Emma Johansson Brundell

Abstract

För att främja möten och presentationer, använder fler digitala interaktiva presentationer.
Under ett evenemang kan publiken rösta, brainstorma, dela tankar och ställa frågor via sina
telefoner, plattor och datorer, medan resultaten visats live. Denna data lagras oftast, och
kan vanligtvis exporteras. Ett verktyg som erbjuder dessa tjänster är Mentimeter. Deras
användare kan exportera sin data till ett kalkylblad. Företaget, Mentimeter AB, har för avsikt
att uppdatera kalkylbladet, för att göra det mer värdefullt. Dock är kunskapen om deras
användare begränsad. De vet om en lärare som använder exporten för att spåra enskilda elevers
resultat över tiden, men inte mycket mer. På grund av den begränsande informationen är målet
att lära sig om användarna och deras behov. Metoden är en kombination av data från
Mentimeter AB: s databas och en undersökning. För att bygga en tillförlitlig undersökning
genomförs en förstudie. Detta baseras på semistrukturerade intervjuer och användar-feedback
som företaget har tillgång till. Resultaten visar att användare från alla affärsområden
exporterade ibland, men användare från utbildning, teknik eller ekonomi gör det oftare.
Deras främsta motivation är att lagra, dela och/eller analysera data, och de gör det i
kalkyl-arket. Analysering innebär att jämföra/kombinera olika iteration av samma presentation,
beräkna värden som Net Promoter Score, spåra elevernas progression, göra diagram och utvärdera
presentationen. Användarna har många önskemål men saknar, eller utelämnar ofta motiv, vilket
gör det svårt att förstå deras faktiska behov. Alla upptäckta krav finns i denna rapport som
en lista. De rekommenderade förbättringarna syftar till att ta bort vissa organisationssteg
samt ytterligare undersökning av tidsstämplar.