DD1390 Datorhistoriamomentet för prosam14

Resultat av kursutvärdering


    13 frågor väntar på svar och en eller annan kommentar.


  1. Hur upplevde du det här kursmomentet i sin helhet?

    1. 0% (0 st) Mycket bra.
    2. 19% (12 st) Bra.
    3. 37% (23 st) Medel.
    4. 17% (11 st) Mindre bra.
    5. 27% (17 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Vet inte.


  2. Hur svårt upplevde du det här kursmomentet?

    1. 3% (2 st) Mycket svårt.
    2. 6% (4 st) Svårt.
    3. 44% (28 st) Medel.
    4. 33% (21 st) Lätt.
    5. 11% (7 st) Mycket lätt.
    6. 2% (1 st) Vet inte.


  3. Hur intressant upplevde du det här kursmomentet?

    1. 10% (6 st) Mycket intressant.
    2. 38% (24 st) Ganska intressant.
    3. 19% (12 st) Neutralt.
    4. 21% (13 st) Inte särskilt intressant.
    5. 13% (8 st) Helt ointressant.
    6. 0% (0 st) Vet inte.


  4. Hur relevant upplevde du det kursmomentet i relation till din utbildning?

    1. 8% (5 st) Mycket relevant.
    2. 33% (21 st) Ganska relevant.
    3. 25% (16 st) Neutralt.
    4. 25% (16 st) Inte särskilt relevant.
    5. 6% (4 st) Helt irrelevat.
    6. 2% (1 st) Vet inte.


  5. Vad tyckte du om kursmaterialet för här momentet?

    1. 3% (2 st) Mycket bra.
    2. 22% (14 st) Bra.
    3. 25% (16 st) Medel.
    4. 19% (12 st) Mindre bra.
    5. 29% (18 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Vet inte.


  6. Vad tyckte du om dom två föreläsningarna i det här kursmomentet?

    1. 3% (2 st) Mycket bra.
    2. 14% (9 st) Bra.
    3. 22% (14 st) Medel.
    4. 21% (13 st) Mindre bra.
    5. 16% (10 st) Dåliga.
    6. 24% (15 st) Vet inte.


  7. Deltog du på oppositionsseminariet (beroende på svar, gå vidare till fråga 8 eller 9)?

    1. 25% (16 st) Ja.
    2. 75% (47 st) Nej.


  8. Om ja, vad tyckte du om oppositionsseminariet?

    1. 3% (2 st) Mycket bra.
    2. 11% (7 st) Bra.
    3. 3% (2 st) Medel.
    4. 6% (4 st) Mindre bra.
    5. 5% (3 st) Dåligt.
    6. 10% (6 st) Vet inte.


  9. Om nej, varför valde du att inte delta i oppositionsseminariet?

    Ej tid
    ---
    Prioriterade annat
    ---
    Hade annat att göra
    ---
    Vi hann inte
    ---
    Ingen tid fanns.
    ---
    Medelstudenten är i det närmaste illiterär så det ger mig ingenting.
    ---
    Vi hade mycket annat att lämna in och vi var inte redo med vår rapport...
    ---
    Tar tid
    ---
    För lite "reward" och mycket i andra kurser.
    ---
    vi var lite långsamma i början och hade inte kommit tillräckligt långt i skrivandet för att det skulle anses givande att gå på oppositionsseminariet vid den tidpunkten.
    ---
    Hade inte tid
    ---
    Hade inte tid för det, valde att fokusera på andra kurser.
    ---
    Hade inte riktigt tid och fick lägga tid på labbar i progp istället
    ---
    Prioriterade annat och vår grupp var inte klar med uppsatsen vid det tillfället.
    ---
    inte obligatoriskt
    ---
    Tyvärr var deadlinen för inlämning till oppositionsseminariet samma dag som deadlinen för MVK projektets sista inlämningsuppgift SRS-2 vilket gjorde att jag behövde prioritera det framför datorhistorian.
    ---
    Orkade inte
    ---
    Därför att det inte kändes givande, eftersom det kom för tidigit i kursen.
    ---
    För att det fanns ont om tid att få ihop uppsatsen och det kändes onödigt eftersom opposition oftast inte ger något för uppsatsens kvalité. De som opponerar läser oftast igenom uppsatsen påvägen dit och känns alltid som om man lägger ner mer tid på någon annans än vad man får tillbaka.
    ---
    Andra ämnen prioriterades
    ---
    Jag behövde inte skötsamhetspoängen och jag hade en hel del jobbigare och viktigare kursmoment i andra kurser samtidigt.
    ---
    Det är mycket att göra i skolan i slutet av terminen så här och datorhistoria hade inte högst prioritet. Jag hann inte med helt enkelt.
    ---
    Hade inte tid. Fokuserade på andra kurser just då.
    ---
    Inte värt det
    ---
    Valde att lägga tid på annat, bland annat MVKn, och kände att vi var i fas i rapportskrivningen ändå.
    ---
    Informationen på detta kursmoment var så dåligt att vår grupp inte hann förbereda oss och därmed inte kunde gå.
    ---
    Andra uppgifter
    ---
    Pluggade till en tenta istället.
    ---
    Tidsbrist, prosam prioriteras lägre än övriga kurser.
    ---
    Hade tyvärr inte tid.
    ---
    Vi hann inte få uppsatsen skriven (delvis pga medlems avhopp)
    ---
    För mycket annat att tänka på.
    ---
    Därför att min grupp inte hade tid att förbereda något material till oppositionsseminariet, så då valde vi att inte gå.
    ---
    Har redan gått kommen.
    ---
    Ville inte
    ---
    Brist på tid, till inlämningen inför oppositionen (mkt andra inlämningsuppgifter i andra kurser tog prio)
    ---
    hann inte med. på grund av pluggandet inför sannstat tentan.
    ---
    Hade inte kommit tillräckligt långt i arbetet
    ---
    Vi hade inte kommit igång med arbetet i tid, och hade ingenting att lämna in till oppositionsseminariet.
    ---
    För att fokusera på andra kurser.


  10. Hur lärorikt var det att skriva uppsatsen?

    1. 3% (2 st) Mycket lärorikt.
    2. 25% (16 st) Ganska lärorikt.
    3. 37% (23 st) Medel.
    4. 21% (13 st) Mindre lärorikt.
    5. 14% (9 st) Inte alls lärorikt.
    6. 0% (0 st) Vet inte.


  11. Hur fungerade det att skriva uppsatsen i grupp?

    1. 21% (13 st) Mycket bra.
    2. 38% (24 st) Bra.
    3. 19% (12 st) Medel.
    4. 13% (8 st) Mindre bra.
    5. 10% (6 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Vet inte.


  12. Vad tyckte du om seminariet där uppsatserna presenterades?

    1. 8% (5 st) Mycket bra.
    2. 29% (18 st) Bra.
    3. 35% (22 st) Medel.
    4. 10% (6 st) Mindre bra.
    5. 11% (7 st) Dåligt.
    6. 8% (5 st) Vet inte.


  13. Övriga kommentarer om det här kursmomentet

    Detta moment kunde varit riktigt bra men de material vi var tvungna att utgå från var mindre intressant. Skulle varit mer givande att gå in på saker och ting som man själv kan relatera till och som man använder idag. Typ de första Version control verktygen eller första grafikkortet eller liknande.
    ---
    Läsa 40 sidor om gubbar som diskuterar uttagsautomater automater och hitta på en uppsats utifrån det har absolut inget som helst (nada) värde för min framtid inom it. Ta bort det här krystade momentet
    ---
    Alldelles för ihop stressat moment. Dumt att ha en presentation innan man är klar med rapporten. Nää bara stressigt.
    ---
    post-doc Jan Kunnas var en absolut chef. More of this guy please.
    ---
    Sånt här är inte värdigt ett tekniskt universitet värt namnet.
    ---
    Det är ganska intressant med datorhistoria, men att skruva 3000 ord från ett 50(!)sidors vittnesseminarium är inte ens lite intressant...
    ---
    Ta bort!
    ---
    Jag upplevde detta kursmoment som en liten sticka i mitt finger. Så sjukt ointressant och tidskrävande. Jag hoppas att ni gör det rätt för er och tar bort momentet helt och hållet. 2 HP kan användas till mycket mer viktigare saker.
    ---
    Det skulle vara bra om föreläsningarna knöts mer till uppgiften. Jag känner inte till någon grupp som haft nytta av dem i sitt skrivande.
    ---
    Hur bra allt var varierar nog starkt på vilket ämne man arbetade med, men det kankse inte stämmer då jag bara vet hur ett av dem fungerade.
    ---
    Inget att tillägga.
    ---
    Jag tycker att momentet kunde ha schemalagts bättre, det har stört min studierutin med att presentationerna schemalagts två dagar innan tentan i sanstat.
    ---
    Tråkigt att skriva
    ---
    Vore bra med större utbud av relevant material för att skriva uppsatsen.
    ---
    momentet består av datorhistoria och "vetenskapligt"/ingenjörsmässigt skrivande/presenterande, men det är väldigt lite datorhistoria och väldigt mycket skriv- och presentationsprocess.
    ---
    Jag tycker man kunde ha pratat mer på föreläsningarna om betygskriterierna för momentet och hur man bör gå tillväga för att uppnå dem.
    ---
    Lite långt pressentationsseminarium dock.
    ---
    I allmänhet verkade inte någon lägga särskilt mycket tid på momentet
    ---
    Jag tycker att ämnet är både intressant och allmänbildande, nödvändigt för dataloger att kunna. Bra att det är med, det passar fint in i Prosam-uppdraget. Den ansvarige för momenten lyckades tyvärr göra momenten ganska tråkigt genom att ha en ganska arrogant attityd gentemot oss på föreläsningarna, och kanske ta upp saker som inte vi upplevde särskilt relevanta. Det behöver kanske vara lite mer "bigger picture". Vi vill ju veta sånt som "ja, man insåg hur man kunde använda elektroner för att kommunicera binärt..." snarare än "hur kan ni inte veta vem det här är?".
    Jag vet inte vad jag tycker om att skriva uppsatser där materialet är förbestämt och frågeställningen ska utgå ifrån det snarare än tvärtom, men det fungerade bra ändå, och var allmänbildande. Presentationsseminariet var givande det med. Tack!

    ---
    Det var konstigt att formulera en frågeställning utifrån en text. Det finns saker som intresserar mig inom datorhistoria och det varit extremt mycket roligare att få fria tyglar och hitta på en egen frågeställning. Föreläsningarna var helt värdelösa och inte allmänbildande överhuvudtaget. Föreläsaren ställde retoriska frågor genom hela föreläsningen och förväntade sig att vi skulle gissa, när det hade varit långt mer effektivt att hon pratade om hennes kunskap inom ämnet. Jag tycker det är synd eftersom att jag önskar att jag hade en mer grundläggande förståelse och allmänbildning inom datorhistoria, vilket jag inte fick av det här delmomentet.
    ---
    Oppositionsseminariet (och inlämningen inför det) skulle kunna ligga senare
    ---
    lite dålig tajming på dels redovisningsseminariet (som var 2 dagar innan en tenta) och lite samma gällande hela momentet. För oppositionen så krockade det med MVK.
    ---
    Uppgiften var för stor i storlek jämfört med dess relevans, skulle vara bättre med mer almän datahistoria.
    ---
    Kursmomentet led av informationsbrist. Uppsatsen är väldigt vagt definierad och gruppen jag är med i känner sig extremt osäkra på vad som egentligen förväntas av uppsatsen.
    ---
    Ni bör nog se över detta kursmoment en aning...
    ---
    Jag tycker att deadlinen borde lagts tidigare för att inte krocka med tentapluggande. Även om vi själva borde kunna planera det är det svårare i grupp. Dessutom tycker jag att hela momentet skulle dra nytta av att ligga tidigare på terminen då det nu ligger under en tid då man är trött efter ett långt år och det blir svårare att se värdet i momentet när det snarare känns som en grej för mycket att göra. Kan låta dumt, men jag tror många håller med mig om det.
    ---
    Intressant att lära sig om ett ämne på det sättet, men rätt tråkig grej att skriva om. Om det bara varit presentation, som varit mer ingående, skulle det ha räckt.
    ---
    Föreläsningarna kändes på något sätt "urholkade".
    Hade kunnat vara mer interaktiva för att hålla intresset uppe.
    Svårt moment eftersom mycket av informationen hade lite koppling till uppsatsen man själv skrev på.

    ---
    Lärorikt!
    ---
    inga direkta kommentarer


viggo@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.