Kursutvärdering 2A1805 Elteknik för D VT 2006
Av Marcus Dicander och Pontus Stenetorp.
I samband med tentamen i Analogelektronik genomförde kursnämnden en enkätutvärdering av kursen.
På den här sidan har vi sammanställt svaren. Enkäten finns tillgänglig i
postscript,
pdf
eller TeX.
Om dig
Hur många gånger har du försökt ta den här kursen?
- 47 (89%) : 1 gång
- 3 (6%) : 2 gånger
- 2 (4%) : 3 gånger
- 1 (2%) : 4 gånger
Vilken modell beskriver bäst din studieinsats under kursen?
- 22 (41%) : 0 ganska länge och sedan max innan tentan.
- 15 (28%) : Det jag behövde för att hänga med. Varken mer eller mindre.
- 9 (17%) : Mycket under hela kursen.
- 5 (9%) : 0.
- 2 (4%) : Mycket i början och slutet, lite i mitten.
- 1 (2%) : Mycket i början och lite på slutet.
Hur viktig tycker du att Elkursen är jämfört med andra kurser du
läser parallellt?
- 33 (73%) : mindre viktig.
- 12 (27%) : lika viktig.
- "Inte speciellt. Det är de absolut svåraste poängen på hela utbildningen. Om
dessa 2p hade varit en 5-poängskurs hade jag varit mer förstående."
Föreläsningar
Förberedde du dig inför föreläsningarna genom att studera
kursmaterialet?
- 34 (64%) : nej
- 12 (23%) : ibland
- 7 (13%) : ja
Tyckte du att föreläsningarna gav större förståelse för kursmaterialet?
- 27 (54%) : ja
- 12 (24%) : ibland
- 11 (22%) : nej
Var de givande?
- 21 (42%) : Ja.
- 19 (38%) : Ibland.
- 10 (20%) : Nej.
- "Ja, men inte som tentan."
- "Kursens höjdpunkt."
- "Jo, men de var värdelösa jämfört med tex. föreläsningar i mattekurser. Där går man
igenom allt."
- "Peter får allt att låta så enkelt, men han går bara igenom triviala exempel.
Föreläsningarna är bara korta sammanfattningar. Han borde räkna minst en uppgift på
varje område som ligger i nivå med tentan"
- "Ja. Man fick en uppfattning om vad elen används till. Dock ingen hjälp för att klara kursen."
Vad kan vi ta bort, förändra eller göra bättre?
- 5 (33%) : "Ta bort boken"
- 2 (13%) : "Kontrollskrivningar"
- 2 (13%) : "Ta bort kursen"
- 2 (13%) : "Räknestuga"
- 1 (7%) : "Bra som det var"
- 1 (7%) : "Ta bort spice"
- 1 (7%) : "Formelblad"
- 1 (7%) : "Total omstrukturering av kursen. Det är något som inte stämmer när majoriteten av teknologerna, årskull efter årskull, missar den här tentan."
Övningar
Räknade du de föreslagna talen innan övningen?
- 33 (73%) : Nej.
- 8 (18%) : Ibland.
- 3 (7%) : Ja.
- 1 (2%) : Nej, efter.
Tyckte du att övningarna var givande?
- 26 (53%) : Ja.
- 13 (27%) : Nej.
- 10 (20%) : Ganska.
Vad kan vi ta bort, förändra eller göra bättre?
- 3 (50%) : Assarna
- 1 (17%) : Boken
- 1 (17%) : För svåra tal
- 1 (17%) : Räknestuga
Laboration
Gav den någonting?
- 23 (48%) : Ja.
- 15 (31%) : Nej.
- 10 (21%) : Lite.
Gjorde den resten av kursen mer begriplig?
- 36 (77%) : Nej.
- 8 (17%) : Lite.
- 3 (6%) : Ja.
Vad den svår?
- 44 (92%) : Nej.
- 3 (6%) : Lagom.
- 1 (1%) : Ja.
Boken Elteknik av Gunnar Pettersson
Har du läst boken?
- 44 (81%) : Ja.
- 5 (9%) : Ja, mycket.
- 4 (7%) : Ja, lite.
- 1 (2%) : Nej.
Har du löst exempel ur boken?
- 40 (78%) : Ja.
- 10 (20%) : Några.
- 1 (2%) : Ja, många.
Gör boken ämnet enklare att förstå?
- 22 (45%) : Nej.
- 14 (29%) : Lite.
- 13 (27%) : Ja.
- "Kursboken är väldigt dålig. Väldigt kortfattad."
- "Boken är inte alls anpassad efter de förkunskaper i el som majoriteten av
kursdeltagarna har."
Är bokens exempel verklighetsanknutna?
- 16 (38%) : Ja.
- 12 (29%) : Nej.
- 11 (26%): Lite.
- 3 (7%) : Vet inte.
Står allt man behöver veta i boken?
- 23 (46%) : Det mesta står, men inte allt.
- 17 (34%) : Jag har studerat den tillräckligt mycket för att konstatera att
den inte hjälper.
- 8 (16%) : Ja, men dåligt förklarat.
- 2 (4%) : Vet inte, jag har aldrig öppnat den.
Tentan
Har du förberett dig väl inför tentan?
- 29 (58%) : Ja.
- 15 (30%) : Sådär.
- 6 (12%) : Nej.
Motsvarar tentan den kurs du har gått?
- 23 (49%) : Ja.
- 17 (36%) : Nej.
- 7 (15%) : Typ.
Var den lika svår som du trodde?
- 23 (47%) : Ja.
- 20 (41%) : Svårare.
- 6 (12%) : Ja, svår som attan.
- "Det var för få extentor"
- "Tentan var mycket svårare än extentorna"
- "Gör en avdelning för betyg 3 och svårare tal för högre betyg. Nu ligger alla tal på för hög nivå."
Länkar
2A1805 i Studiehandboken
Datasektionen KTH