Nada


-----

Numeriska metoder för S, ht 07


-----

Allmänt

Period: ht 2007

Kursledare: Beatrice Frock

Tre övningsgrupper.
Assistenter: Beatrice Frock
             Erik von Schwerin
             Henrik Holst

Kursmål, kursfordringar, kurslitteratur: v.g. se hemsidan för
Numeriska Metoder för S, DN1214.

-----

Statistik

Tabellerna nedan baseras på de i res-systemet registrerade studenter som visat någon aktivitet under kursen.


-----

Siffror som gällde vid kursens slut:

Antal registrerade elever: 162 (siffran inkluderar ett
fåtal elever från L och K samt äldre elever)

Antal aktiva registrerade elever: 142

Lab   Ant G    

1      138
2      132    
3      132
4      122

Tentamen 071117 (ordinarie tentamen)

Av årets registrerade elever från S (icke-blanka tentor): 127 tentander, 70 godkända (=55%), och 31% med högre betyg.
Betyg:  A=5       B och C (=4)   D och E (efter komplettering)(=3)   F (=u)
        9=7%      30= 24%        48 =38%                             40=31%

Slutbetyget (ECTS-betyget) = tentamensbetyget, som har satts efter poängstegen:
D >= 20 poäng (inkl. bonus)
C: över 26 poäng ( -"-)
B: över 29 poäng (-"-)
A: över 32 poäng (-"-)
Poängtal i intervallet 18<=p<=19.5 ger FX, som kan kompletteras till betyget E (detta betyg är alltså reserverat för de som har kompletterat till godkänd, för att skilja från övriga godkända).
Underkända (och FX som inte presterar en godkänd komplettering) får sifferbetyget F.


-----


% (av aktiva registrerade elever) godkända på följande slutmoment:
____________________________________________________

Lab A:  126       89 %
Lab B:  118       83 %
Tentamen:       61 %  

Total poängproduktion: 74 %  (6hp x 142 aktiva elever)
______________________________________________________


-----


-----

Kursanalys

Sammanfattning

Kursen löpte utan större problem, dock räckte inte de 3 övningsgrupperna till i period 1. Många flera kursdeltagare än planerad. Jag ordnade en tillfällig extra grupp (lärare Per Sedholm), men han fick inga elever och extra gruppen ställdes in.
Den elektroniska kursutvärderingsblanketten besvarades av 47 personer.
Högt deltagande på föreläsningar, men det framkom en del kritik på den elektroniska kursutvärderingsblanketten, främst om för hög undervisningstakt och för mycket teori. De allra flesta gick dock på alla föreläsningar, men det framgår att elever önskar ännu flera räkne-exempel på förel., och utvidgad genomgång av Matlab på första salsövningen.
Tempot på övningarna var lagom, enligt eleverna, men uppgifterna kändes svåra.
Laborationer: elever önskar färre labbar, flera och framförallt bättre förberedda assistenter, och flera kurspoäng (!).
Tentamensresultatet var helt acceptabelt (v.g. se ovan), men inte så bra som i fjol, t.ex. Elever klagar på att vi var 2 lärare som konstruerade tentan tillsammans (tentamen var samordnad med numpbk), och vissa tyckte att tentan blev något annorlunda. En del elever klagade över att tentan var schemalagd innan lab 4 skulle lämnas in, men man får ju arbeta med laborationen innan sista inlämningsveckan! Flera tyckte dock att detta var en fördel.
Extra kvällshandledningen uppskattades, samt utdelade föreläsningssammanfattningar (dock önskade flera datorskrivna blad).

Några elevkommentarer:


Bättre föreläsningar med en tydlig struktur från början.
Måste ändra föreläsningarna. Jag tror inte många förstod mycket av vad som togs upp på dem.
Mycket bra föreläsningar och föreläsningsanteckningar!
Det hade hjälpt att göra labb 4 innan tentan.
Bra att tentan inte var vid jul, hade varit tufft med tre tentor på en vecka.
Det känns som att Beatrice har försökt få oss att förstå, även om hon undervisar ett för många ganska svårgreppbart ämne.
Väldigt intressant ämne som jag gärna skulle vilja lära mig mer om.
Bra med såpass mycket laborationer, det är där jag har lärt mig det mesta.
Helt nya uppgifter och lösningsmetoder är inte acceptabelt till tentan.
Vissa labassistenter var jättebra, medan andra inte ens förstod uppgiften.
Det tar för lång tid att få hjälp (labbar)!
Ganska trevlig på det hela taget!
Rolig.
Rolig och lärorik eftersom den visar på tillämpningar av många av de metoder som snabbt hastats förbi under tidigare kurser. Bra med koppling till verkligheten. Bra med föreläsningsanteckningar som delas ut det gör det lättare att koncentrera sig på att förstå vad som gås igenom på föreläsningarna istället för att maniskt skriva.

/Beatrice


Sidansvarig: <beatrice@nada.kth.se>
Senast ändrad 19 juni 2008
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>