%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% Projekt i numeriska metoder, DN1212, DN1240 & SF1665 %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% Två förtydliganden: 1. Felskattning ingår i alla projekt, även om det inte explicit står något krav på noggrannhet i uppgiftslydelsen. Ni skall då ändå ange vilken nogrannhet ert resultat har. Ni skall också visa vad/hur ni gjort för att undersöka att ni har er påstådda noggrannhet. Kursen är ju en kurs i numeriska metoder - så det ni visar är ju att ni behärskar metoderna - med variabla krav på noggrannhet. Vanliga brister/felaktigheter: - "ode45 har en tolerans på 10^(-3) så vår lösning har millimeter-noggrannhet" - "vi har använt Runge-Kutta och h=0.1. RK-metoden är av ordning fyra så felet är h^4=10^(-4), dvs felet är en tiondels millimeter." (TIPS: vad är fel i respektive påstående ovan?) 2. I många projekt skall man hitta ett värde på en parameter (tex starthastighet, utkastvinkel, spänning, balktjocklek) så att ett ett annat villkor blir uppfyllt (tex kasta exakt 20 meter, hoppa så långt som möjligt, yttemperaturen högst 100 grader). Det är då alldeles för ineffektivt att med tex en FOR-slinga gå igenom massor av parameter-värden tills man hittar "bästa värdet" för villkoret. Kursen innehåller flera mycket effektivare metoder! (Många av dem är iterativa, javisst, men de löser problemet med hög noggrannhet på högst cirka 10 iterationer.) (TIPS: vilka är metoderna?) [Ja, med moderna datorer tar FOR-slinga med 1000 varv bara några bråkdelar av sekunder, men det gäller våra små projekt-problem. Skall ni designa ett flygplan så pratar vi datortider på månader i stället för nagra timmar.] Kursen är ju en kurs i numeriska metoder - så det ni visar är ju att ni behärskar metoderna.