Nada


-----

Numeriska metoder gk2 för Open, vt 08


-----

Allmänt

Period: vt 2008

Kursledare: Beatrice Frock

Tre övningsgrupper.
Assistenter: Beatrice Frock
             Henrik Holst
             Håkon Hoel

Kursmål, kursfordringar, kurslitteratur: v.g. se hemsidan för
Numeriska Metoder gk2, DN1240.

-----

Statistik

Tabellerna nedan baseras på de i res-systemet registrerade studenter som visat någon aktivitet under kursen.


-----

Siffror som gällde vid kursens slut:

Antal registrerade elever: 105 (siffran inkluderar ett
fåtal elever från I och E samt äldre elever)

Antal aktiva registrerade elever: 89

Lab   Ant G    

1       86
2       77    
F       72  (föredrag, lab 3)
R       70 
Extra uppgift för slutbetyget A: 0 personer

Tentamen 080311 (ordinarie tentamen)

77 tentander (av årets registrerade elever från Open1)
Betyg:  A     B     C       D       E      F
       2=3%  2=3%  5=7%  10=13%   14=18%  44=57%

En del underkända fick betyget FX och kunde komplettera till betyget E.


-----


% (av aktiva registrerade elever) godkända på följande slutmoment:
____________________________________________________

Lab A:   78       88 %
Lab B:   67       75 %
Tentamen:       37% (flera senare, efter omtentamen)

Total poängproduktion:  60 % (6hp x 89 aktiva elever)
______________________________________________________

Slutbetyget (ECTS-betyget) är ett viktat betyg, som sätts enligt tabellen nedan:
Tentamensbetyget viktas ihop med betyget på laborations 3:s föredrag och på rapporten. Elever med det högsta viktade betyget B* får göra en extra uppgift för att kunna uppnå slutbetyget A. Ingen gjorde en extra uppgift detta läsår.

Föredrag+rapport:AAABAC,BB AD,BCAE,BD,CC BE,CDCE,DDDEEE
Tenta: AB*B*B*B*B*BBCC
Tenta: BB*B*B*BBCCCC
Tenta: CB*BBCCCCDD
Tenta: DBCCCCDDDD
Tenta: ECCCDDDDEE


-----


-----

Kursanalys

Sammanfattning

På denna kursomgång var det ovanligt mycket missnöje, både bland eleverna och lärarna. Elever uteblev från föreläsningar, och även från salsövningar i mycket hög grad. Många elever tyckte att kursen var svår, och berättade för mig att de förstod inte föreläsningarna och slutade därför att följa dem. Laborationerna upplevdes också som för svåra.

Jag kan minnas att elevantalet på föreläsningar minskade drastiskt efter det tillfället att jag gick igenom flerdimensionell interpolation, vilket är ett svårt avsnitt men ingår ju i kursen.
Endast en övningsgrupp fungerade i denna kursomgång.
Till det positiva kan jag dock säga att efter kursens slut sa flera elever som var tidigare missnöjda, att de hade lärt sig mycket mer än de hade insett, och att de hade haft stort hjälp av mina utdelade föreläsningsanteckningar.
Tre elever ingick i kursnämnden, och jag hade ett avslutande möte med alla tre efter ordinarie och omtentamina, och med två av eleverna vid ett par tillfällen under kursens gång.
De två som jag hade kontinuerlig kontakt med följde föreläsningarna flitigt, och sa till mig att de tyckte att föreläsningarna var givande. De fick också ett bättre betyg på tentan, men givetvis kan jag inte påpeka att detta var pga deras deltagande i alla föreläsningar.
Jag upplever att det är en stor spridning av förkunskapsnivå hos Open-elever, samt ambitionsnivå. Många elever är mycket ambitiösa, och en del verkade mindre intresserade och hade problem med matematikförståelse.
Det verkade som om alla elever följde mina repetitionsföreläsningar i slutet av kursen, och uppskattade dessa mycket mer än resten av kursen.

Tentamen

Jag konstruerade den ordinarie tentamen själv, för båda Open1 och I2 (parallella kursen).
Resultatet var helt acceptabelt, dock inte lysande. Tentamen upplevdes som "normal", och var av stereotypt karaktär.
Omtentamen skrevs av en ny lektor, kursledare för I2, och var supersvår. De allra flesta underkändes, trots ett extra repetitionstillfälle innan omtentamen, och vi på Nada gjorde en speciell ansträngning för att hjälpa elever som var trots allt inte så långt från gränsen för godkänd, att komplettera. Hela 21 elever kunde alltså komplettera till betyget E, och det tyckte alla inblandade var rättvist. Betygsgränser justerades dock inte.
I sammanfattning, tycker jag som kursledare att vi hade en del problem med denna omgång, men att fler och fler elever kände sig relativt nöjda i slutet av kursen. Slutbetygen är i genomsnitt sämre än tidigare, men något bättre än jag hade väntat mig.

/Beatrice


Sidansvarig: <beatrice@nada.kth.se>
Senast ändrad 19 juni 2008
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>