Denna sida underhålls inte längre sedan september 2008
Läs istället
den nya sidan
Kvalitetsarbete
Skolan för datavetenskap och kommunikation
har höga ambitioner vad gäller utbildningen
och bedriver ett omfattande kvalitetsarbete på många olika
fronter.
Grundutbildningsgruppen
Grundutbildningsgruppen behandlar övergripande frågor
om vår utbildning för KTH- och SU-studenter. Gruppen består
av representanter för institutionsledning, studierektorer, lärare
och studenter och träffas ungefär en gång i månaden
under terminstid. Mer
info
topp>>
Till varje kurs ska en kursanalys göras. Kursanalysen
innehåller bl.a.
- fakta om kursen såsom kursnamn, kursnummer, lärare, antal
studenter, antal undervisningstimmar, kurslitteratur
- uppgift om hur många studenter som klarat kursens olika moment
samt prestationsgrad och examinationsgrad
- vilka förändringar som gjorts sedan förra kursomgången
- en genomgång av vad som fungerat bra och mindra bra under kursens
gång
- frågor och svar från studentenkät
- en diskussion om önskvärda förändringar inför
nästa kursomgång
Kursledaren ansvarar för att kursanalysen görs.
KTHs regler
för kursanalys.
Alla kursanalyser diskuteras sedan i en grupp av lärare.
För varje läsår görs en sammanställning
av alla kursanalyser för våra kurser.
För tidigare kursanalyser för Nadakurser hänvisas till
Nadas kursanalyssida.
År 2008 genomfördes examensenkäter till alla som examinerades från skolans program
topp>>
Pedagogiskt utvecklingsarbete
Nada har en tradition av att engagera sig i pedagogiskt utvecklingsarbete
inom KTH, inom specifika utbildningsprogram, i samarbete med andra institutioner
och inom den egna institutionen. Nada har t.ex. gjort pionjärinsatser
när det gäller att ersätta traditionella tentamina med
andra former av examination.
Skolan har utvecklingsarbete inom bland annat
- ny kurs i logik för D1 (Dilian Gurov och Johan Karlander)
- ny grundläggande programmeringskurs för F1 (Ann Bengtson och Örjan Ekeberg)
- nytt kursutbud i semantik och formella metoder (Mads Dam, Dilian Gurov, Karl Meinke)
- nytt masterprogram i Beräknings- och systembiologi (Erik Fransén och Erik Aurell)
- nya masterprogam i datalogi, MDI och medieteknik (Stefan Nilsson, Ann Lantz, Björn Hedin)
- kandidatexjobb och Bolognastruktur på datateknik- och medieteknikprogrammen (Björn Hedin, Karl Meinke med flera)
- effektiv examination på flera kurser (Viggo Kann, Alexander Baltatzis med flera)
topp>>
Pedagogiska priser
Excellence in teaching
Viggo Kann, som sedan många år håller kursen ADK och är huvudstudierektor på skolan, har tilldelats stipendiet "Excellence in Teaching" av Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning, STINT. Det betydde att Viggo tillbringade höstterminen 2006 vid Amherst College i USA.
Olle Bälter, mångårig kursledare och examinator för programmeringsteknik
och skolans grundutbildningsansvarige, har också tilldelats "Excellence in Teaching".
Olle tillbringar höstterminen 2008 vid Williams College i USA.
Rektors pris
Lennart Edsberg, som undervisat i numerikkurser i många
år och är studierektor för nummeämnet, har fått
rektors pris år 2002.
Motiveringen lyder: För sitt engagemang för att höja kvaliteten
i grundutbildningen bland annat genom samordning och integrering av kursutveckling
och kursgenomförande över såväl ämnes- som institutionsgränser.
Lennart har, som programansvarig för magisterprogrammet "Scientific
computing", även tagit ett stort ansvar för internationella
studenter och är i såväl utvecklingsarbete som vardag
en uppskattad kollega och lärare.
Årets KTH-lärare
Ninni Carlsund Levin, som framför allt undervisat i grundläggande
numerikkurser, har utsetts till årets lärare vid KTH år
2001.
"Ninni Carlsund Levin har en förmåga att väcka intresse
bland studenterna och entusiasmera dem för ämnet. Vid varje
uppkommen situation anpassar sig Ninni och svarar inte bara på de
frågor som uppkommer utan uppmanar även studenterna till att
ställa frågor. Ninni har en vilja att alltid finnas tillgänglig
för sina studenter.
Under föreläsningarna bjuder Ninni på sig själv med
glimten i ögat och hon har en förmåga att smitta av sig
utav sin sprudlande energi. Ninnis humoristiska exempel lockar fram skrattet
hos studenterna och är en starkt bidragande orsak till den goda och
öppna stämning hon skapar i klassrummet. Allt detta visar på
en enorm glädje och en stor vilja att förmedla sin kunskap",
skriver THS i sin motivering.
Årets lärare vid olika program
För läsåret 2004/2005 utsågs Henrik Eriksson
till årets lärare vid Datateknikprogrammet.
För läsåret 2002/2003 utsågs Mikael Goldmann
till årets lärare vid Datateknikprogrammet.
År 2001 utsågs Henrik Eriksson till årets lärare
vid programmet för Industriell ekonomi.
År 2000 utsågs Gerd Eriksson till årets lärare
vid Datateknikprogrammet och Ninni Carlsund till årets lärare
vid programmet för Industriell ekonomi.
Drakenpriset (tidigare Gerd Eriksson-priset)
Gerd Eriksson har varit en uppskattad lärare vid Nada sedan 1960-talet.
För att hedra henne instiftades Gerd Eriksson-priset, eller upplysningens
gröna drake, i samband med Gerds 60-årsdag. Priset delas ut
en gång om året till bästa övningsassistent vid
Nada. Alla är välkomna att komma med förslag till pristagare.
Läs mer
Priset har hittills delats ut till
Anders Lindström, 2007, övningsassistent i numme
Priskommitténs utlåtande:
Tre år i rad har Anders nominerats till Drakenpriset för
ypperlig handledning av nummelabbar i grundkurserna och i
fortsättningskursen Tilnum1. Och även för kursledarna har
han varit en stor tillgång - pålitlig, kunnig, noggrann
och en som alltid ställer upp med gott humör.
Vid foten av upplysningens gröna drake finns nu och för all
framtid namnet Anders Lindström inristat!
Carina Edlund, 2006, övningsassistent i numme
Priskommitténs utlåtande:
Carina Edlunds popularitet som övningsassistent och handledare i
numerik är stor. Hon aktiverar åhörarskaran med frågor och om någon
svarar för raskt undrar hon "Är du säker på det?" som ger tillfälle
till eftertanke även hos dem som inte hann svara första gången.
När laboranter har kört fast är hon alltid mån om att få veta hur de
har tänkt och bygga vidare på den förståelse som finns.
Carina är värd att få sitt namn inristat vid foten av upplysningens gröna
drake.
Magnus Rosell, 2005, övningsassistent
i datalogi
Priskommitténs utlåtande:
I fyra år har Magnus Rosell varit övningsassistent och
handledare i många olika kurser. Studenterna tycker alltid att
han är jättebäst, till förtret för kollegerna som får stå med
glest besatta salar. Med en så stor supporterskara måste Magnus
vara värd att få sitt namn inristat vid foten av upplysningens
gröna drake.
Per-Olov Åsén, 2004, övningsassistent
i numme
Priskommitténs utlåtande:
En bra övningsassistent är både studenternas och föreläsarens
bästa vän. Båda grupperna intygar att P-O Åsén inte bara är
bra utan helt enkelt jättebra. "Han tycks ha förstått att det
är första gången vi läser det här ämnet", var en kommentar i
kursvärderingen.
Ja, P-O tycks ha förstått det mesta om hur en bra lärare ska
vara, och som tack för det har vi graverat in hans namn vid
foten av upplysningens gröna drake.
-
Fredrik Niemelä, 2003, övningsassistent
i datalogi
Priskommitténs utlåtande:
Fredrik Niemelä är inte bara programmerare i stjärnklass;
han vill
helst göra sina medmänniskor till lika goda hackare som
han själv!
Teknologkommentar: Varje övning i ADK-kursen var ett race i inlärning!
Som övningsassistent och som kursadministratör har Fredrik
med framgång prövat egna idéer, och som tack för
det ristar vi nu in hans namn vid foten av upplysningens gröna
drake.
Fredrik har också vunnit McKinsey Award
2004
-
Andreas Atle, 2002, övningsassistent
i numme, doktorand
Priskommitténs utlåtande:
Andreas Atles popularitet som övningsassistent och handledare
i numerik är stor både hos studenterna och hos kursledaren.
För kan man önska sig något bättre än en
assistent som alltid ställer upp med gott humör och som
tycks kunna vara lika glad jämt? Andreas är värd att
få sitt namn inristat vid foten av upplysningens gröna
drake.
-
Vahid Mosavat, 2001, kursassistent i
Programmeringsteknik
Priskommitténs utlåtande:
Vahid är den hjälpsammaste och snällaste av våra
handledare, det intygar många. Han älskar sitt arbete på Nada
och vi älskar honom för det!
Slipspriset
Slipspriset instiftades i samband med Henrik Erikssons 60-årsdag
för att hedra honom och hans lärargärning vid Nada. Priset
delas ut en gång om året till mest inspirerande lärare
vid Nada. Alla är välkomna att komma med förslag till pristagare.
Läs mer
Priset delades ut första gången i december 2002
Svante Granqvist, 2007, kursledare i
Elektroakustik och i den av honom nyskapade Högtalarkonstruktion
Priskommitténs utlåtande:
Svante uppfattas vara en ovanlig lärartyp, nämligen skicklig ingenjör
och god medmänniska, inte bara vanlig akademiker. Ingen utom Svante
skulle komma på tanken att göra en kurs i att bygga en högtalare och
vi är många som skulle velat gå den kursen för honom.
Den pedagogiska slipsen får en värdig bärare i Svante Granqvist.
Örjan Ekeberg, 2006, kursledare i
Maskininlärning och Artificiella neuronnät
Priskommitténs utlåtande:
Örjan har alltid varit en av högskolans mest spännande föreläsare.
Hans läckra formuleringskonst och hans utsökta artikulation håller
intresset uppe hur abstrakt än stoffet är.
Vår pedagogiska slips kan känna sig stolt över att bli buren av en
så uppskattad och beundrad lärare.
Stefan Nilsson, 2005, kursledare i
Introduktion till datalogi och Avancerade algoritmer
Priskommitténs utlåtande:
Att vara högskolans skickligaste underhållare är förstås ingen
nackdel när man ska föreläsa i datalogi. Men även om Stefan
inte kunnar trolla fram en enda kanin skulle hans övriga
lärartalanger ha gjort honom till ett föredöme för både
teknologer ock kolleger. Med risk för att han genast trollar
bort den ger vi därför Stefan den pedagogiska slipsen. Han
är en värdig bärare av den.
Ann Bengtsson, 2004, kursledare i
Programkonstruktion
Priskommitténs utlåtande:
För att lika framgångsrikt kunna ge nollorna dataintroduktion och
mogna civilingenjörer vidareutbildning måste man vara en god och
mångsidig pedagog. Och det är Ann i högsta grad - enkel och tydlig
när det behövs, briljant och spännande när det är på sin plats.
Ett omdöme låter så här: "Snäll men envis, ger inte upp förrän
vi förstått!"
En så envis pedagog som Ann är en värdig bärare av Nadas pedagogiska
slips.
-
Mattias Bratt, 2003, kursledare i Robotik och autonoma system
Priskommitténs utlåtande:
Den populäraste kursen på Nada, med cirka tre gånger
så många sökande som platser, leds av Mattias Bratt,
doktorand på Cvap. Det är en kurs vars spännande avslutande
robottävling alltid ger eko i medierna. Ett kursomdöme lät
så här: Rediga föreläsningar, roliga labbar!
En så inspirerande lärare som Mattias är en värdig
bärare av Nadas
pedagogiska slips.
-
Mikael Goldmann, 2002, kursledare i Programmering och problemlösning under press
Priskommitténs utlåtande:
Mikael Goldmann har gjort något som troligen är unikt i
Europa - en akademisk kurs i tävlingsprogrammering - och att
det blev en succé kan vi tacka hans uppfinningsförmåga,
helhjärtade engagemang och entusiasm för. Han är en
värdig bärare av Nadas pedagogiska slips.
topp>>