Numeriska metoder gk2 för E, ht 07
Allmänt
Period: ht 2007
Kursledare: Beatrice Frock
Två övningsgrupper.
Assistenter: Jesper Carlsson
Tommy Sundström
Kursmål, kursfordringar, kurslitteratur: v.g. se hemsidan för
Numeriska Metoder gk2, DN1240.
Statistik
Tabellerna nedan baseras på de i res-systemet registrerade studenter
som visat någon aktivitet under kursen.
Siffror som gällde vid kursens slut:
Antal registrerade elever: 39 (siffran inkluderar ett
fåtal äldre elever samt några elever från andra linjer)
Antal aktiva registrerade elever: 37
Lab Ant G
1 34
2 24
3 29 (Föredrag + rapport)
---------------------------------------------------------------
TENTASTATISTIK MED SIFFERBETYG
Nr Datum Tot U (%) 3 (%) 4 (%) 5 (%)
1 071112 32 1 3.1 0 0.0 0 0.0 0 0.0
2 080117 5 0 0.0 1 20.0 0 0.0 0 0.0
---------------------------------------------------------------
DN1240: Numeriska metoder grundkurs II (nume07)
TENTASTATISTIK MED ECTS-BETYG
Nr Datum Tot A (%) B (%) C (%) D (%) E (%) F (%)
1 071112 32 7 21.9 1 3.1 2 6.2 2 6.2 2 6.2 17 53.1
2 080117 5 1 20.0 1 20.0 0 0.0 0 0.0 1 20.0 1 20.0
Totalt 18 godkända av 39 (46.2%)
------------------------------------------------------------------
% (av aktiva registrerade elever) godkända på följande slutmoment:
____________________________________________________
Lab 1: 23 62 %
Lab 2: 29 78 %
Tentamen: 46 %
Total poängproduktion: 58 % (6hp x 37 aktiva elever)
______________________________________________________
Kursanalys
Sammanfattning
Jag hoppade in som kursledare för denna kurs med bara 2 dagars varsel!
Hade stor hjälp av Gerd Eriksson, som förberedde bl.a. alla laborationer samt
höll ett par föreläsningar när jag hade en annan kurs samtidigt.
Bara hälften av deltagarna på föreläsningar var E2-elever, resterande gick lärarlinjen (civ.ing. utbildning) men följde E2 eftersom kursen passade bättre
schemamässigt. Dessa var dock registrerade på en annan kursomgång, och är inte upptagna i statistiken ovan.
Antalet registrerade och aktiva elever var endast 37.
Kursen löpte helt utan problem, men tentamensresultatet var inte lysande.
12 personer besvarade den elektroniska kursutvärderingsblanketten.
Några elevkommentarer:
Framförallt bör inte kursen sprängas in i period 1 tillsammans med Elektromagnetisk fältteori
och Mekanik. Den bör läggas i en mindre tung period (som nu t.ex. har vi bara labb 3 och kursen signaler och system del 1 samtidigt. Vi kunde lika gärna ha väntat med Numme till nu.)
Det var intressant och bitvis kul!
Känns vettigt att lära sig att använda Matlab och numeriska metoder.
Mer förklaringar behövs grundligt.
Det gick för segt, tog för mkt utvikningar.
Intressant innehåll.
Föreläsningar skulle ha beskrivit få viktiga delar ingående istället för att
stressa igenom allt.
Bra laborationer och trevlig atmosfär vid redovisning.
/Beatrice
Sidansvarig: <beatrice@nada.kth.se>
Senast ändrad 11 februari 2008
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>