Kursanalys för DN1215, Numerisk analys för Mikroelektronikprogrammet, våren 2008

Kursdata

Tid: period 3 och läsåret 2007/2008 dvs januari-maj 2008.
Poängantal: 7,5 hp ( 2,5 poäng på tentamomentet, 2,5 poäng på labmoment, 2,5 poäng på projektmomentet).

Föreläsningar: 24 timmar.

Övningar-. 12 timmar.


Laborationer: 2 st laborationer med redovisning.

Projekt: En större projektuppgift i period 4.


Medverkande

Kursledare och föreläsare: Johan Karlander .

Övriga medverkande:

Göran Andersson (Föreläsningar)

Erik von Schwerin (Övningsassisten och lab-handledare)


Storlek

Totalt 16 studenter har gjort något aktivt under kursen. De är alla studenter på Mikroelektronikprogrammet.


Kurslitteratur

Michael T. Heath: Scientific Computing: An introductory survey. 2nd edition.

McGraw-Hill 2002 ISBN 0072399104.

Exempelsamling i Numeriska metoder av Lennart Edsberg, Gerd Eriksson och Bengt Lindberg.

Föreläsningsanteckningar av Mikael Hanke.


Avklarade moment:

11 studenter har i juni 2008 klarat av alla moment i kursen. Det ger examinationsgrad 69%.

På de olika momenten är prestationsgraden

Tenta: 94 %

Laborationer: 100 %

Projekt: 69 %

Det är alltså projektet som drar ner examinationsgraden. En orsak till den låga prestationsgraden är troligen att projektet legat i period 4 där studenterna har haft många andra projekt.


Mål

Ett övergripande mål med kursen är att ge studenten insikt om att numeriska metoder behövs för att göra tillförlitliga och effektiva simuleringar av tekniska och naturvetenskapliga processer baserade på matematiska modeller.


Kursledarens bedömning av kursen

Kursen är egentligen en komprimerad version av en tidigare kurs som gick över tre perioder. Vi har komprimerat kursen men behållt innehållet oförändrat. Detta har givetvis lett till en kurs som är mer krävande än den tidigare. Studenterna har klarat kursen rimligt väl men har uttryckt önskemål om lägre tempo och mer handledning vid flera tillfällen. Det är därför önskvärt att vi kan lägga in fler undervisningstillfällen i kursen. Vi har också ganska okritiskt tagit över det gamla kursinnehållet. Till en annan kursomgång bör vi nog gallra en del och tänka efter vad det är studenterna verkligen behöver kunna.

Betygskriterier

Betygssättningen har styrts av antalet poäng på tentan. Betygsmålen har därför inte varit särskilt klart formulerade. Detta är en brist som möjligen kan ursäktas av att kursen går första gången i denna form och att vi hade ett behov av att känna efter vilka krav som är rimliga att ställa.


Sammanfattning

Detta har varit första omgången av en modifierad kurs som fungerar rimligt väl. Förmodligen är det önskvärt med ytterligare utveckling av kursen.

Upp till kursomgångar.

Sidansvarig: mailto:johank@nada.kth.se
Senast ändrad 9 juni 2008
Tekniskt stöd: mailto:webmaster@nada.kth.se