Nada


-----

Numeriska metoder gk2 för Open, vt 07


-----

Allmänt

Period: vt 2007

Kursledare: Beatrice Frock

Tre övningsgrupper.
Assistenter: Beatrice Frock
             Tommy Sundström
             Tomas Oppelstrup

Kursmål, kursfordringar, kurslitteratur: v.g. se hemsidan för
Numeriska Metoder gk2, 2D1240.

-----

Statistik

Tabellerna nedan baseras på de i res-systemet registrerade studenter som visat någon aktivitet under kursen.


-----

Siffror som gällde vid kursens slut:

Antal registrerade elever: 100 (siffran inkluderar ett
fåtal elever från D och E samt äldre elever)

Antal aktiva registrerade elever: 85

Lab   Ant G    

1       82
2       83    
F       79  (föredrag, lab 3)
R       75 
Extra uppgift för slutbetyget 5: 7 personer

Tentamen 070312 (ordinarie tentamen)

Av årets registrerade elever från Open (icke-blanka tentor): 78 tentander, 45 godkända (=58%), och 24.5% med högre betyg.
Betyg:     5          4          3          u
        9= 12%    10= 13%    26 =33%    33=42%

u*: 5 (varav 4 kompletterade till betyget 3)


-----


% (av aktiva registrerade elever) godkända på följande slutmoment:
____________________________________________________

Lab A:   80       94 %
Lab B:   75       88 %
Tentamen:       58 %  

Total poängproduktion:  75 %  (4p x 85 aktiva elever)
______________________________________________________


-----


-----

Kursanalys

Sammanfattning

Som kursledare är jag relativt nöjd med kursen, och med kursresultatet.
Vid ett lunchmöte med kursnämnden (som bestod av 3 elever) den 28/3 framgick det att många elever tyckte att kursen var för svår, och laborationerna för omfattande. De tyckte att Open ingång borde läsa en annan kurs än 2D1240 gkII. Open elever är ju de enda från årskurs ett som läser Numme gkII.
Trots elevernas synpunkter, tycker jag själv att de flesta elever lärde sig mycket under kursens gång, och presterade bra på laborationer. Många ansträngde sig särskild, för att uppnå ett högre viktat betyg så småningom. De muntliga föredragen höll bra kvalitet, även om få fick det högsta möjliga betyget 3p.
Tentamensresultatet blev mycket bättre än väntat, men jag anpassade tentan någorlunda efter det faktum att Open går årskurs 1. Den ordinarie tentan var alltså lite lättare än många andra tentor 2D1240, enligt min mening, men fortfarande svårare än en normal tentamen i en kurs som motsvarar gkI. Jag anser att jag konstruerade en rättvis tentamen, som täckte kursinnehållet och kunde spegla elevernas kunskaper.
Open elever klarar alltså denna kurs Numme gkII.

Flera synpunkter

Jag upplevde att det har varit en stor spridning av kunskapsnivå hos Open-eleverna. På föreläsningarna förekom mycket elementära frågor och till och med triviala frågor (som jag försökte besvara ändå), samtidigt som en del elever var på en mycket mer avancerad förståelsenivå. Dessa var nästan helt "självgående", och behövde mindre hjälp och handledning på terminalövningar.
Något som var mycket uppskattad av eleverna var den extra kvällshandledningen som jag ordnade i terminalsalarna en gång i veckan.
Tempot på föreläsningarna blev nog en aning för högt för en del elever, eftersom jag försökte få tid över till två repetitionsföreläsningar inför tentan.
Alla tyckte att repetitionsföreläsningarna var mycket värdefulla för dem.

Föredraget och skriftlig rapport

Några mycket bra föredrag och en del svagare. Detsamma gäller rapporterna, men här har eleverna lagt ner mycket tid och varit oerhörd ambitiösa. En del eftersträvar att välja I-linjen, och dessa har satsat hårt på denna kurs.
Open eleverna visar också intresse av att utföra en extra uppgift för att få sitt viktat betyg 5, och flera kontaktade mig i förväg, innan rapporterna hade färdigrättats.
Den elektroniska kursutvärderingsblanketten besvarades av 23 personer.

Några elevkommentarer om labbar:


Bra intressanta labbar. Svåra men utmanande.
De var lite svåra då man inte förstått nånting från föreläsningarna.
Tar helt klart mer tid än vad som man får i poäng.

Om laborationshandledarnas insats:


Många kunde inte det som de borde. Svårt att få hjälp. För få handledare.
Per och Tommy är bra ... de andra var inte så bra.
Lab 1 och Lab 2 var bra och lärorika. Lab 3 var svårt. Kändes som att man var klar med kursen efter tentan, kursens upplägg bör ses över.

Positiva och negativa kommentarer om kursen som helhet:


Jag skulle vilja se att handledarna var mer kompetenta, och att föreläsaren kunde engagera klassen bättre och lyssna lite mer till vad de vill och deras frågor för annars förstår de ingenting.
Numeriska metoder är nyttigt att kunna.
Labbarna var bra.
Fullständigt idiotiskt att kräva att eleverna ska skriva perfekt Matlab-kod på tentamen. Ingen skriver perfekt kod direkt - alla testar koden kontinuerligt för att på så sätt upptäcka fel. Detta moment på tentan bör tas bort.
Den var bra.
Matlab är ett väldigt intressant och användbart datorprogram. Jag hoppas att jag i slutändan kommer ha glädje av den här kursen i vidare studier.

/Beatrice


Sidansvarig: <beatrice@nada.kth.se>
Senast ändrad 15 juni 2007
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>