: Beatrice Frock

Tre övningsgrupper.
Assistenter: Carina Edlund
             Beatrice Frock
             Henrik Holst

Kursmål, kursfordringar, kurslitteratur: v.g. se hemsidan för
Numeriska Metoder för S, 2D1214.

-----

Statistik

Tabellerna nedan baseras på de i res-systemet registrerade studenter som visat någon aktivitet under kursen.


-----

Siffror som gällde vid kursens slut:

Antal registrerade elever: 144 (siffran inkluderar ett
fåtal elever från L och V samt äldre elever)

Antal aktiva registrerade elever: 128

Lab   Ant G    

1      125
2      117    
3      121
4      120

Tentamen 061121 (ordinarie tentamen)

Av årets registrerade elever från S (icke-blanka tentor): 112 tentander, 86 godkända (=77%), och 44% med högre betyg.
Betyg:  A=5       B och C (=4)   D (=3)      F (=u)
        18= 16%    31= 28%       35 =31%     25=22.5%

FX: 3 (varav 2 kompletterade till betyget E)


-----


% (av aktiva registrerade elever) godkända på följande slutmoment:
____________________________________________________

Lab A:  117       91 %
Lab B:  119       93 %
Tentamen:       67 %  

Total poängproduktion: 79.5 %  (4p x 128 aktiva elever)
______________________________________________________


-----


-----

Kursanalys

Sammanfattning

Kursen löpte helt utan problem, och med ett bra tentamens- och labresultat.
Elevantalet var större än väntat (144 registrerade elever), men numera planerar jag från början i fall det ska komma flera elever än den "officiella siffran".
För första gången i denna kurs organiserade jag själv eleverna i två labgrupper redan på första föreläsningen, och detta visade sig vara ett perfekt sätt att undvika kaos på terminalövningar (särskild nu, när så många läste kursen). Förra året gick alla elever på alla terminalövningar, åtminstone i början. Nu gjorde jag listor över vilka pass gällde för de två grupperna, med rättvis fördelning av förmidags- och eftermiddagstider.
Denna plan följdes faktiskt av eleverna, och alla blev nöjda.
Något som var mycket uppskattad av eleverna var den extra kvällshandledningen som jag ordnade i V:s terminalsalar vissa kvällar, med 2 handledare närvarande. Även redovisningar kunde tas emot, och detta avlastade i viss utsträckning de schemalagda, dagtids terminalövningar.
Också för första gången schemalades tentamen i november, före slutet av kursen, med laborationspass för arbete med Lab 4 efter ordinarie tentamen. Detta schema har både för- och nackdelar. En nackdel var att jag fick justera (uppåt!) ca. 17 tentamensresultat efter publiceringen, då bonuspoängen för Lab 4 blev klara. Fördelen är dock att eleverna kan ägna sig åt Lab 4 utan parallellarbete med Numme tentamensförberedelser.
Jag ordnade själv en omtentamen för 2D1214 den 13/1-06, när omtentamen i ursprungsschemat skulle ha inplanerats i maj. Detta skulle ha varit ett för långt intervall, och elever som gick upp i januari uppskattade ändringen. Nästa läsår kommer en januari omtentamen vara schemalagd redan från början, samt en i augusti. Då behöver inte jag som kursledare svara på stora mängder av e-mail med förfrågan om tentamensperiod.
Vi hade tre salsövningsgrupper i period 1, men bara 2 av dessa grupper attraherade elever. Grupp 3 lades ner definitivt när övningsledaren åkte tillfälligt till U.S.A. på ett forskningsuppdrag. Dock blev jag tvungen att boka om till enorma övningssalar genomgående (60-personers salar) för att få plats med våra två fungerande övningsgrupper.
Den elektroniska kursutvärderingsblanketten besvarades av 25 personer.

Några elevkommentarer:


Om föreläsningar:


Började på en för svår nivå. Ämnet är mycket lätt om man hänger med och förstår beräkningar, man kan inte bara börja med att säga trunk. fel är så här osv när ingen förstår vad det är.. jag trodde i början att det var ett kommando i matlab.
I övrigt tycker jag att föreläsningarna är bra samt att den avslutande genomgången var helt fantastiskt bra!!!!
Tack för en bra kurs!!
Var svårt i början men efter några föreläsningar gick det bättre.

Om laborationer:


Labbarna var/är mycket roliga och lärorika.
Svårighetsgraden är bra, bör inte sänkas.
Labbarna är alldeles för svåra! Man har fått lägga ner otroligt mycket tid på dom, men man får ändå bara en enda bonuspoäng per labb...
Bra uppgifter angående GPS för blivande lantmätare...

Om laborationshandledarnas insats:


Kunde ju vara fler då hjälplistan blir astronomisk innan labbarna ens börjat...
Mycket varierande. Vissa handledare till ingen hjälp alls, andra mycket bra.

Positiva och negativa kommentarer om kursen som helhet:


Jag vill ha bättre struktur genom hela kursen...
Drar ner tempot på föreläsningarna.
Fixa fler assistenter eller gör labbarna lättare!
Matlab är säkert ett jättebra verktyg när det gäller matematiska uträkningar.
Föreläsninganteckningar täckte allting som kom på tentan, inga överaskningar.
Man lärde sig använda Matlab och hur man löser vissa problem med några numeriska metoder.

/Beatrice


Sidansvarig: <beatrice@nada.kth.se>
Senast ändrad 21 mars 2007
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>