Nada


-----

Numeriska metoder gk2 för E, ht 07


-----

Allmänt

Period: ht 2007

Kursledare: Beatrice Frock

Två övningsgrupper.
Assistenter: Jesper Carlsson
             Tommy Sundström

Kursmål, kursfordringar, kurslitteratur: v.g. se hemsidan för
Numeriska Metoder gk2, DN1240.

-----

Statistik

Tabellerna nedan baseras på de i res-systemet registrerade studenter som visat någon aktivitet under kursen.


-----

Siffror som gällde vid kursens slut:

Antal registrerade elever: 39 (siffran inkluderar ett
fåtal äldre elever samt några elever från andra linjer)

Antal aktiva registrerade elever: 37

Lab   Ant G    

1      34
2      24    
3      29 (Föredrag + rapport)

---------------------------------------------------------------
TENTASTATISTIK MED SIFFERBETYG

Nr  Datum   Tot  U   (%)    3   (%)    4   (%)    5   (%)

1   071112   32   1   3.1    0   0.0    0   0.0    0   0.0

2   080117    5   0   0.0    1  20.0    0   0.0    0   0.0
---------------------------------------------------------------

DN1240: Numeriska metoder grundkurs II (nume07)
TENTASTATISTIK MED ECTS-BETYG

Nr Datum   Tot  A   (%)    B  (%)    C   (%)    D   (%)    E  (%)    F  (%)

1  071112   32   7  21.9   1   3.1    2   6.2    2   6.2   2   6.2  17  53.1

2  080117    5   1  20.0   1  20.0    0   0.0    0   0.0   1  20.0   1  20.0


Totalt 18 godkända av 39 (46.2%)

------------------------------------------------------------------


-----


% (av aktiva registrerade elever) godkända på följande slutmoment:
____________________________________________________

Lab 1:  23       62 %
Lab 2:  29       78 %
Tentamen:       46 %  

Total poängproduktion: 58 %  (6hp x 37 aktiva elever)
______________________________________________________


-----


-----

Kursanalys

Sammanfattning

Jag hoppade in som kursledare för denna kurs med bara 2 dagars varsel! Hade stor hjälp av Gerd Eriksson, som förberedde bl.a. alla laborationer samt höll ett par föreläsningar när jag hade en annan kurs samtidigt.
Bara hälften av deltagarna på föreläsningar var E2-elever, resterande gick lärarlinjen (civ.ing. utbildning) men följde E2 eftersom kursen passade bättre schemamässigt. Dessa var dock registrerade på en annan kursomgång, och är inte upptagna i statistiken ovan.
Antalet registrerade och aktiva elever var endast 37.
Kursen löpte helt utan problem, men tentamensresultatet var inte lysande.
12 personer besvarade den elektroniska kursutvärderingsblanketten.

Några elevkommentarer:


Framförallt bör inte kursen sprängas in i period 1 tillsammans med Elektromagnetisk fältteori och Mekanik. Den bör läggas i en mindre tung period (som nu t.ex. har vi bara labb 3 och kursen signaler och system del 1 samtidigt. Vi kunde lika gärna ha väntat med Numme till nu.)
Det var intressant och bitvis kul!
Känns vettigt att lära sig att använda Matlab och numeriska metoder.
Mer förklaringar behövs grundligt.
Det gick för segt, tog för mkt utvikningar.
Intressant innehåll.
Föreläsningar skulle ha beskrivit få viktiga delar ingående istället för att stressa igenom allt.
Bra laborationer och trevlig atmosfär vid redovisning.

/Beatrice


Sidansvarig: <beatrice@nada.kth.se>
Senast ändrad 11 februari 2008
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>