Clarissa Hedenqvist

Augmented Reality som Lärohjälpmedel

En utvärdering av möjligheterna att förbättra lärande av Mekanik genom en Augmented Reality applikation.

Sammanfattning

Studenters svårigheter att förstå vissa tröskelbegrepp inom mekanik tros kunna minska genom tydligare visualisering inom det annars väldigt abstrakta disciplin som är fysik. Teknik används idag för att både förhöja och underlätta våra liv på många olika sätt, inte minst när det kommer till utbildning. Denna studie undersöker huruvida studenters förståelse för det fysiska fenomenet kraftmoment skulle kunna förbättras genom användandet av visualiserings- teknologi, specifikt AR.

Studenterna i kursen Mekanik I på KTH deltog i studien genom att skriva två prov om kraftmoment. Mellan dessa prov var en delgrupp av studenterna med i en användarstudie där de fick använda en AR-prototyp för att lösa problem rörande kraftmoment. Resultatet av för- och efterprovet visade att delgruppen som använde appen förbättrade sin förståelse för kraftmoment i större utsträckning än gruppen som inte använde appen. Dock var inga resultat statistiskt signifikanta. Framtida forskning uppmuntras att ha större testgrupp och att introducera betyg på för- och efterprovet (istället för godkänd/icke godkänd) för att lättare hitta varians i resultaten.