Generering av riktade kampanjer baserat transaktionsdata genom anvŠndning av inkrementell responsanalys

 

Minna Reiman

 

Sammanfattning

 

Med hjŠlp av inkrementell responsanalys kan man identifiera vilka kunder som

bšr ett kampanjerbjudande, i syfte att gšra erbjudandet effektivt som mšjligt.

Detta utfšrs genom att dela upp kunderna i tvŒ grupper: en grupp som fŒr

erbjudandet och en grupp som inte fŒr nŒgot erbjudande, och dŠrefter kan man

undersška den inkrementella responsen. Denna maskininlŠrningsteknik kan

reducera kostnaden fšr en kampanj, och kan Šven anvŠndas fšr att identifiera

vilka kunder som bšr undvikas.

 

 

I den hŠr studien undersšks hur Klarna kan applicera inkrementell responsanalys

nŠr de publicerar nya erbjudanden till sina kunder, fšr att effektivisera

intŠkterna av erbjudandet. Fšr att uppnŒ detta, har ett dataset kompileras baserat

ett antal attribut som beskriver kundens tidigare kšphistorik. Denna

data har sedan rengjorts, processats och dŠrefter har de viktigaste attributen

valts ut baserat deras informationsvŠrde.

 

 

TvΠmodeller har byggts - en random forest modell baserat en-modellsmetoden,

och en gradient tree boosting algoritm baserad en relativt ny metod

som transformerar de tvŒ klassattributen till en. Fšr att evaluera modellerna

anvŠnds ett vŠrde som beskriver hur vŠl modellen fšrutspŒr rŠtt klasstillhšrighet,

ett kallas Qini vŠrde. Slutsatsen av denna studie Šr att gradient tree

boosting bšr anvŠndas detta dataset fšr att maximera effekten av en kampanj.