DD1390 Datorhistoriamomentet i prosam

Resultat av kursutvärdering


    13 frågor väntar på svar och en eller annan kommentar.


  1. Hur upplevde du det här kursmomentet i sin helhet?

    1. 10% (3 st) Mycket bra.
    2. 10% (3 st) Bra.
    3. 57% (17 st) Medel.
    4. 13% (4 st) Mindre bra.
    5. 10% (3 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Vet inte.


  2. Hur svårt upplevde du det här kursmomentet?

    1. 0% (0 st) Mycket svårt.
    2. 10% (3 st) Svårt.
    3. 70% (21 st) Medel.
    4. 13% (4 st) Lätt.
    5. 3% (1 st) Mycket lätt.
    6. 3% (1 st) Vet inte.


  3. Hur intressant upplevde du det här kursmomentet?

    1. 10% (3 st) Mycket intressant.
    2. 37% (11 st) Ganska intressant.
    3. 13% (4 st) Neutralt.
    4. 30% (9 st) Inte särskilt intressant.
    5. 10% (3 st) Helt ointressant.
    6. 0% (0 st) Vet inte.


  4. Hur relevant upplevde du det kursmomentet i relation till din utbildning?

    1. 10% (3 st) Mycket relevant.
    2. 50% (15 st) Ganska relevant.
    3. 20% (6 st) Neutralt.
    4. 10% (3 st) Inte särskilt relevant.
    5. 10% (3 st) Helt irrelevat.
    6. 0% (0 st) Vet inte.


  5. Vad tyckte du om kursmaterialet för här momentet?

    1. 3% (1 st) Mycket bra.
    2. 17% (5 st) Bra.
    3. 33% (10 st) Medel.
    4. 30% (9 st) Mindre bra.
    5. 13% (4 st) Dåligt.
    6. 3% (1 st) Vet inte.


  6. Vad tyckte du om föreläsningarna i det här kursmomentet?

    1. 7% (2 st) Mycket bra.
    2. 17% (5 st) Bra.
    3. 33% (10 st) Medel.
    4. 10% (3 st) Mindre bra.
    5. 13% (4 st) Dåliga.
    6. 20% (6 st) Vet inte.


  7. Deltog du på oppositionsseminariet (beroende på svar, gå vidare till fråga 8 eller 9)?

    1. 23% (7 st) Ja.
    2. 77% (23 st) Nej.


  8. Om ja, vad tyckte du om oppositionsseminariet?

    1. 0% (0 st) Mycket bra.
    2. 3% (1 st) Bra.
    3. 17% (5 st) Medel.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 3% (1 st) Dåligt.
    6. 23% (7 st) Vet inte.


  9. Om nej, varför valde du att inte delta i oppositionsseminariet?

    Vi missbedömde tiden vilket gjorde att vi inte hade skrivit tillräckligt mycket för att få respons som skulle vara oss till så mycket nytta.
    ---
    Tidsbrist
    ---
    Jag hade inte möjlighet att varken närvara eller att skriva en halvfärdig rapport till det datumet
    ---
    Vår grupp valde att prioritera andra ämnen under de veckor som ledde upp till seminariet och därav kom vi inte speciellt långt med rapporten.
    ---
    Hade helt enkelt inte tid att närvara. Aktivitet i MVKn låg schemalagd då.
    ---
    Blev sjuk just dagen innan.
    ---
    Det låg alldeles för tidigt i momentet.
    ---
    Hade ej tid
    ---
    Oppositionsseminariet var i ett för tidigt. Dessutom kändes utdelningen väldigt låg då de i vår grupp ändå hade höga poäng i prosamkursen sedan tidigare.
    ---
    Det var inte ett val. Schemat var förvirrande och jag kom dit fel tid.
    ---
    Det kändes inte värt vår tid som vi behövde till andra kurser.
    ---
    visste ej om det
    ---
    Jag hade viktigare saker att göra.
    ---
    För mycket med numeriska metoder
    ---
    Hade inte tid
    ---
    Han inte skriva ett första utkast tills dess då det var så mycket i MVKn samtidigt.
    ---
    Schemakonflikt
    ---
    Dåligt planerade datum
    ---
    Icke värdefullt
    ---
    Hade helt enkelt inte tid för det tyvärr.
    ---
    Vart missförstånd i gruppen vilket gjorde att vi inte han bli redo


  10. Hur lärorikt var det att skriva uppsatsen?

    1. 13% (4 st) Mycket lärorikt.
    2. 17% (5 st) Ganska lärorikt.
    3. 40% (12 st) Medel.
    4. 17% (5 st) Mindre lärorikt.
    5. 10% (3 st) Inte alls lärorikt.
    6. 3% (1 st) Vet inte.


  11. Hur fungerade det att skriva uppsatsen i grupp?

    1. 23% (7 st) Mycket bra.
    2. 50% (15 st) Bra.
    3. 20% (6 st) Medel.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 3% (1 st) Dåligt.
    6. 3% (1 st) Vet inte.


  12. Vad tyckte du om seminariet där uppsatserna presenterades?

    1. 3% (1 st) Mycket bra.
    2. 43% (13 st) Bra.
    3. 30% (9 st) Medel.
    4. 7% (2 st) Mindre bra.
    5. 10% (3 st) Dåligt.
    6. 7% (2 st) Vet inte.


  13. Övriga kommentarer om det här kursmomentet

    Givande att få inblick i många olika delar för att få en helthetsvy.
    ---
    Större rum att presentera seminarierna i, eller mindre grupper.
    ---
    Dåligt organiserat vissa ggr. Bra att vi diskuterar historisk datalogi, men arbetet upplevdes som oerhört tråkigt och som ett måste av gruppen. Det låg också dåligt till i tiden, och fick onödigt mycket av min tid som borde gått till tentor.
    ---
    Kändes överflödigt; mindre nödvändigt.
    ---
    Trång lokal för presentationerna. Bra att oppositioneseminariet flyttades då det krockade med MVKn.
    ---
    Bra för en datalog att veta historien om datalogin i Sverige. Ger oss ett större perspektiv som gör så att vi kan se helheten.
    ---
    Jag tycker det var något otydliga instruktioner. Jag har aldrig skrivit en historisk rapport tidigare, så jag skulle ha uppskattat tydligare instruktioner.
    ---
    Det var mer intressant än vad jag hade förväntat mig. Slutsatserna som drogs var intressanta och förvånande.
    ---
    Jag anser att detta borde vara en individuell kursmoment, inte på grund av att det är prosam utan på grund av att det är så sent på året att det kändes som att mina gruppkamrater lurade mig i att göra allt jobb så att de själva hade mer tid till andra ämnen.
    ---
    Skulle vara bättre om man skulle göra en större rapport
    ---
    Jag tycker att man skulle få välja ett historisk ämne på egen hand, och få arbeta själv om man vill. Hade blivit mer intressant för varje individ då.
    ---
    Nothing
    ---
    Onödigt
    ---
    Skulle vara roligare att få välja valfritt område att undersöka och inte låsa sig till vittnesseminarium
    ---
    För mycket tid mellan opposition och slutpresentation
    ---
    Ganska rörigt.
    ---
    som följd av kompletteringen (visserliggen inte särskilt kul...) känns det som jag lärt mig mycket mer om att skriva uppsats. I kompletteringsmailet stod det bara att vi inte använt vittnesseminariet tillräcklig vilket inte utvecklade mig ett dugg. Men däremot valde min grupp att förbättra uppsattsen i sin helhet nu när vi hade mer tid vilket var utvecklande. Om än inte jättekul att spendera sommarlov till.


viggo@kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.