Period: vt 2008 Kursledare: Beatrice Frock Tre övningsgrupper. Assistenter: Beatrice Frock Henrik Holst Håkon Hoel Kursmål, kursfordringar, kurslitteratur: v.g. se hemsidan för Numeriska Metoder gk2, DN1240.
Siffror som gällde vid kursens slut:
Antal registrerade elever: 105 (siffran inkluderar ett fåtal elever från I och E samt äldre elever) Antal aktiva registrerade elever: 89 Lab Ant G 1 86 2 77 F 72 (föredrag, lab 3) R 70 Extra uppgift för slutbetyget A: 0 personer Tentamen 080311 (ordinarie tentamen) 77 tentander (av årets registrerade elever från Open1) Betyg: A B C D E F 2=3% 2=3% 5=7% 10=13% 14=18% 44=57% En del underkända fick betyget FX och kunde komplettera till betyget E.
% (av aktiva registrerade elever) godkända på följande slutmoment: ____________________________________________________ Lab A: 78 88 % Lab B: 67 75 % Tentamen: 37% (flera senare, efter omtentamen) Total poängproduktion: 60 % (6hp x 89 aktiva elever) ______________________________________________________
Slutbetyget (ECTS-betyget) är ett viktat betyg, som sätts enligt tabellen
nedan:
Tentamensbetyget viktas ihop med betyget på laborations 3:s föredrag och på
rapporten. Elever med det högsta viktade betyget B* får göra en extra uppgift
för att kunna uppnå slutbetyget A. Ingen gjorde en extra uppgift detta läsår.
Föredrag+rapport: | AA | AB | AC,BB | AD,BC | AE,BD,CC | BE,CD | CE,DD | DE | EE |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tenta: A | B* | B* | B* | B* | B* | B | B | C | C |
Tenta: B | B* | B* | B* | B | B | C | C | C | C |
Tenta: C | B* | B | B | C | C | C | C | D | D |
Tenta: D | B | C | C | C | C | D | D | D | D |
Tenta: E | C | C | C | D | D | D | D | E | E |
Jag kan minnas att elevantalet på föreläsningar minskade drastiskt efter det
tillfället att jag gick igenom flerdimensionell interpolation, vilket är ett svårt avsnitt men ingår ju i kursen.
Endast en övningsgrupp fungerade i denna kursomgång.
Till det positiva kan jag dock säga att efter kursens slut sa flera elever som var tidigare missnöjda, att de hade lärt sig mycket mer än de hade insett,
och att de hade haft stort hjälp av mina utdelade föreläsningsanteckningar.
Tre elever ingick i kursnämnden, och jag hade ett avslutande möte med alla tre
efter ordinarie och omtentamina, och med två av eleverna vid ett par tillfällen under kursens gång.
De två som jag hade kontinuerlig kontakt med följde föreläsningarna flitigt, och
sa till mig att de tyckte att föreläsningarna var givande. De fick också ett bättre betyg på tentan, men givetvis kan jag inte påpeka att detta var pga deras
deltagande i alla föreläsningar.
Jag upplever att det är en stor spridning av förkunskapsnivå hos Open-elever, samt ambitionsnivå.
Många elever är mycket ambitiösa, och en del verkade mindre intresserade och
hade problem med matematikförståelse.
Det verkade som om alla elever följde mina repetitionsföreläsningar i slutet
av kursen, och uppskattade dessa mycket mer än resten av kursen.
/Beatrice